Kjøpsreisen: Hvordan tilpasse innholdet

Postet i Content marketing, Skrivetips av Tina Kasin
oktober 11, 2018. Ingen kommentarer

Se for deg et tilfelle der du kjøpte noe på nett – for eksempel en TV, en jakke, eller en tjeneste. Uansett hvor lang tid det tok før du sjekket ut av nettbutikken, bega du deg ut på en kjøpsreise, og noe ved butikken overtalte deg til å gjennomføre kjøpet hos dem. Det kan ha vært innhold, en video, kundeomtaler, et Google-søk eller en FacebookAd.

Se for deg det samme tilfellet videre i denne bloggposten – dette kan nemlig hjelpe deg om du produserer innhold til for eksempel en bloggpost, en GoogleAd, en SEO-artikkel, eller lignende. Vil du lære hvordan det kan hjelpe deg? Les videre, så skal vi prøve å ta deg gjennom kjøpsreisen.

Slik fungerer kjøpsreisen

Kjøpsreisen kan ganske enkelt forklares med tre faser i de fleste tilfeller og bransjer (men som ved alt annet finnes det individuelle unntak). Du kan tenke på fasene som før, under og etter, og de kan ofte se slik ut:

  • Fase 1: Bevissthet – Kunden blir bevisst på et behov
  • Fase 2: Undersøkelse – Kunden undersøker markedet, og bestemmer seg for om behovet som oppstod i fase 1 fremdeles eksisterer
  • Fase 3: Beslutningsfase – Kunden bestemmer seg for et produkt eller tjeneste, og for om han/hun går for ditt eller konkurrentens tilbud

Kunder blir også som oftest ledet inn på kjøpsreisen av to ulike påvirkninger. Den ene er den rasjonelle ruten og den andre er den emosjonelle ruten – alle dine impulskjøp ble påvirket av sistnevnte.

Å skrive innhold tilpasset kjøpsreisen er meget relevant for Google Ads, hvor man produserer annonser og landingssider målrettet mot kunder i de ulike fasene. Men det kan være minst like relevant for deg som har en blogg, Facebook, Instagram eller andre plattformer – målet er uansett å lede kunden mot et produkt eller en tjeneste.

Les mer: “Dette må du vite om nye Google Ads”

Slik skriver du innhold tilpasset kjøpsreisen

Når du skal skrive innhold til de ulike fasene, må du også se for deg hva kunden tenker. Derfor er det også viktig å vite hvem målgruppen din er. Hvilke potensielle problemer har de, og hvilke løsninger kan du tilby? Hva interesserer de seg for? Er det helst menn eller damer? Hvor gamle er de? Hvor bor de? Kundene blir tiltrukket av det de interesserer seg for og kjenner seg igjen i.

Les mer: “Slik får du flere leads gjennom sosiale medier”

Videre skal vi se litt på hvordan innholdet kan se ut i de ulike fasene.

Fase 1: I den første fasen har kunden nettopp blitt bevisst på behovet, og søker derfor etter svar eller løsning på et problem. Derfor kan du skrive innholdet slik at kunden blir bevisst på at det eksisterer et behov, og deretter gi svar på hvorfor dette behovet bør gjøres noe med.

Du kan tilby innhold rettet mot behovet i en form av blogg, e-bøker, videoer, tips eller guider. I en GoogleAd er det ingen tvil om at innholdet er laget for at kunden skal legge merke til akkurat deg, men innholdet skal likevel ikke være kjipt eller for selgende. Det skal vekke kundens nysgjerrighet og skape interesse.

Fase 2: Gratulerer! Du har fanget kundens oppmerksomhet. Nå vil kunden undersøke markedet (og noen gjør grundigere research enn andre). Her ønsker kunden å finne ut av om ditt produkt eller tjeneste er noe for dem. Skal du produsere innhold målrettet mot denne fasen, må du derfor gi kunden svar på hvorfor og hvordan ditt produkt eller din tjeneste fungerer. Her kan du trekke inn kundeomtaler, fortelle om eventuelle prisvinnende prosjekter, eller andre ting som får ditt produkt/tjeneste til å skille seg ut i mengden – spesielt der konkurransen er stor.

Du kan for eksempel tilby innhold i en form av tester, webinarer, bloggposter eller brosjyrer. Målet er uansett å fortelle om hvorfor akkurat det du kan tilby er en god løsning for kunden, la kunden bli kjent med deg, og skape relasjoner. Du kan også be kunden om å lese mer på andre bloggposter, guider eller e-bøker for å lære mer.

Fase 3: Kunden har i denne fasen bestemt seg for å kjøpe produktet eller tjenesten, men etter å ha gjort litt research i fase 2, kan det være at andre konkurrenter også blir vurdert. Her er det vanlig å prøve å overbevise kunden ved å fortelle hvorfor akkurat din løsning fungerer best. I tillegg er det vanlig (og ofte veldig effektivt) å tilby en CTA, eller call to action, der du for eksempel ber kunden om å kontakte deg for en gratis konsultasjon, eller for andre fristende tilbud.

Les mer: “Slik blir du en effektiv skribent”

Nå har du noen ekstra råd du kan ta med deg til neste gang du skal produsere innhold der målet er å selge en tjeneste eller et produkt. Det viktigste er uansett at du alltid husker på å se innholdet fra kundens perspektiv og reise – innholdet er nemlig ment for å skape interesse, relasjoner og engasjement som etterhvert vil føre til salg.

Lykke til!

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.