Organisk søk

Organiske søkeresultater er en resultatopplisting fra søkemotorer. Resultatene blir rangert etter hvor relevante de er i forhold til søkefrasen som blir skrevet inn i søkefeltet.


Organisk søk har på mange måter revolusjonert kjøpsvanene våre. Dersom man skal bygge en ny terrasse, drar man ikke lenger direkte til første og beste byggevarehandel – man skrur på datamaskinen og gjør et søk i Google. Kunder i dag undersøker markedet før de bestemmer seg for et bestemt produkt eller en tjeneste. Derfor er det viktig å være synlig på nett, for å bli med i konkurransen om kundene.

Av denne grunn blir organisk synlighet sett på som den viktigste trafikken inn til hjemmesiden din. Visste du for eksempel at:

  • Google leder mesteparten av trafikken fra internett, og er derfor den mest tillitsfulle søkemotoren.
  • Google har strenge krav til kvaliteten på innholdet som rangerer for et søkeord.
  • Å få en høy plassering i Google tar tid, men når du først har havnet på førstesiden vil du også få valuta for strevet.
  • Resultatene på førstesiden av Google mottar hele 92 prosent av all søketrafikk i Google. Videre mister man så mye som 95 prosent av trafikken allerede på andresiden.
  • 33 prosent av alle klikk fra organiske søk går til siden som rangerer som nummer én i Googles organiske søkeresultat.

Fortsatt ikke overbevist om at organisk søk bør være en del av din digitale markedsføring? Da bør du lese videre.

Hva er søkemotorer?

En søkemotor er en type programvare som leter frem informasjon fra internett, eller et bestemt datasystem. Resultatet av et søk samsvarer med et bestemt søkeord, og søkemotoren vil rangere treffene etter hvilket innhold som er mest relevant.

Selv om ordet søkemotor i dag gjerne er synonymt med den største av dem, Google, finnes det flere typer søkemotorer. Eksempler er søkemotorer for hele internett (Google, Bing og Yahoo), innenfor et bestemt nettsted (VG) eller innenfor et bestemt tema (kelkoo og Picsearch). Et godt tips for bedrifter kan også være å opprette en egen søkemotor-funksjon inne på hjemmesiden, slik at det blir lettere for både de ansatte og besøkende å lete frem innhold.

For å benytte deg av en søkemotor, må du bruke såkalte søkeord eller søkefraser. Dette kan være alt fra ett til flere ord, tall eller tegn. Ved hjelp av søkeordene kan man spesifisere hva det er man leter etter, og dermed målrette søket i søkemotoren.

Les mer: Et oppdatert nettsted gir bedre synlighet

Betalt vs. organisk søk

Når vi snakker om søk på nett, skiller vi mellom betalt og organisk søk. Betalte søk er de første 3-5 oppføringene i Googles resultatopplisting, noen ganger er det også plassert slike annonser helt nederst på siden. Dette er betalte annonser gjennom Google Ads, og er merket med annonse.

Organiske søk er alle oppføringene under disse annonsene. Disse resultatene rangeres etter hvor relevant innholdet er i forhold til søkeordet du taster inn i søkefeltet på søkemotoren. Google viser 10 slike annonser på hver side, og resultatene rangeres ut i fra en rekke algoritmer, som vi skal komme tilbake til senere i artikkelen.

På fagspråk snakker vi om søkemotormarkedsføring (betalt synlighet) og søkemotoroptimalisering (organisk synlighet).

Forskjellen på direkte og organisk trafikk

Organisk trafikk må ikke forveksles med direkte trafikk. Når man gjør et søk på internett, ender man som regel opp på en hjemmeside på én av to måter.

