Hva betyr emojiene?

Postet i Content marketing av Ida Dahl
september 10, 2018. Ingen kommentarer

Emojier har tatt verden med storm. I 2018 finnes det ikke mindre enn 2823 godkjente emojier. Det er mange som produserer og foreslår emojier, men alle må godkjennes i Unicode Consortium Standard før de blir tilgjengelige internasjonalt.

Ordet emoji

Ordet emoji kommer fra det japanske ordet emoji, som direkte oversatt betyr bildetegn. Emojier er en videreutvikling av emotikoner, som kun består av tegn. Et emotikon skrives gjerne fra venstre til høyre, slik at man må skakke hodet mot venstre skulder for å lese det. Venstrehendte velger noen ganger å skrive sine emotikoner motsatt vei, for å markere sitt særtrekk – da må mottakeren skakke hodet mot høyre skulder for å lese symbolet.

Emotikoner kjenner vi godt fra tiden før smarttelefoner, og er til en viss grad fortsatt i bruk.

Bruken av emojier eksploderte i 2012, og skal visstnok være det raskest voksende språket i hele verdenshistorien. Det er vanskelig å forestille seg en skriftlig melding, uten å slenge på et blunkefjes eller et hjerte.

Visste du at verdens emoji-dag er 17. juli? Dagen har siden 2014 blitt feiret med lansering av nye emojier og produkter, og er et springbrett for merkevaresynlighet. Også kjendisene har slått ring om emojier – på verdens emoji-dag 2018 slapp Kim Kardashian en hel parfymekolleksjon inspirert av de små symbolene. Kolleksjonen fikk, kanskje ikke så overraskende, navnet Kimoji Fragrances.

Emojier – verdifulle også i markedsføring

Vi kan alle være enige om at emojier er morsomme og dekorative, og ofte nyttige i kommunikasjonen. Emojier kan både brukes til å illustrere skriftlig kommunikasjon, og til å uttrykke følelser. Men visste du at emojier også har kraft til å belyse samfunnsaktuell problematikk?

Emojier er ikke bare for moro skyld – de kan også ha kraft til å påvirke og engasjere, og kan derfor være verdifulle i markedsføring.

Innen nonprofit marketing har emojier vist seg spesielt nyttige. I denne formen for markedsføring er det viktig å nå så mange mennesker som mulig for å øke bevissthet, og oppmuntre til frivillig engasjement og donasjoner. Det kan være svært effektivt å spille på følelser. For nonprofit-markedsførere er det også viktig å hive seg på aktuelle trender, og bruken av emojier er en av de største teknologitrendene akkurat nå. Emojier har blitt brukt i nonprofit marketing på mange vellykkede måter:

  • I 2015 ble emojiene flerkulturelle. Apple var først ute med å la brukerne få velge mellom seks ulike hudfarger, på emojiene som forestiller mennesker og håndtegn (tommel opp osv.).
  • I 2015 begynte også utvidelsen av familie-emojiene. Fra den tradisjonelle familien bestående av mor, far og barn, kommer nå familien i alle varianter. Brukere kan velge mellom familier med far og mor, to mødre eller to fedre, i variasjoner bestående av ett eller to barn av ulike kjønn.
  • Regnbueflagg-emojien ble lansert i 2016, etter en kampanje som samlet over 40 000 underskrifter. Regnbueflagget er et internasjonalt symbol for homofile, lesbiske, bifile og transkjønnede mennesker, og emojien er en hyllest til hele LGBT-samfunnet. Regnbueflagget er spesielt assosiert med den årlige PRIDE-paraden.
  • Plan International UK har foreslått en mensen-emoji, for å øke bevissthet rundt menstruasjon. Mensen er fortsatt et globalt tabu, noe som skaper store problemer for kvinner i mange deler av verden. I en undersøkelse utført av Plan kom det frem at 28 prosent av jenter i Uganda ikke drar på skolen mens de har mensen, og at bare 12 prosent av jenter og kvinner i India har tilgang til sanitære produkter. I samme undersøkelse mente halvparten av britiske kvinner mellom 18-34 år at det ville være lettere å snakke om menstruasjon, hvis det kom en egen mensen-emoji.  
  • Finland var det første landet som lanserte nasjonale emojier, i 2015. Disse forestiller typiske finske symboler, som det finske flagget og den finske nasjonalfuglen, svanen. To av de finske emojiene er godkjent av Unicode Consortium, og kan brukes over hele verden. Disse er Sauna og Wolly Socks. Meningen er å styrke den nasjonale merkevaren, noe Finland har lyktes godt med – de nasjonale emojiene har hatt en spredning på ca. 240 millioner anvendelser gjennom tradisjonelle og sosiale medier.

Blant de finske nasjonalemojiene finner vi blant annet Sauna, Woolly socks, Headbanger og Moominmamma.

Emojier er verdifulle å bruke i markedsføring, nettopp fordi de har stor spredning og har lett for å skape engasjement. På nettsiden emojirequest.com kan alle gå inn og foreslå nye emojier, og stemme over hvilke forslag man liker best. Per september 2018 er det foreslått over 6 millioner nye emojier, og de mest populære har fått over 50 000 stemmer hver.

