SEM

I motsetning til SEO (Search Engine Optimization) er SEM (Search Engine Marketing) prosessen der man leder trafikk fra annonser og inn til en nettside. Annonsene vises som de første treffene i søkemotorer som Google eller Bing, og kalles gjerne betalte søk. 

Trenger du hjelp med å få mest mulig ut av dine Google Ads? Kontakt Omega Media for å få hjelp av konsulenter som har arbeidet med store nasjonale og internasjonale klienter.

Hva er SEM?

Søkemotormarkedsføring, eller SEM, er en form for digital markedsføring som går ut på å promotere nettsider ved å øke synligheten i en søkemotors resultater gjennom betalte annonser. 

Motsatsen til SEM er søkemotoroptimalisering (SEO) som handler om å jobbe med innhold og nettsidens struktur for å fortjene en høyere plass i søkeresultatet. Nettsteder som er søkemotoroptimalisert vil klatre organisk i søkeresultatet, mens med SEM kjøper man en av topplasseringene.

Ved betalte søk markeres treffene med “Annonse”, mens organisk søk er alt som følger etter. 

Les mer: Hva er best av SEO og SEM?

Google Ads og Bing Ads

Søkemotormarkedsføring foregår som regel gjennom Googles eget annonsesystem Google Ads (tidligere Google Adwords), eller for søkemotorene Bing og Yahoo!, Bing Ads. Her kan hvem som helst gå inn og by på annonseplass knyttet til spesifikke søkeord. 

Grunnen til at dette er så effektiv markedsføring, er at annonsørene når ut til personer som aktivt søker etter deres produkter, tjenester eller merker. 

Resultater av Google Ads

Ca. 20-30% av alle som gjennomfører et tekstsøk i Google klikker på annonsene. Gjennomsnittlig klikkrate (CTR) per annonse på tvers av bransjer er rundt 2%. De resterende klikker på de organiske søkeresultatene. 

Imidlertid kan klikkraten på enkelte søk med høy kjøpsintensjon være så høy som 65% på de betalte annonsene

Med SEM kjøper man synlighet for strategisk utvalgte søkeord, og resultatet måles som regel i konverteringer. I forbindelse med SEM og Ads er verdien av kunden lik overskuddet av salget. For eksempel: 

  • Per selger et sett med langrennski for 1000 kroner
  • Pers faste utgifter i materialer og produksjon er 600 kroner
  • Per sitter igjen med 400 kroner
  • Per vet derfor at kostnad per konvertering bør være under 400 kroner

Ved å kjenne verdien av kundene dine, kan du enkelt følge med på om kampanjer, annonser og søkeord er lønnsomme. Dette kan vi i Omega Media hjelpe deg med – ta kontakt med oss i dag for en hyggelig prat!

Omega Media og SEM

Som et av Norges ledende digitalbyråer, har Omega Media jobbet profesjonelt med søkemotormarkedsføring siden 2005. 

Har du allerede et digitalbyrå som driver med SEM for deg? I så fall tilbyr vi gratis gjennomgang av din Google Ads- eller Bing Ads-kontoer, for å se om det eksisterende byrået har utnyttet alle mulighetene som ligger i de ulike plattformene. 

Det viktigste vi ser etter når vi gjør en kvalitetsvurdering av en Ads-konto er:

  • Har byrået satt opp konverteringssporing i enten Google Ads eller Analytics?
  • Er konverteringsprisen akseptabel? (Vi har sett eksempler hvor kunden betaler 15.000 kr i Adwords-annonsering for å trigge en konvertering verdt 400 kr).
  • Har byrået satt opp remarkedsføring, slik at man enkelt kan målrette annonser mot selskapets kunder eller besøkende til nettstedet?
  • Har Ads-kampanjene gjennomgående høy QualityScore?
  • Er Ads-kontoen tilstrekkelig optimalisert, og har byrået satt opp viktige funksjonaliteter som annonsetillegg, Google Shopping, dynamisk retargeting, m.m.?
  • Er kontoen vedlikeholdt på ukentlig basis?
  • Benytter kontoen seg av negative søkeord, for å filtrere vekk uønskede søk?

Digital markedsføring er som en plante – den må vannes og pleies regelmessig for å blomstre. Gjør man ting riktig, er resultatet vakkert. 

Her hos Omega Media elsker vi SEM og PPC (pay per click) -annonsering – snakk med oss hvis du vurderer å bytte byrå. 

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.

    Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

    Markus Fasting

    Markus Fasting

    Account Manager

    [email protected]
    977 33 439
    Markus Fasting Linkedin
    Svein Stormyr

    Svein Stormyr

    Project Leader and Account Manager

    [email protected]
    452 94 211
    Svein Stormyr Linkedin

      Din kontaktinformasjon





      Henvendelsen gjelder *

      Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.