Optimalisering

Optimalisering er en prosess som innebærer å gjøre noe så godt som mulig. I forbindelse med digital markedsføring snakker vi om å optimalisere en nettside for å få økt synlighet på nett, altså søkemotoroptimalisering (SEO). Dette handler både om å optimalisere innholdet, og å forbedre nettsidens webdesign.


Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering er en strategi i digital markedsføring, som innebærer å jobbe med innholdet på en nettside for at den skal rangere høyere i Googles organiske søkeresultat. Dette er ikke det samme som søkemotormarkedsføring, hvor man kjøper en annonseplass i resultatet. Søkemotoroptimalisering kan ikke kjøpes – gjennom grundig arbeid må man gjøre seg fortjent til en bedre plass blant alle resultatene Google har funnet.  

En nettside som er optimalisert vil få en høyere rangering i søkeresultatet, og vil dermed være mer synlig på nett. Dette er svært viktig i vår digitale tidsalder, hvor store deler av kjøpsprosessen er flyttet til internett. Når forbrukere er ute etter en tjeneste eller et produkt, henvender de seg primært til Google. Hvis bedriften din ikke dukker opp i søkeresultatet, kan du heller ikke forvente at nye kunder skal finne fram til deg.

Optimalisering av en nettside er ikke vanskelig, men det krever en del innsikt og dedikert arbeid. Når Google oppdager at nettsidene dine er fulle av verdifullt og oppdatert innhold, kommer siden til å begynne å klatre i det organiske søkeresultatet.

Og det er ikke bare innholdet som skal gjennom en optimalisering – også webdesignet bør i mange tilfeller få seg en overhaling. Nettsidene dine må ha høy brukervennlighet, ellers kommer ikke brukerne til å ha tålmodighet til å navigere seg rundt. Når man skal gjøre en optimalisering av webdesignet, kikker man gjerne på følgende:

  • Enkel navigering: Ikke ha for lange menyer med mange kategorier.
  • Søkefelt: Alle nettsider bør ha et søkefelt, slik at de besøkende kan finne produkter, tjenester og informasjon på en rask og effektiv måte.
  • Åpningstider: Informasjon om åpningstider og hvor butikken din ligger, bør være noe av det første brukerne får se når de kommer til nettsiden din.
  • Tilgjengelighet: Nettsidene dine må være tilgjengelige og brukervennlige på tvers av enheter og nettlesere. Responsive nettsider innebærer at nettsider automatisk tilpasser seg størrelsen på brukerens skjermflate.
  • Lastetider: Raske sider er viktig av to grunner. For det første gir det en bedre brukeropplevelse, slik at du får fornøyde brukere. Trege sider får brukerne til å forlate nettstedet ditt, og dermed går du glipp av konverteringer. For det andre rangerer Google treff basert på blant annet lastetider – en rask nettside vil altså komme høyere opp i søketreffene.
  • Korresponderende design: Alt du legger på nett bør ha en viss rød tråd. Både Facebook-annonser, landingssider og hjemmesider bør matche hverandre, slik at brukerne gjenkjenner designet ditt.

Optimalisering av innhold

Etter at nettsiden din har fått en brukervennlig og ryddig layout, kan du begynne å fylle den med kvalitetsinnhold. Dersom du må produsere nytt innhold, er det en gyllen regel som gjelder: Alt innholdet du skaper må gi siden din merverdi. Du kan ikke fylle nettsiden med innholdsløst, overflødig prat som ikke gir noen annen form for verdi enn å øke mengden ord. Alt du produserer bør ha som mål å øke kvaliteten på nettstedet.

Har du allerede innhold på siden din, kan du begynne med optimalisering. Kjerneinnholdet på siden din bør oppdateres med jevne mellomrom, fordi Google har bekreftet at innhold som oppdateres regelmessig gis høyere prioritet på resultatsiden. Gjennom optimalisering vil det også gå raskere å se resultater, fordi et oppdatert nettsted gir bedre synlighet.

Optimalisering av innhold går ut på å forbedre tekst, legge til visuelle elementer, bygge lenker og rette på søkeordstettheten. Hvor lange tekster du bør produsere avhenger av hvor mange som søker etter det utvalgte søkeordet hver måned. Du kan bruke et digitalt verktøy som Tiny Ranker (krever innlogging) for å undersøke søkevolum og synlighet. Da får du en god pekepinn på hva som bør optimaliseres.

Slik arbeider du med optimalisering av innhold:

  • Tilføy eller rediger tekst, og legg til mellomtitler og punktlister.
  • Sørg for at innholdet er up to date.
  • Sjekk at interne og eksterne lenker fortsatt virker, og legg til flere.
  • Legg til visuelle elementer som bilder og videoer, eller erstatt de gamle.
  • Oppdater søkeordene – har det dukket opp noen nye søkeord som du bør være synlig på?
  • Optimaliser søkeordstettheten.

Optimalisering av søkeordstetthet

Søkeordstetthet, eller Keyword Density, er et uttrykk for antall ganger den utvalgte søkefrasen gjentas i teksten. Flere SEO-eksperter mener at det ikke finnes en ideell søkeordstetthet, så her gjelder det å prøve seg fram. Det kan være lurt å legge seg et sted mellom 1,5% og 2%, og deretter måle effekten over tid. Du kan alltid gå tilbake og redigere teksten hvis det ikke fungerer. For lav tetthet vil ikke plukkes opp av Google, mens for høy tetthet vil bli oppfattet som spam. Det finnes mange gratis digitale verktøy på nett som du kan bruke for å måle tettheten i en tekst. Prøv for eksempel Keyword Density Checker fra Small SEO Tools, eller Keyword Density Checker Tool fra Visio Spark.

Overvåking av resultatet

Noen ganger kommer resultatet av optimalisering i løpet av et par uker – andre ganger kan det ta flere måneder å se fruktene av arbeidet. Du må derfor smøre deg med en god dose tålmodighet, og la innholdet ligge en stund før du begynner å gjøre endringer. Hvis du ikke kan vente, har vi samlet fem SEO-tips for den utålmodige her.

Det er viktig å overvåke resultatet for å forstå hva som skjer, og hvorfor det skjer. Du må kunne vise til tall, trender, oppgang, nedgang og besøkstall. Hvis en artikkel ikke rangerer, så ikke gi opp – det kreves som regel kun noen enkle grep for å snu en synkende trend.

Ønsker du å ta optimalisering av innhold og nettside til nye høyder? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat om hvordan vi kan bistå din bedrift med organisk og betalt synlighet på nett.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.