Få mer ut av e-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring er en svært kostnadseffektiv måte å markedsføre seg på – både for store og små bedrifter. Den største delen av jobben er å skaffe seg kundelister. I tillegg må du lage godt innhold. 

Omega Media har lang erfaring med e-postmarkedsføring, og kan hjelpe deg med hele prosessen – fra innhenting av e-postlister, til strategisk planlegging av kampanjer og produksjon av godt og treffende innhold. Kontakt oss i dag hvis du vil ha mer ut av e-postmarkedsføringen din. 

		

Dette er e-postmarkedsføring

De fleste kjenner til e-postmarkedsføring, enten de har mottatt nyhetsbrev eller påminnelse om en forlatt handlekurv. Alle som bruker e-post har opplevd å bli møtt av en innboks som er full av reklame, og som raskt skummes gjennom før e-postene slettes. 

E-postmarkedsføring har derfor et belastet rykte. Mange mener at dette er en utdøende form for markedsføring fordi det oppfattes som spam, og ikke fungerer.

Men hvor mye sannhet er det i dette?

Markedsføring på e-post er faktisk en av de mest effektive måtene å pleie kundeforhold på. Les videre for å lære mer om e-postmarkedsføring, og hvordan det kan bli den mest effektive måten å spre budskapet ditt på. 

You’ve got mail! And mail! And mail!

Epost markedsføring

På en hvilken som helst dag mottar alle yrkesaktive personer et titalls e-poster.

På en hvilken som helst dag mottar alle yrkesaktive personer et titalls e-poster. Noen er fra arbeidskolleger, andre fra venner og et visst antall er fra nettbutikker, ordinære butikker eller brands. De har alle som regel noe å selge, bakt inn i fantastiske tilbud som du bare ikke kan gå glipp av. 

Allerede her – ved bevissthet om volumet – får vi det første beviset på hvor viktig e-postmarkedsføring kan være. For hvorfor skulle alle disse bedriftene fortsette å sende deg e-post, om det ikke hadde fungert?

Effektiv markedsføring på e-post

Det er bevist at e-postmarkedsføring fungerer, og at det er en mer effektiv måte å skape salg på enn via sosiale medier. Til tross for et trendskifte i forbrukeratferd, hvor vi bruker mer tid på å kommunisere på sosiale medier enn på e-post, er e-postinnboksen fortsatt det første mange av oss sjekker hver morgen

Derfor bør du ikke flytte hele markedsbudsjettet over på de sosiale kanalene ennå –selv om det selvfølgelig også er helt essensielt å være synlig på sosiale medier og -plattformer. Det beste er selvsagt å ha en koordinert marketing mix, hvor kampanjene på sosiale medier, e-post og på eksterne plattformer utfyller hverandre.

Utnytt potensialet

Mange bedrifter kan gjøre en grundigere jobb for å fullt ut utnytte verdien av e-postmarkedsføring. Selve e-posten, fra emnetittelen til innholdet, bør utvikles med et klart definert mål. Dette målet kan for eksempel være:

  • Skape salg og/eller mersalg
  • Spre et budskap
  • Lære noe nytt om kundene
  • Oppfordre til en handling, som å akseptere et medlemskap, melde seg på en liste eller svare på en undersøkelse

Alle elementer i e-postmarkedsføring, fra bilder til tekst, lenker og oppsett bør utarbeides med dette målet i bakhodet. E-posten bør være enkel å forstå, og inneholde en klar handlingsknapp (call to action). 

Tenk nyhetstrekanten: Det viktigste bør komme først, og resten av innholdet kan gi mottakeren utdypende informasjon eller detaljer. Årsaken til dette er at mange leser e-post mens de er på jobb eller i farta. Da må de få den viktigste informasjonen først. Hvis kundene ønsker flere detaljer, kommer de til å lese e-posten en gang til før de gjør et eventuelt kjøp.

Viktigheten av e-postmarkedsføring

Epost markedsføring, resultat av kampanje

E-postmarkedsføring gir gode resultater, og er fortsatt en mye mer effektiv måte å skape salg på enn via sosiale medier.