Ulike plattformer skaper emojiproblemer

Mange emojier er enkle å tyde, som for eksempel Angry Face 😠 eller Face With Tears of Joy 😂. Disse går under kategorien Smileys & People, og brukes til å uttrykke følelser. Andre emojier er ikke like enkle å bli klok på, som for eksempel Teacup Without Handle 🍵 i kategorien Food & Drink. Emojien forestiller den japanske grønne teen Matcha. I andre deler av verden hvor Matcha ikke er like kjent, kan den forveksles med ertesuppe. I Microsoft sin utgave av emojien er det faktisk inkludert en liten tepose for å oppklare denne utbredte misoppfatningen.

Dette bringer oss til et annet problem med emojier. De ulike produsentene Apple, Samsung, Google, Microsoft, Facebook og Twitter utvikler alle sine egne versjoner av de Unicode-godkjente emojiene. Noen ganger ser de vidt forskjellige ut, noe spesielt Samsung-brukere har blitt frustrerte over. Samsung sine emojier var opprinnelig så forskjellige fra de andres, at de kunne tolkes på helt andre måter enn sin originale betydning. Et godt eksempel på dette er Face With Rolling Eyes 🙄, som i Samsung’s versjon var et smilende ansikt som uttrykte nysgjerrighet, forundring og håp – det totalt motsatte av den oppgitte emojien som dukket opp på andre plattformer. I 2018 har dette heldigvis blitt ryddet opp i, noe The Verge uttrykte slik: Samsung is finally updating its terrible emoji.

Emojier med skjult betydning

Emojier brukes både av yngre og eldre folk, men det er ikke alltid emojier betyr det samme på tvers av generasjonsskillet. I en undersøkelse utført av High Speed Internet kom det frem at noen emojier har skjulte, seksuelle referanser, som bare de yngre brukerne kjenner til. Det finnes ingen Unicode-godkjent emoji som viser seksuelle handlinger, men det betyr ikke at man ikke har mulighet til å tilskrive en emoji sin egen, skjulte betydning. Følgende emojier ble avdekket i undersøkelsen:

  • Eggplant: Emojien er ment å forestille en aubergine, men for aldersgruppen 18-24 år symboliserer det også mannlig genitalia. Dette gjelder til dels også emojien Banana.
  • Peach: Denne emojien forestiller en fersken, men brukes også for å symbolisere en rompe.
  • Fire: Brukes for å fortelle andre at de er deilige.
  • Sweat Droplets: Eldre folk ser denne emojien som regn, mens for yngre folk kan den også bety orgasme. Dersom man bruker Raised Fist først, viser det til mastrubering.  
  • Smirking Face: De yngre brukerne oppfatter dette som en flørtende emoji.
  • Tongue: Denne emojien kan symbolisere oralsex.
  • Pointing Right + OK Hand: Disse to emojiene kan i kombinasjon vise til det å ha sex.

Vær varsom ved bruk av emojier – de kan bety noe annet enn du tror. På emojipedia.org er enkelte av disse emojiene markert med følgende advarsel: «Appearance differs greatly cross-platform. Use with caution.»

Dette betyr emojiene

Under finner du en liste over de mest populære emojiene akkurat nå, og i hvilken sammenheng de gjerne brukes. Husk at emojier kan bety forskjellige ting avhengig av situasjon, kultur og humør. Betydningen av en emoji er kulturelt og situasjonsmessig betinget, og det er derfor vanskelig å gi en fasit på hva de betyr. Den sikreste måten å finne ut av hva en emoji betyr, er å kjenne avsenderen ut og inn. Lykke til!

  • 🤷 Person Shrugging: Denne emojien kan bety at man ikke vet noe om et samtaleemne, eller at man ikke bryr seg om situasjonen.
  • ❤️ Red Heart: Et klassisk uttrykk for kjærlighet.
  • 🖤 Black Heart: I motsetning til det røde hjertet, brukes det svarte hjertet til å uttrykke sorg eller kondolanse. Den kan også brukes i tilknytning til galgenhumor.  
  • 🤔 Thinking Face: Denne emojien kan bety at man tenker eller er i dype tanker. Den kan også bety at man stiller seg kritisk til det som blir sagt.
  • 😉 Winking Face: Blunkefjeset kan bety mye forskjellig avhengig av situasjon – en spøk, en flørt, en skjult betydning, ironisk undertone eller generell positivitet. Denne emojien er kjent for å forvirre mottakeren, da det ikke alltid er klart om den står for positivitet eller sarkasme. Bruk den derfor med varsomhet.
  • 😶 Face Without Mouth: Denne emojien har øyne, men ingen munn. Den representerer stillhet.
  • 🤟 Love-You Gesture: Dette er håndtegnet for “I Love You”.
  • 👐 Open Hands: To åpne hender kan bety en klem, men brukes også som et uttrykk for “jazz hands”.
  • 👯 People With Bunny Ears: Denne emojien stammer fra “Playboy Bunnies”, og forestiller to kvinner med kaninører og tettsittende drakter som danser. Den brukes som regel som et uttrykk for vennskap, spøkefullhet eller “let’s party”.
  • 🙇 Person Bowing: Emojien stammer fra et uttrykk for japansk etikette kalt dogeza, og forestiller en dyp beklagelse eller forespørsel om en stor tjeneste. Denne emojien blir ofte mistolket som en person som gjør pushups, en person som hviler ansiktet i hendene, en yoga-positur eller en religiøs person. Strekene over hodet kan også indikere overraskelse, forventning eller forbauselse.

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.