Markedsføring på LinkedIn: 101

LinkedIn er en av dagens viktigste og raskest voksende sosiale medieplattformer når det kommer til markedsføring og kommunikasjon. Med mer enn 660 millioner individuelle brukere har plattformen blitt en viktig ressurs som bør utnyttes.

Kanalen er gunstig både for bedrifter og enkeltpersoner som ønsker å bli mer synlig på nett, om det er for andre bedrifter, kunder eller potensielle samarbeidspartnere. 

Etter hvert som verden har blitt “mindre” på nett har konkurransen på B2B-markedet blitt større, og det gjelder å finne nye måter å generere leads på. Når det kommer til B2B-markedet er det LinkedIn som har absolutt størst påvirkning. 

Ha en optimalisert LinkedIn profil

Uansett om du skal markedsføre en bedrift/organisasjon eller deg selv på LinkedIn, er det viktig at du har en informasjonsrik og optimalisert profil. Jobben er liten, og den er verdt å gjøre.

  • Ha alltid logoen din som profilbilde på en bedriftsprofil, og et profesjonelt bilde av deg selv på en privatprofil. Pass på at bildefilen er i riktig størrelse og god kvalitet. 
  • Banneret på profilen/siden din kan enten være dekorativ eller gi besøkende nøkkelinformasjon om din bedrift. Et godt tips er å ha et eventuelt slagord der. 
  • Skriv en god tekst som beskriver deg eller bedriften du markedsfører for. 
  • Husk å legge til tekst på engelsk eller andre relevante språk dersom du sikter deg inn på flere markeder enn det norske.
  • Knytt tre hashtagger til siden din som du kan dele innhold på. Disse kan også endres i etterkant. 
  • Pass på at handlingsknappene er tilpasset det du ønsker at besøkende på siden skal gjøre.

Opprett en presentasjonsside

Å opprette en presentasjonsside er enkelt: Trykk på “arbeid”, så “oppdrett en bedriftsside” og til slutt velger du “presentasjonsside.” Nå er du i gang.

Presentasjonssidene ble introdusert i slutten av 2013, og skal hjelpe bedrifter å skille seg ut og drive mer oppmerksomhet til visse deler av virksomheten deres. Slik når du lettere ut til flere segmenter av markedet. 

Sidene er alltid knyttet til hovedsiden, og er ment å treffe forskjellige målgrupper for å få dem til å klikke seg videre inn på bedriftssiden. Bare husk at du også er nødt til å holde disse sidene oppdatert med godt innhold, og bruk siden til å få besøkene over på de andre presentasjonssidene om du har flere.

Bruk bedriftens ansatte

Å ta i bruk de ressursene du allerede har er et godt tips. Bruk bedriftens ansatte for det de er verdt, oppmuntre dem til å optimalisere sine LinkedIn profiler og be dem knytte profilene opp mot bedriftsprofilen. 

Om dine ansatte deler alle innleggene som postes på bedriftssiden, eventuelt også presentasjonssidene, vil de nå ut til et enda større publikum. Gjør det så enkelt som mulig ved å sende ut maler som kan brukes ved deling, da vil flere bidra. 

Godt innhold

Vær flink til å produsere godt innhold, helst både tekst og video da videoinnhold oftere fører til diskusjoner og delinger enn det tekst gjør. Om du har originalt innhold av god kvalitet vil det ha en positiv innvirkning på omdømmet til din bedrift. 

Det er også lettere å bli plukket opp av Googles algoritmer slik at du dukker høyt opp i søk som har noe med din bedrift å gjøre. Bare pass på at tekstene er søkemotoroptimalisert.  

Vær aktiv

Dette gjelder bedriftssider og private profiler – vær aktiv, og sett av litt tid hver uke til å for eksempel dele andres innlegg, delta i diskusjoner eller kommentere og like poster. Dette kan resultere i at innleggene på din side får flere delinger tilbake, noe som gjør deg mer synlig. 

Du kan også dele innhold som setter i gang diskusjoner i ditt eget nettverk. Det kan være alt fra aktuelle nyhetssaker som er relevant for din virksomhet, til et spørsmål du trenger svar på eller en oppgave du vil ha innspill på. 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.

Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

Markus Fasting

Markus Fasting

Leder SMB
[email protected]
977 33 439
Markus Fasting Linkedin
Svein Stormyr

Svein Stormyr

Digital rådgiver
[email protected]
452 94 211
Svein Stormyr Linkedin

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.