Long tail keywords

For første gang i historien har Google annonsert en oppdatering i kjernealgoritmen i forkant av at endringene ble rullet ut. Signaler fra vektingen av søkeresultatet tyder på at bruken av synonyme søkeord har blitt enda viktigere i indekseringen. For å holde deg på toppen, bør du også begynne å produsere innhold basert på long tail keywords.

Hva betyr long tail søkeord?

Long tail keywords kan oversettes til søkeord i den lange halen på norsk. Disse er svært spesifikke søkefraser som ikke defineres av at de er lange eller inneholder mange ord, men av at de har lavt søkevolum. De utgjør omtrent 70% av all søketrafikk i verden.

Det vet vi om Google Core Update June 2019

Googles seneste oppdatering i kjernealgoritmen, gjør det tydeligere enn noen gang at kunstig intelligens endrer måten vi arbeider med SEO på. Vi har tidligere snakket om at RankBrain bruker maskinlæring for å indeksere søkeresultatet ved hjelp av brukeres interaksjonsmønster. Nå ser det ut til at RankBrain ikke bare brukes til å indeksere søket, men også til å forstå innholdet på en nettside. Dette vet vi:

  • Betydningen av synonyme søkeord øker.
  • Betydning av søkeordstetthet synker.
  • Leservennlighet blir viktigere.
  • Variasjon mellom tekst, bilde og video blir viktigere.

I tillegg til dette ser vi signaler i vektingen av søkeresultatet (SERP) som tyder på at:

  • RankBrain legger større vekt på variasjon i SERP.
  • RankBrain legger større vekt på hvor nytt innholdet er.
  • Eksakt match mellom tittel og søkefrase ser ut til å gjøre et comeback.

Les også: Søkemotoroptimalisering

Long tail keywords

Dersom du har opplevd et fall i indekseringen, kan tiden være inne for å bytte strategi fra å konkurrere om søkeord med høyest volum, til søkeord med lavest volum. Dette høres kanskje bakvendt ut, men fakta er at 70% av alle søk gjøres med et long tail keyword:

I tillegg til dette har studier vist at mer enn 90% av alle søk har et søkevolum på 10 søk i måneden eller færre! Fortsatt ikke overbevist? Her er flere gode grunner til å flytte fokus til søkekurvens lange hale:

Lavere konkurranse

Hvis det er få søk på den samme frasen, er det få aktører som tar seg bryet med å optimalisere innholdet sitt for nettopp denne frasen. Det betyr at konkurransen om å rangere på long tail keywords er betydelig lavere, og i mange tilfeller ikke-eksisterende. 

Du treffer på rett sted i kjøpsreisen

Forbrukeres kjøpsreise er som følger:

  1. Forbruker blir bevisst på et behov.
  2. Forbruker søker informasjon om å dekke behovet.
  3. Forbruker vurderer mulige løsninger (produkter og tjenester) mot hverandre.
  4. Forbruker bestemmer seg for å kjøpe.
  5. Forbruker fullfører kjøpet.
  6. Forbruker evaluerer kjøpet etter at det er fullført, og bestemmer seg for å beholde det eller returnere det.

Når forbrukere har bestemt seg for å handle, har de en tendens til å søke på noe veldig spesifikt. De kan for eksempel gå fra å søke på “joggesko” (pkt 2 og 3) til “blå joggesko for kvinner” (pkt 3 og 4) eller til og med “Nike Air Max hvit dame”. 

De aller fleste fokuserer på å treffe forbrukeren på punkt 2 eller 3 ved bruk av main keywords med høye søkevolum og mye konkurranse. Men hva hvis du kan treffe forbrukeren på punkt 4? Long tail keywords lar deg gjøre akkurat det. 

Høyere konverteringsrate

Forbrukere som er ute etter helt spesifikke ting, har høyere kjøpsintensjon. Dette betyr at konverteringsraten er mye høyere per søk med long tail keywords enn med main keywords. De kan faktisk være så høye som 36% på ett enkelt søk!

Du gir en boost til main keywords

Long tail keywords bidrar til å booste de søkefrasene som du i utgangspunktet ønsker å rangere på, og som det er høy konkurranse om i din bransje. 

Slik finner, velger og rangerer du for long tail keywords

Det er ikke vanskelig å finne long tail keywords. Du kan enten benytte Googles søkeresultat og få svarene gratis, eller et mer avansert SEO-verktøy som gir deg profesjonelle svar. 

Finne long tail keywords med Google

Gjør et søk i Google på den søkefrasen du ønsker synlighet på:

Nederst i søkeresultatet finner du relaterte treff:

Bruk disse og lignende fraser til å produsere innhold til nettsiden din. Dette kan enkelt løses ved å sette opp en FAQ-artikkel på siden din, hvor du inkluderer både spørsmål og svar. Disse kan igjen optimaliseres for featured snippets. Andre velger å løse det ved å publisere blogginnlegg som tar for seg hver søkefrase.

Finne long tail keywords med ahrefs

Selv om Google gir raske svar og mange gode ideer til nye blogginnlegg, foretrekker vi å bruke et avansert verktøy som ahrefs i keyword-analysen. Dette koster penger, men gir til gjengjeld viktig informasjon om long tail keywords, main keywords, PPC, søkevolum og mye annet. 

Her har vi søkt på “fjerne flekk” i ahrefs’ Keyword Explorer, og sortert resultatet på maks 50 søk i måneden:

Vi er kun interesserte i svar som har ordet “flekk” i seg, og utelukker alle søkefraser som ikke inneholder dette:

Da ender vi opp med flere long tail keywords med mindre enn 50 søk i måneden som vi kan jobbe videre med. 

Oppsummering

Tradisjonelle regler for SEO sier oss at det ikke er noe poeng å lage innhold for søkefraser som har lavt søkevolum – men fakta er at mer enn 90% av alle globale søk har mindre enn 50 søk i måneden. Justerer vi disse tallene for det norske markedet, snakker vi om et søkevolum på mellom 0-10 i måneden. Ved å ikke fokusere på long tail keywords går du med andre ord glipp av majoriteten av alle søk.

Kanskje de viktigste søkeordene i din bransje er dominert av giganter med høyere autoritet på sine nettsider, og konkurransen er for høy til å havne på topp? I så fall kan løsningen være long tail keywords. 

Snakk med oss i Omega Media hvis du ønsker bistand til søkeordsanalysen

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.