Selv om bruken av sosiale medier øker, er e-post fortsatt den mest effektive måten å snakke med leads og skape konverteringer. E-post er stadig den mest brukte kanalen for kommunikasjon, og over 90 prosent av brukere sjekker e-posten sin hver dag

E-poster er billige

Den største fordelen ved bruk av e-postmarkedsføring er at nyhetsbrev er forholdsvis billige i drift. Beregninger viser at for hver dollar som er brukt i e-postmarkedsføring, er gjennomsnittlig avkastning (ROI) ca. 43 dollar. I tillegg er det en direkte kommunikasjonskanal mellom deg og den individuelle kunden. Du får derfor mye for pengene.

Slik oppretter du kundelister

Hvis du skal begynne med e-postmarkedsføring for første gang, trenger du en liste med mottakere som har godtatt å motta nyhetsbrevet ditt. Du kan for eksempel bygge opp en e-postliste ved å oppfordre kunder til å melde seg inn i kundeklubben, eller ved å gi bort gratisprøver og rabatter i bytte mot e-postadresser. 

Ikke rett markedsføringen mot mottakere som ikke har skrevet seg opp for å motta e-post. Det er ikke disse menneskene som kommer til å handle av deg. Det er bortkastet tid å sende uoppfordrede nyhetsbrev til tilfeldige e-postadresser som du har samlet inn eller kjøpt. For disse mottakerne vil e-postmarkedsføring oppleves som spam. 

Dessuten sier Markedsføringsloven at du må ha samtykke av mottakeren av e-posten.

De som har skrevet seg opp for å motta nyhetsbrev, er derimot allerede leads. De har allerede vist en viss interesse for bedriften og produktene du selger, er mottakelige for ytterligere informasjon, og er potensielle konverteringer.

Dette sier Markedsføringsloven

E-postadresser regnes som personopplysninger, og som hovedregel må man ha samtykke for å sende markedsføring på e-post. I tillegg må bedriften ha behandlingsgrunnlag for å behandle personopplysninger. 

Forbrukertilsynet har laget en veileder om markedsføring på e-post og SMS, som er nyttig å lese dersom du er usikker på hva som gjelder for din bedrift. I prinsippet er det bare to tilfeller hvor man er unntatt fra samtykke; dersom e-posten ikke inneholder markedsføring, og dersom det foreligger et eksisterende kundeforhold i forbindelse med salg.

Når du innhenter samtykke til å sende en kunde e-post, kan dette samtykket også oppfylle kravene til behandlingsgrunnlag. Det innebærer at personen godkjenner at du får behandle personopplysningene deres. Det kan for eksempel se slik ut:

«Huk av i dette feltet for å samtykke til at vi sender deg informasjon om nye produkter og tjenester, og at vi bruker e-postadressen din til å gjøre det.»

Lage og dele godt innhold

Måle effekt av kampanje

Det tar tid å lage godt innhold, men er en kostnadseffektiv metode i lengden.

Når du har bygget opp en fyldig abonnementsliste, kan du fokusere på å skape godt innhold i regelmessige forsendelser. Mange som bygger en abonnementsliste til bruk på Facebook eller i e-postmarkedsføring, blir så opptatt av å jakte på nye følgere at de glemmer å pleie forholdet til de som allerede er interesserte i bedriften deres

Ikke gjør denne feilen:

En av de største feilene bedrifter gjør på Facebook, er at de prøver å nå absolutt alle:

  • “Kalde” interessenter
  • “Varme” interessenter
  • Eksisterende kunder
  • Potensielle kunder

Ved å prøve å nå alle gjennom den samme kampanjen, enten det er e-postmarkedsføring eller Facebook annonsering, blir budskapet utydelig og det blir for mange salgsargumenter. Innholdet oppfattes ikke som relevant av mottakerne. 

Segmenter kundene

I stedet for å nå alle med hver e-post, bør du segmentere kundene dine i grupper. Disse kan for eksempel være:

  • Nye kunder (seks måneder eller mindre)
  • Stamkunder (ett år eller mer)
  • Yngre kunder (alle under 25 år)
  • Menn/kvinner

Fokuser på det som er kjernevirksomheten din, og lag et budskap som selger. Ha tydelige oppfordringer til call to action, og bruk bilder og farger som passer til mottaker og budskapet. 

Landingssider og konverteringer

Handlingsknapper (CTA) leder kunden videre

Den røde tråden bør følges fra e-posten til landingssiden.

Det er viktig å utarbeide en god e-post eller et godt nyhetsbrev, men husk at e-posten bare er det første steget i e-postmarkedsføring. Innholdet kan være så godt som bare det, men om det ikke oppmuntrer mottakeren til en bestemt handling eller oppfatning har det liten effekt. 

