Google utvider partnerskap med Shopify

Under den årlige Google IO Developer-konferansen i mai 2021 annonserte Google at de utvider partnerskapet med Shopify. Målet er å gjøre online shopping enklere og mer brukervennlig – både for kunder og forhandlere.

Hva betyr dette for din nettbutikk? Les videre for å finne ut av det.

Én milliard shoppingreiser hver dag

Hver eneste dag foregår det ca. en milliard shoppingreiser gjennom Google Search, Google Maps og Googles tilsvarende tjenester. Ved å integrere e-handelsplattformen Shopify i disse tjenestene, gir Google mer enn 1,7 millioner selgere tilgang til verdens største marked av brukere med kjøpsintensjon. 

Endringer i Google Shopping

Googles årlige IO Developer-konferanse ble arrangert virtuelt i mai 2021, og det var her Google annonserte endringer i sine shoppingverktøy. 

Les høydepunktene fra konferansen her

Bildesøk med Google Lens

Nå kan forbrukere ta i bruk Google Lens til å søke i skjermbilder tatt på telefonen, og koble tredjeparter direkte til Googlekontoen sin. Slik fungerer det:

  • Ta et skjermbilde av noe som har fanget oppmerksomheten din – for eksempel et par sneakers du så på en basketballstjerne som VG skrev en artikkel om.
  • Google Lens benytter bildesøk for å finne produktet på nettet.
  • Deretter får du lenke direkte til butikkene som selger produktet, eller nettsider som viser produktanmeldelser.

Aldri mer forlatte handlekurver

I tillegg forsterker Google remarketing-funksjonaliteten, slik at det i praksis ikke blir mulig å glemme at du har lagt igjen  noe i handlekurven i en nettbutikk. Neste gang du åpner en ny fane i Chrome, vil Google vise deg alle de ventende handlekurvene du har rundt omkring på nettet. 

Utvidet partnerskap med Shopify

En annen viktig endring i Google Shopping er et tettere partnerskap med e-handelsplattformen Shopify. Samarbeidet vil gjøre det enklere for Shopifys 1,7 millioner selgere å vise produktene sine gjennom Google sine tjenester som søk, kart, bilder, linse og YouTube.

Google beskrev hvordan tjenesten Shopping Graph vil begynne å samle informasjon fra nettsider, anmeldelser, videoer og forhandlerens produktsider, og presentere denne på tvers av Google sine plattformer.

Hva betyr dette for din nettbutikk?

Har du en nettbutikk i Shopify? I så fall er det to viktige ting du må vite:

Det er gratis

Integrasjonen i Google er gratis for Shopify sine selgere. Du oppnår produktplassering foran brukere med kjøpsintensjon, og det koster deg ikke en krone. 

Slik synlighet er nesten umulig å sette en pris på. Benytt muligheten mens du kan – hvem vet hvor lang tid det tar før Google setter opp betalingsmur?

Det er ikke automatisk

Endringene skjer ikke automatisk. Du må selv registrere deg gjennom Shopify for å bli synlig i Google Shopping. Google har ikke annonsert hvordan dette skal gjøres, men har lovet at det skal være enkelt. 

Omega Media hjelper deg med Shopify

Shopify er spesielt godt tilrettelagt for butikker som benytter søkemotoroptimalisering (SEO) i markedsføringen sin. Allierer du deg med et SEO-byrå, har du en enestående mulighet til å øke salget uten at det koster en formue. 

Prisvinnende SEO-byrå

SEO er en langsiktig strategi som vil bære frukter i årevis. Med Omega Media får du en prisvinnende markedspartner med spisskompetanse i SEO, og utviklere med ekspertise i Shopify og programmering. Dét er oppskriften på langvarig suksess.

Markedsføring på sosiale medier

Shopify er også spesielt godt egnet for deg som driver markedsføring på sosiale medier. Via den virtuelle assistenten Kit får du tilgang til enkle, digitale verktøy, som lar deg lansere, optimalisere og måle effekten av kampanjene dine.

Innhold til bloggen

Shopify har en innebygget blogg som du kan (og bør!) bruke til å promotere produktene og tjenestene dine. Med erfarne skribenter fra Omega Media får du innhold som går rett hjem hos leseren, og som booster SEO-effekten av nettsiden din. 

Er du klar for å øke salget? Kontakt Omega Media i dag, så hjelper vi deg med Shopify og Google-integrasjonen. 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

Markus Fasting

Markus Fasting

Forretningsutvikler

[email protected]
977 33 439
Markus Fasting Linkedin
Svein Stormyr

Svein Stormyr

Account Manager

[email protected]
452 94 211
Svein Stormyr Linkedin
Jonatan Killingstad

Jonatan Killingstad

Account Manager

[email protected]
991 63 360
Svein Stormyr Linkedin

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.