Økt netthandel: Hva betyr det for performance marketing i 2021?

2020 er (endelig) over, og mange krysser fingrene for et mer normalt år. I fjor var det en eksplosiv vekst innen netthandel. Hvordan påvirker det performance marketing?

Økt netthandel i 2020 – fortsetter trenden?

Tall fra SSB viser – ikke uventet – en stor økning i netthandelen i 2020. I tillegg har vi handlet mye mindre i butikk. Vi har tross alt vært mye inne, så dette er kanskje ikke så overraskende, men hva betyr det for performance marketing i 2021?

Det kommer litt an på svaret på et annet spørsmål: Hvor lenge fortsetter trenden? Her handler det om hvorvidt trenden bare er knyttet til pandemien, eller om det har skjedd en varig endring i vårt handlemønster. 

Dersom det første er riktig, vil det være spesielt lurt å bruke performance marketing på nett så lenge samfunnet er nedstengt. Hvis derimot det andre er riktig, betyr det at performance marketing vil fortsette å være like viktig som det har vært den siste tiden.

Derfor er performance marketing viktig

Det skal sies at performance marketing, resultatbasert og målbar markedsføring, er en god strategi uansett. Her bruker man digitale verktøy til å måle resultater. Basert på resultatene (antall klikk, antall visninger, antall kjøp osv.) kan man finjustere kampanjen underveis. Det er en fleksibel, treffsikker og kostnadseffektiv strategi.

Performance marketing er spesielt effektivt i forbindelse med netthandel. Mange undersøker flere produkter før de gjør et kjøp på nett. Altså går de inn og ut av ulike nettbutikker. Da er det nyttig og kostnadseffektivt å rette annonser mot kunder som allerede har besøkt nettbutikken din.

Annonsen blir da en påminner om produktet ditt. Du kan nå en kunde som undersøker konkurrenter, eller nå en kunde som ikke er i “kjøpemodus”. Dette kan være den lille forskjellen som gjør at kunden velger deg over konkurrentene. 

Denne strategien kalles “remarketing”, og gjøres via Google Display Network. Her er det naturlig å velge betalingsmodellen “cost per click” eller “pay per click”. Da betaler du kun når en kunde klikker på annonsen. I tillegg får du gratis synlighet selv om kunden ikke klikker på den.    

Hvis trenden ikke fortsetter

shopping

Med mer kontroll gjennom vaksinering og tiltak, kan det tenkes at vi kan åpne opp mot sommeren. Med andre ord må vi fortsette som før en stund til, men kanskje bare en stund.

Dette påvirker performance marketing på to måter:

  • Digital markedsføring fortsetter å være spesielt viktig frem mot åpningen. Kundene dine er på nett, og du må drive med markedsføring der kundene dine er. 
  • Performance marketing kan måle hvorvidt du bør bytte fokus eller ikke – og eventuelt når.

Ettersom man hele tiden måler resultater med performance marketing, er dette en god strategi å bruke etter hvert som restriksjonene mykner. Da finner du raskt ut om det som fungerte under nedstengingen fortsatt fungerer. Så kan du justere, måle videre og eventuelt gjøre nye justeringer.

Slik kan performance marketing vise deg når du bør satse mer på salg i butikk igjen. Samtidig kan det tenkes at den eksplosive veksten i netthandel er kommet for å bli.

Hvis trenden fortsetter

Salget av noen typer varer vil nok gå tilbake til normalen etter pandemien er over. Betyr dette at netthandelen vil dale etter hvert som samfunnet åpner mer og mer opp? Ikke nødvendigvis. Harald Jachwitz Andersen, direktør i Virke Handel, sier til NRK at det er skjedd et varig skifte innen netthandel

Noen forandringer har skjedd på grunn av pandemien. Andre forandringer har vært i emning lenge, og fikk en “siste dytt” av pandemien. Kanskje har møter i Teams og Zoom kommet for å bli. Kanskje er det vel så enkelt å holde webinar som et vanlig seminar. 

Det samme kan gjelde netthandelen. Kanskje er vi ferdig med overfylte butikker og lange køer i julestria? Munnbind-salget får nok en knekk etter påbudet opphører, men det gjelder ikke nødvendigvis alle bransjer. I så fall vil performance marketing på nett fortsette å være like viktig som det har vært under pandemien.

Oppsummering

Med performance marketing måler man jevnlig resultatene av den digitale markedsføringen, og så justerer man kampanjen etter disse resultatene. Det er en fleksibel, treffsikker og kostnadseffektiv strategi. Når kundene dine handler på nett, er dette en spesielt viktig strategi å bruke. I tillegg er målingene viktige i overgangen fra nedstenging til et mer åpent samfunn.

Derfor er performance marketing fortsatt en svært nyttig strategi i 2021 – og fremover.  

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

Markus Fasting

Markus Fasting

Forretningsutvikler

[email protected]
977 33 439
Markus Fasting Linkedin
Svein Stormyr

Svein Stormyr

Account Manager

[email protected]
452 94 211
Svein Stormyr Linkedin
Jonatan Killingstad

Jonatan Killingstad

Account Manager

[email protected]
991 63 360
Svein Stormyr Linkedin

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.