Du må derfor ta hensyn til hele kundereisen; fra innholdet i nyhetsbrevet som skaper interesse, til lenker som fører kunden videre til relevante sider. Link alltid opp innholdet i nyhetsbrev til unike landingssider, med direkte lenker til produktene eller tjenestene som du ønsker å selge. 

Oppfordrer du til å booke et bord, bør lenken lede direkte til elektronisk skjema for bordbestilling.

Landingssider oppfordrer til salg

I digital markedsføring er en landingsside en unik side på et nettsted med hensikt å konvertere besøkende. En konvertering oppstår når en mottaker av et markedsføringsbudskap utfører den ønskede handlingen, som for eksempel å kjøpe. 

Hvor mye innhold du bør ha på en landingsside varierer, avhengig av hva slags publikum som er i målgruppen og hva du har å tilby. Er landingssiden først og fremst rettet mot mersalg, er det ikke nødvendig med like mye innhold som hvis du ønsker å fange oppmerksomheten til nye kunder. 

På landingssiden kan du ha to typer tilbud:

  • Gratis prøver eller prøveperioder
  • Nedsatt pris og rabatt

Gi noe tilbake med et gratistilbud

Et gratistilbud kan for eksempel være en e-bok, tilbudskupong eller et annet produkt i bytte mot kundens e-postadresse. Tilbyr du rabatt må kunden gjøre en transaksjon med din bedrift, og tilbudet bør være knyttet til bedriftens kjernevirksomhet. 

Det er imidlertid ikke bare innhold og relevante tilbud som fører til konvertering - du bør også sjekke hvor lang tid det tar å laste landingssiden og andre sider på nettstedet, og du bør ha god kjennskap til og rette deg mot den riktige målgruppen. 

Les mer om konverteringsoptimalisering her

Sosiale medier og mobilbrukere 

En stor feil mange bedrifter gjør er at de ikke optimaliserer nettsidene og kampanjene sine for mobilbruk. Allerede i 2015 fortalte Google at over 50 prosent av søkene kom fra en mobiltelefon. I forbindelse med e-post-markedsføring, kan vi også nevne at mer enn halvparten av alle e-poster blir åpnet fra en mobil. Dette bør være gode argumenter for å skreddersy nyhetsbrev og landingssider for mobilformatet. 

Ikke gjør denne feilen:

En ganske vanlig feil utviklere gjør er å anta at det ikke spiller noen rolle for designet om nettrafikken kommer fra mobil eller PC. Tvert imot spiller det en stor rolle, fordi kunder som kommer til hjemmesiden fra en smarttelefon oppfører seg helt annerledes enn brukere som sitter på en PC. 

Å browse forskjellige produkter, legge varer i handlekurven og sjekke ut/betale er mye lettere når man sitter på en stor PC-skjerm med mus og tastatur, enn fra en 6 tommers mobilskjerm. Det betyr ikke at du ikke skal bry deg om mobilbrukerne. I dag kommer mer enn halvparten av trafikken fra mobile enheter, og det er derfor viktig at du utarbeider sider som er spesielt utviklet for mobilbruk. 

Gjør dette:

Legg den største delen av markedsbudsjettet på de plattformene som gir flest konverteringer. Les mer om hvordan du kan justere pengebruken (bids) på søkeordene på de forskjellige plattformene, og hvordan du gjør AdWords-kampanjene mer effektive her

Godt webdesign

Epost markedsføring handler også om godt webdesign

Hele marketing mixen din bør ha en tydelig visuell tråd.

Å få brukernes oppmerksomhet er ingen lett oppgave. Å beholde den er enda verre. 

Uansett om du bruker e-postmarkedsføring, sosiale medier eller søkemotoroptimalisering (SEO) til å spre ordet om din merkevare, er du avhengig av at folk kommer til din hjemmeside. Dersom hjemmesiden din ikke oppfyller enkle krav til godt design, kommer ikke mottakere av markedsføring gjennom e-post til å oppføre seg slik du hadde tenkt eller håpet. 

