Om emojier og hvordan du kan benytte det i markedsføring

Siden 2010 har emojier vært en stor del av måten vi kommuniserer på. De små gule ansiktene med rare og morsomme ansiktsuttrykk er noe de fleste av oss har et forhold til, og det har også blitt en stor greie å følge med på hvilke nye emojier som vil dukke opp i tastaturet vårt. De fleste av oss husker sikkert at det sorte hjertet kom 🖤, eller da den lilla enhjørningen 🦄 dukket opp blant alle de andre dyrene til tross for dens manglende eksistens i den virkelige verden.

Hvordan kan disse små, morsomme og rare symbolene hjelpe deg i digital markedsføring, og kanskje enda viktigere: Når skal du ikke bruke de?

Mangfold

Disse kjente symbolene har ført til store debatter, som har gjort at nye emojier har blitt lagt til og at gamle har fått flere versjoner. For eksempel har det blitt mulig å endre hudfarger på hender, ansikter osv. 👍🏻👍🏼👍🏽👍🏾👍🏿 Det skapte også mye engasjement da pistolen ble byttet ut med en vannpistol 🔫. I løpet av de siste årene har det blitt lagt mye fokus på mangfold og å inkludere alle i samfunnet. Dette går også igjen i de nye emojiene som kommer i løpet av 2019.

Unicode, som er skaperne av emojiene, har fått masse skryt for mangfoldet de nå er med på å skape.

Kritikk

Til tross for at det kommer mange nye emojier etter hva folket har ønsket seg har det ikke vært mangel på kritikk. Noe av det som har ført til størst engasjement er dråpen med blod som i utgangspunktet skulle være et symbol på menstruasjon. Kritikken handlet om at dråpen med blod er en “feig” måte å vise frem noe som er helt naturlig, og som halvparten av verdens befolkning går gjennom.  

Vold

Etter mye vold i USA og resten av verden fikk Apple kritikk for å ha laget en pistol-emoji. Denne ble sett på som en forsterker av volden som foregår verden over. Likevel var det mange som ønsket å beholde den. Apple fant en måte å gjøre begge parter fornøyde ved å fjerne pistolen, og heller legge til en vannpistol som er harmløs.

Politikk

Emojier er veldig enkle små bilder, men likevel har det hatt en viktig del i politikk. Både når det gjelder likestilling, vold og generell kulturell sensitivitet. Siden smarttelefoner brukes av folk over hele verden og emojier har blitt en egen form for kommunikasjon, er det viktig å sørge for at folk føler seg inkludert. Mangel på grundig research kan være støtende for en gruppe mennesker. Det er småting, men de må tas i betraktning ved design av nye emojier.

Legning

Et annet eksempel som har påvirket en større gruppe mennesker er emojienes fokus på heteronormative partnerskap 🏳️‍🌈. Vi vet at homofili i dag er naturlig på alle måter, og mange ønsket å kunne vise dette gjennom emojies. Men dessverre fantes det bare emojier hvor en mann og en kvinne holdt hender. Dette utestengte en stor gruppe med mennesker, og både Unicode og Apple fikk kritikk. I 2017 svarte de på kritikken ved å lage et mer inklusivt spektrum av emojier som passet for både heterofile og homofile par. Unicode jobber stadig med å lage mer inklusive emojier, og tar imot både hjelp og konstruktiv kritikk fra brukerne sine.

230 nye emojier

I 2019 får vi 230 nye emojier, vi får flere matretter å velge mellom i tillegg til hjerter i hvit og brun. Hovedfokuset er å gi funksjonshemmede emojier de kan assosiere seg med. Det kommer flere varianter for å dekke dette. Blant annet øre med høreapparat med samme fargeskala som de andre ansiktene har fra før av, det kommer også et symbol for person i rullestol, samt mekanisk arm og ben.

Les også: Dette betyr emojiene

Emojier i markedsføring

Siden emojies har en viktig plass i kommunikasjonen mellom mennesker, er det naturlig å bruke dette som en måte å nå frem til folk gjennom markedsføring. Likevel er det ikke alltid positivt å benytte de små, rare figurene.

Markedsføring i sosiale medier

Emojies appellerer spesielt til ungdommen, som nærmest har vokst opp med emojier. I nyere reklamer på plattformer som Snapchat, Facebook eller Instagram har merker begynt å implementere emojier som en form for kommunikasjon med kjøper. For eksempel kan det være en reklame om klær. Da kan reklamen inneholde emojier som for eksempel en kjole👗, t-skjorte👕eller bukser👖. Slike reklamer er gjerne korte, ettersom det ikke er mye tid til å reklamere på slike plattformer.

Men man sier at et bilde sier mer enn tusen ord, og emojier på sin egen måte er små bilder. Det er enkelt å kunne fremme en melding gjennom emojier.

Fang oppmerksomheten med nyhetsbrev

De fleste av oss får hundrevis av nyhetsbrev på mail i løpet av en uke, men vi åpner svært få av de. Vi åpner kun de som fanger oppmerksomheten vår, noe emnefeltet bidrar med. Så hvordan kan din mail skille seg ut fra resten? Det er her bruken av emoji kommer inn, emojier uttrykker følelser, dette gjør at vi fort gir oss opp en mening om innholdet. Ved å legge til et smilefjes ☺️ eller kanskje et hjerte ❤️ i emnefeltet vil du gi kunden en god følelse som kan føre til at de åpner akkurat ditt nyhetsbrev.

Les også: Fang oppmerksomhet med spennende overskrifter

Google Ads

Dersom du ønsker å benytte deg av emojier i Google Ads bør du tenke deg om en ekstra gang, Google ads tillater ingen form for bruk av emojier eller symboler i ad teksten. Dersom du bruker det vil ikke annonsen bli godkjent. Sørg også for å holde deg til grammatiske regler, ikke overdriv bruken av utropstegn osv.

Skap en identitet

Emojier trenger ikke bare være et verktøy for å fange oppmerksomhet, det kan også være en måte å få mennesker engasjerte, det kan skape en viral trend. Et eksempel på dette er å benytte emojier i kampanjer der folk kan bruke den samme emojien for å vise engasjement. Da blir symbolet identiteten til kampanjen eller det prosjektet.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.