Som oftest gjør man et søk gjennom en refererende side – en nettside som linker videre til den endelige hjemmesiden. Slike refererende sider kan være søkemotorer, sosiale medier, blogger eller andre hjemmesider som linker videre til nye sider. Et godt eksempel på organisk søk er som nevnt ovenfor søk gjennom søkemotorer. Her vil nettstedet, i dette tilfellet søkemotoren, lede trafikk inn til en ny og uavhengig side, med innhold som matcher det du søkte på.

Direkte trafikk er betegnelsen på de som besøker nettstedet ditt ved å skrive nettsideadressen direkte i URL-feltet. Dette inkluderer også besøk som kommer fra lagrede bokmerker. Med andre ord kommer slike besøk fra mennesker som allerede kjenner til bedriften din.

Googles algoritmer

For å sikre høy kvaliteten på innholdet som rangerer høyt i søkeresultatene, utvikler Google jevnlig nye algoritmer som bestemmer rangeringen. Man kan derfor ikke snakke om en perfekt oppskrift på SEO-vennlig innhold, men vi ser stadig at visse faktorer går igjen.

Google straffer blant annet innhold som inneholder:

  • Kopiert eller plagiert tekst
  • Overoptimalisert søkeordstetthet
  • Dårlige og irrelevante lenker
  • Lav kvalitet på innholdet
  • Sider som ikke er tilpasset mobilformatet
  • For mange affiliates

Dette er bare noen av elementene på nettsidene dine som Google sjekker jevnlig for å skille klinten fra hveten. Skulle du oppleve at et drastisk fall i rangering, kan punktene ovenfor være synderne som har latt seg straffe. Da kan det lønne seg med en optimalisering av innhold eller nettside.

Les mer: Fem SEO-tips for den utålmodige

Slik blir du synlig for organiske søk

Organisk søk er det samme som søkemotoroptimalisering (SEO). I motsetning til betalte annonser, eller søkemotormarkedsføring, kan man ikke betale for å komme høyere opp i søkeresultatet. SEO handler om å lage innhold som fortjener en høyere plassering basert på kvalitet og relevans.

De fleste markedsførere jobber aktivt med søkemotormarkedsføring, men glemmer viktigheten av organisk synlighet. Vi ser ofte at bedrifter setter opp store reklamebudsjetter, uten at de tenker på den mest brukte veien inn til hjemmesiden din – nemlig gjennom Googles søkefelt.

Så, hvordan kan du heve din organiske synlighet?

Kort fortalt handler det om to ting: Relevans og autoritet. Google vil alltid forsøke å presentere det mest relevante søkeresultatet til de besøkende. Har du ikke innhold som samsvarer med det personen søker på, vil du heller ikke dukke opp i søkeresultatet. Det betyr at du må lage en artikkel som heter “Elektriker Oslo”, dersom du ønsker å bli synlig for dem som skriver denne frasen i søkefeltet.

Samtidig nytter det ikke bare å produsere relevant innhold. Man må også sørge for at hjemmesiden har høy nok autoritet. Etter at Google har filtrert ut alt innhold som er relevant, blir resultatene rangert etter hvor mye Google stoler på nettstedet ditt – altså hvor høy autoritet siden har. Autoriteten er et matematisk uttrykk, og kommer blant annet til uttrykk i hvor mange som lenker inn til nettstedet. Jo flere som lenker inn til ditt nettsted, desto mer tillitsfull, eller autorativ, vil Google anse deg for å være. Basert på antall lenker, vil du få en score fra 1-10, hvor 10 er best, som forteller hvor tillitsfull nettstedet er. Denne scoren kalles PageRank, og er et av flere signaler Google bruker for å måle autoriteten din.

Prinsippet er altså som følger: Jo høyere autoritet siden din har, desto høyere vil du rangere i Googles søkeresultat. Under forutsetningen at du har innhold som matcher det brukeren søker etter, naturligvis.

Les mer: De beste tipsene for å finne lønnsomme søkeord

Ta steget videre

Trenger du hjelp til å lykkes med organisk søk? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne en prat med oss dersom du trenger hjelp til å få de gode resultatene.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.