Hva er content marketing?

Content marketing går ut på å produsere innhold som er verdifullt for en tydelig definert målgruppe. Her forteller vi deg mer om hva, hvordan og hvorfor.

Tradisjonelle markedsføringsmetoder er på vei ut. Da må man tenke nytt. Hva er content marketing, eller innholdsmarkedsføring, egentlig? Hvordan gjør du det, og hvorfor bør du?

Hva er content marketing? To definisjoner

Hva er content marketing? Enkel definisjon

Det handler om å bygge varige kundeforhold ved å publisere relevant innhold.

Hva er content marketing? Litt vanskeligere

Content Marketing Institute definerer begrepet slik:

“Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsstrategi med fokus på å produsere og publisere verdifullt, relevant og konsistent innhold for å tiltrekke og holde på et tydelig definert publikum – og, til slutt, for å oppnå gunstig forbrukeratferd.”

Hva betyr dette?

Innholdsmarkedsføring handler altså om å lage nyttig innhold for din målgruppe. Dette for å tiltrekke seg potensielle kunder, og holde på eksisterende kunder. Man hjelper kunder med problemer heller enn å selge tjenester og produkter. Dine kunder får godt innhold, og du får bedre relasjoner til dem.

Innholdsmarkedsføring er riktignok ikke nytt. Mange trekker frem John Deere, den amerikanske traktorprodusenten, som et tidlig eksempel. De lanserte kundemagasinet The Furrow så tidlig som 1895. 

I 1900 kom den første Michelinguiden. Selskapet bak, Michelin, produserer dekk, og har jo egentlig ikke noe med restauranter å gjøre. Poenget var å fortelle bilister om hva som kunne oppleves langs veien som ville øke behovet for biler, som igjen ville øke behovet for Michelin-dekk. En langsiktig – og effektiv – strategi, med andre ord.

Hva er content marketing i forhold til inbound marketing?

Noen blander begrepene, og lurer på hva som skiller dem. Hva er forskjellen på content marketing og inbound marketing?

Inbound marketing er ikke det samme som en stor reklamekampanje. Inbound handler om å lage innhold som tiltrekker seg kunder. Man henvender seg altså ikke bredt, men lager innhold som kunder oppsøker på eget initiativ. Her tar altså kunden kontakt med deg.

Innholdsmarkedsføring kan være en viktig del av inbound marketing. Man produserer da innhold som tiltrekker seg kunder. Innholdsmarkedsføring kan også, som Michelin-eksempelet over, likevel treffe relativt bredt.

Hvordan gjør du det?

Strategi

Først må du vite hvem målgruppen din er. Hvem skal du henvende deg til? Etter du vet dette, må du sette et mål for innholdsmarkedsføringen. Her bestemmer du deg for hva innholdet skal handle om og hva det skal resultere i.

Hva slags innhold?

Du må også bestemme deg for hva slags innhold du skal produsere. Her er det flere ulike muligheter. Du må både tenke på hvilke kanaler målgruppen bruker, og hvilke kanaler man selv mestrer eller kan lære seg. Under følger en liste med innholdstyper som er vanlige.

Innhold

  • Nettside
  • Artikler
  • Blogg
  • Sosiale medier
  • Podkast
  • Video
  • Webinar
  • Arrangement

Tematikk

Mange skriver artikler for bedriftens nettside eller blogg. Du skriver da om noe målgruppen din vil finne interessant eller nyttig. Poenget er ikke å selge en tjeneste eller et produkt, men å tilby løsninger på problemer gjennom selve innholdet.

En bedrift som driver med webutvikling kan for eksempel tilby ulike nettbaserte kurs. Her har bedriften sjansen til å vise frem sin ekspertise. Hva er de 5 viktigste trendene innen webutvikling for tiden? Hvilke 10 elementer trenger en god nettside? 

Du kan også skrive om hvordan det er å drive en bedrift i din bransje. Slik slipper man kunder på innsiden, og de kan bli kjent med bedriften på nye måter. Du vil også bli bedre kjent med kundene dine, og se hva slags innhold som faller i smak. 

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

Hittil har vi svart på “Hva er content marketing?” og “Hvordan gjør du det?”. Hva med hvorfor? Det er flere gode grunner til å drive med innholdsmarkedsføring:

  • Økt salg: Innholdet gjør at kunder finner din bedrift.
  • Lavere kostnader: En blogg er mer kostnadseffektivt enn store reklamekampanjer.
  • Bedre kunderelasjoner: Innholdet er nyttig for dine kunder. Du blir bedre kjent med dem, og de blir dessuten bedre kjent med deg. Dette gir større tillit og lojalitet.

Hva gjør Omega Media?

Du kan nå svaret på “Hva er content marketing?”. Hos Omega Media bistår vi deg med å sette opp din content marketing-strategi. Vi hjelper deg å produsere verdifullt innhold for din målgruppe. Vi tilbyr også SEO (søkemotoroptimalisering), sosiale medier og webutvikling – alt innen digital markedsføring.

Ta kontakt med oss i Omega Media om du vil begynne med innholdsmarkedsføring. Du kan også lese mer om hvilke andre tjenester vi tilbyr.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.

    Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

    Markus Fasting

    Markus Fasting

    Senior Account Manager
    [email protected]
    977 33 439
    Markus Fasting Linkedin
    Svein Stormyr

    Svein Stormyr

    Account Manager
    [email protected]
    452 94 211
    Svein Stormyr Linkedin

      Din kontaktinformasjon





      Henvendelsen gjelder *

      Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.