Hva gjør corona med norske handlevaner?

Covid-19 har ført til endringer i mye av det vi foretar oss, spesielt måten vi bruker tid og penger på er berørt. 

Handelsbransjen opplever tidenes største utfordring på grunn av coronaviruset og sliter mer nå enn under finanskrisen i 2008. 

Store deler av næringslivet har sett seg nødt til å stenge driften, noen midlertidig, andre permanent. 

Økonomiske krisepakker hjalp lite for enkelte markedsaktører, for selv med økt salgsvolum var det mange som likevel ikke klarte å forbedre bunnlinjen.

Ny kjøpstrend

1/3 av nordmenn har forandret kjøpsatferden sin som en konsekvens av covid-19 og flere av endringene har trolig kommet for å bli. Trenden tilsier at vi kommer til handle hyppigere fra nettbutikker og at vi vil planlegge innkjøpene våre bedre i fremtiden.

Bring Research viser at nær halvparten av de som handlet på web i mars, april og mai vil fortsette med det i fremtiden. 

Tidsklemma, rabatterte priser, fri frakt og hjemlevering er viktige årsaker til at nettbutikkene får nye kunder. Hver tredje nordmann har i tillegg nevnt smitterisiko som årsak til at de foretrekker å handle på web fremfor i en fysisk butikk. 

Noen av hovedfunnene fra rapporten er:

  • Vi handler mer og mange har handlet på nett for første gang
  • Vi handler varer som vi tidligere har handlet i fysiske butikker
  • Mange valgte en ny måte å få sine varer levert på

Mer netthandel, mindre butikkhandel

Decoding Decisions viser at forbrukere bruker mer tid på nett etter corona, og at all digital atferd har akselerert. 

For å henge med på trenden oppgraderes nettbutikker med applikasjoner som skal gjøre kjøpsprosessen så smidig som mulig. De blir knyttet opp mot sosiale medier, utvides med chatbot, bildebank, klikk og hent, Facetime shopping, samt en rekke andre tjenester. 

Vi søker mer etter informasjon om produkter og tjenester 

Etter utbruddet søkes det mer etter produktinformasjon og kundereferanser før et kjøp gjennomføres. Det gjelder både for kjøp av varer og tjenester på nett og i butikk. For eksempel søkes det hyppigere etter anmeldelser for å finne det “beste” produktet i en kategori, det samme gjelder “tilbud”, “rabatt” og “salg”.

Spørsmål fra meningsmålingen «Handleadferd post korona, Opinion/Prisjakt 2020»:

Hva er grunnen til at du vil handle mer i nettbutikker og mindre i fysiske butikker?

  • Spare tid (54%)
  • Bedre utvalg (51%)
  • Bedre/lavere priser (43%)
  • Smittevernhensyn (29%)
  • Annet (10%)

Bransjer påvirkes ulikt

Nordmenn har begynt å spise mer hjemme på grunn av stengte kantiner og hjemmekontor. I tillegg er vi langt mindre på café og restaurant, og vi reiser ikke lenger på harryhandel til Sverige. 

Bensinstasjoner, reiselivsbransjen, sportsbutikker og nettbutikker som selger til bedriftsmarkedet har det over snittet tøft om dagen. Samtidig øker nettsalg av mat, apotekvarer, snus, elektronikk, interiør, mat, kosmetikk og alt av hobbyprodukter.

Tall fra SSB viser at salgsvolumet for detaljhandelen gikk opp 0,6% fra juni til juli i år.

Not business as usual

Mange forretninger måtte se seg om etter nye måter å ta betalt på. Noen fordi kundene unngår å røre ved betalingsterminalene, andre fordi bedriften har gått fra å få besøk av kunden til å besøke kunden selv, for eksempel ved hjemlevering av varer til folk i karantene.

Betaling for mat og drikke med Vipps økte med 138 prosent i juni og juli i år sammenlignet med i fjor. Tjenesten fikk god drahjelp av restauranter og barer som brukte nye digitale løsninger, i tillegg startet over 5000 bedrifter med Vippsnummer.

Kvinner og menn handler ulikt

Etter covid-19 har nordmenn kuttet ned på kveldsshoppingen og handler nå mest på dagtid mellom klokken 10 og 15. 

Menn brukte en stor andel på barneprodukter, smykker og annet tilbehør, mens kvinner har brukt mer på underholdning og erotiske artikler. 

Flere eldre handler på nett

Aldersgruppen 60+ har fått flere aktive nettkunder under pandemien. Det er en kjøpesterk gruppe hvor godt over halvparten opplyser å ha handlet fysiske varer på web siste halvåret.

Hva gjør du for å lykkes med markedsføringen når all utendørs annonsering er flyttet online?

Google bruker ulike parametre før en nettside tildeles plass i søkeresultatene. Noen av variablene kan være: 

  • Hva sier folk om deg i sosiale medier?
  • Hvem er personene som gir deg anmeldelser?
  • Har du relevant innhold til hjelp for brukerne?
  • Hvor mange lenker har du fra nettsteder som Google finner troverdig? 

Mer enn 90% av all trafikk til norske nettsider kommer fra Google, og den første resultatsiden genererer 95% av alle søk. 

Det handler ikke om hvor du er, det handler om hvor du skal

Omega Media bruker søkemotoroptimalisering (SEO) for å øke nettsiders synlighet i websøk. Slik oppnås det økt bevisstgjøring i markedet, større påvirkningsmulighet, og sannsynligheten for flere konverteringer øker.

Omega Media har kontorlokaler sentralt i Oslo. Vi tar gjerne en prat med deg om søkemotoroptimalisering og digital synlighet. For å komme i kontakt med en av oss kan du benytte deg av skjema lenger ned på siden.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.

    Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

    Markus Fasting

    Markus Fasting

    Leder SMB
    [email protected]
    977 33 439
    Markus Fasting Linkedin
    Svein Stormyr

    Svein Stormyr

    Digital rådgiver
    [email protected]
    452 94 211
    Svein Stormyr Linkedin

      Din kontaktinformasjon





      Henvendelsen gjelder *

      Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.