Her får du tre designtips som vil øke salget

  • Forstå forskjellen mellom mobil og PC: Som vi allerede har gjennomgått spiller det en stor rolle om brukeren kommer fra en mobil eller PC. Sett deg selv på mottakerlisten for e-postmarkedsføring, og åpne nyhetsbrevet på forskjellige enheter. Du bør utføre test-ordre og sjekke hjemmesiden både fra mobil og PC, og se om noen av prosessene er klønete. Dersom du driver med markedsføring gjennom e-post som er rettet mot både mobil- og PC-brukere, bør du vurdere å utvikle unike webdesign for hver enhet.
  • Ikke dropp søkefeltet: Dette er spesielt viktig hvis du driver en nettbutikk. Kunder som bruker en nettsides søkefelt, genererer nemlig høyere omsetning enn kunder som ikke bruker søkefeltet. Et søkefelt lar kundene finne det de leter etter på en rask og effektiv måte.
  • Fjern skillet mellom webutvikling og markedsføring: Et godt webdesign handler både om raske lastetider, ryddige fonter, pent plasserte moduler og god brukeropplevelse på tvers av plattformer. Lag det samme designet på e-postmarkedsføringen som på landingssiden, slik at kundene opplever en sømløs overgang fra en plattform til en annen.  

Start e-postmarkedsføring i dag

En god marketing mix bør bestå av både e-postmarkedsføring, organiske søk, direkte trafikk og trafikk fra lenker. Alle disse fører til gode konverteringsrater. 

Du kan selv sjekke hvor høy konverteringsrate de ulike plattformene dine har ved bruk av Google Analytics. Enhver kilde som gir tre prosent eller flere konverteringer, anses som bra. E-postmarkedsføring gir gode resultater, og er fortsatt en mye mer effektiv måte å skape salg på enn via sosiale medier.

Ikke gjør denne feilen:

Skal du i gang med e-postmarkedsføring på egenhånd, så husk at det ikke er noen god idé å pepre abonnentene med uoppfordret e-post – uansett hvor godt innholdet er. For høy frekvens fremstår som masete, og kan skade forbrukernes oppfatning av merkevaren din. 

Hvis mange mottakere markerer e-postene dine som spam, risikerer du at internettleverandørene blokkerer e-postene dine. Derimot har godt utarbeidede, regelmessige nyhetsbrev en beviselig effekt. 

Tenk kvalitet over kvantitet

Dagens nye regler for e-postmarkedsføring krever aksept fra mottaker for at en bedrift skal kunne sende mail og nyhetsbrev. Du tenker kanskje at dette er en ulempe, men langt ifra - fordelen med denne regelen er at de som skriver seg opp på lista over nyhetsbrev allerede har en viss interesse for hva du har å meddele. 

Det er disse menneskene som kommer til å handle fra deg, og disse menneskene du ønsker å nå. Dette er forskjellen mellom kvalitet og kvantitet. 

Legg derfor en solid innsats i å oppfordre nye kunder til å skrive seg opp på lista gjennom egne kampanjer rettet mot nye interessenter, som å be brukere tegne seg på nyhetsbrevet i bytte mot et prisavslag eller tilgang på innhold. 

Deretter må du huske på å pleie forholdet til de som allerede har skrevet seg på. Snart vil også du oppleve effekten av e-postmarkedsføring. 

Epost markedsføring - Dette kan Omega Media gjøre for deg

Omega Media hjelper deg med e-postmarkedsføring

Omega Media har tverrfaglige digitale eksperter som hjelper deg med hele marketing mixen din.

I Omega Media jobber vi målrettet med e-postmarkedsføring for en rekke store og små kunder. Noen bruker markedsføringen for å tiltrekke seg høy-verdi leads - typisk sett innen konsulentbransjen - mens andre igjen bruker det som et kampanjeverktøy. Sistnevnte er gjerne nettbutikker

Vi arbeider svært mye med nyhetsbrev for restaurant- og utelivsbransjen. Da tar vi utgangspunkt i menyen, tilbud eller aktuelle nyheter fra virksomheten, og utarbeider godt innhold med tydelige call to actions. Disse handler gjerne om å booke bord. 

Kontakt Omega Media i dag dersom du trenger hjelp med e-postmarkedsføring, eller marketing mixen din. Vi er et tverrfaglig team av digitale eksperter, og vi hjelper deg med å lage kampanjer som funker.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

Markus Fasting

Markus Fasting

Forretningsutvikler

[email protected]
977 33 439
Markus Fasting Linkedin
Svein Stormyr

Svein Stormyr

Account Manager

[email protected]
452 94 211
Svein Stormyr Linkedin
Jonatan Killingstad

Jonatan Killingstad

Account Manager

[email protected]
991 63 360
Svein Stormyr Linkedin

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.