SEM

SEM (Search Engine Marketing) eller søkemotormarkedsføring, er prosessen der man leder trafikk fra annonser på søkemotorer som Google og Bing til et nettsted.


Omega Media jobber med Google Ads (SEM) for flere nasjonale og internasjonale klienter, der fokuset er å øke salg.

Hva er SEM?

Søkemotormarkedsføring, eller SEM, er en form for digital markedsføring som innebærer å promotere nettsider ved å øke synligheten i en søkemotors resultater gjennom betalte annonser. Motsatsen til SEM er søkemotoroptimalisering (SEO) som handler om å jobbe med innhold og nettsidens struktur for å fortjene en høyere plass i søkeresultatet. Nettsteder som er søkemotoroptimalisert vil organisk klatre i søkeresultatet, mens via SEM kjøper man en av de øverste plassene i resultatet.  

Søkemotormarkedsføring foregår som regel gjennom AdWords, som er Googles eget annonsesystem. Fra og med juli 2018 har Google AdWords endret navn til Google Ads. Bing Ads er navnet på kjøpte annonser i Bing og Yahoos søkemotorer. Hvem som helst kan gå inn og by på annonseplass koblet til spesifikke søkeord. Formålet med å kjøpe Ads er at annonsører kan nå personer som aktivt søker etter deres merke, produkter eller tjenester.

Her hos Omega Media bruker vi begrepet SEM om Google Ads og betal-per-klikk-markedsføring (PPC) for å skille det fra SEO og innholdsmarkedsføring. Det er derimot ikke uvanlig å bruke SEM som et vidt begrep som dekker flere ulike former for digital markedsføring. SEM kan blant annet dekke områder som:

Forskjellen på SEO og SEM

Analyse

Google annonsering er den mest effektive markedsføringen når du skal tiltrekke deg nye kunder og øke synligheten på nett. I motsetning til andre annonseplattformer, finner folk deg i Google når de har et behov og bruker søkefeltet. I likhet med SEO, er SEM bygget på en grundig planlegging av søkeord. Du må forstå hva slags språk kundegruppen din benytter seg av – fagfolk og spesialister vil bruke fagtermer, mens sluttkunder vil bruke et enklere språk. Les våre beste tips for å finne lønnsomme søkeord.

Med SEM kjøper man synlighet for strategisk utvalgte søkeord, og resultatet måles som regel i konverteringer. I forbindelse med SEM og Ads er verdien av kunden lik overskuddet av salget. For eksempel:

  • Per selger et sett med langrennski for 1000 kroner
  • Pers faste utgifter i materialer og produksjon er 600 kroner
  • Per sitter igjen med 400 kroner
  • Per vet derfor at kostnad per konvertering bør være under 400 kroner

Ved å kjenne verdien av kundene dine, kan du enkelt følge med på om kampanjer, annonser og søkeord er lønnsomme.

Det som skiller SEO og SEM, er at SEM handler om å betale Google for å plassere ditt nettsted høyere opp i resultatet. SEO kan ikke kjøpes – du kan ikke betale for å komme høyere opp i det organiske søkeresultatet, du må skape godt innhold og tilrettelegge for høy brukervennlighet på hjemmesidene dine. Google scorer hjemmesiden din basert på relevans og autoritet, med formål om å kunne tilby brukerne sine de beste søkeresultatene først. Graden av relevans baseres på det aktuelle søkeordet eller søkefrasen. Har siden din innhold som stemmer overens med det brukeren søker etter? Autoritet handler om hvor stor tillit Google har til hjemmesiden din, og dette baseres blant annet på hvor mange som lenker inn til ditt nettsted. Logikken er at jo flere som lenker til din nettside, desto bedre må innholdet være.

Det kan ta flere måneder fra du har implementert en SEO-strategi til du ser resultater. Har du ikke lyst til å vente så lenge? Da kan du lese våre fem SEO-tips for den utålmodige.

Google Ads

Ca. 20-30% av alle som gjennomfører et tekstsøk i Google klikker på annonsene. Gjennomsnittlig klikkrate (CTR) per annonse på tvers av bransjer er rundt 2%. De resterende klikker på de organiske søkeresultatene. Imidlertid kan klikkraten på enkelte søk med høy kjøpsintensjon være så høy som 65% på de betalte annonsene.

Tekstannonsene i Google Ads består av en overskrift med en hyperlink på maksimalt 25 tegn, to linjer med beskrivende tekst på maksimalt 35 tegn hver, samt en linje med adressen til annonsørens internettside. Man kan også utvide annonsen med ulike tillegg, som for eksempel lenker, telefonnumre, slagord og annen nyttig informasjon. Annonseplattformen er Googles hovedinntektskilde, og står for over 70% av selskapets totale inntekter.

Google Ads er basert på PPC. Det innebærer at annonsøren ikke betaler hver gang annonsen vises, men hver gang noen klikker på annonsen. Rangeringen av annonsen avgjøres av flere faktorer – blant annet hvor mye annonsøren er villig til å betale per klikk, historisk klikkrate, samt kvaliteten på og relevansen av annonsen og den tilhørende landingssiden. Responsive nettsider, altså sider som er tilpasset skjermer av ulike størrelser, prioriteres i Googles søkeresultat. Kombinasjonen av disse faktorene måles i en såkalt QualityScore, eller Google kvalitetspoeng, som er grunnlaget for den endelige rangeringen av annonsen. Jo høyere QualityScore, desto høyere vil annonsen rangere i søkeresultatet.

Kort om digital markedsføring

Digital markedsføring er et samlebegrep på all markedsføring som foregår på elektroniske enheter. Sammenlignet med tradisjonell markedsføring har digital markedsføring store fordeler, og åpner for mange spennende muligheter. Det er større sjanser for å nå ut til potensielle kunder, og man kan måle effekten av en digital kampanje umiddelbart. Digital markedsføring åpner for å bygge personlige relasjoner til kundene, noe som er avgjørende for å skape tillit til merket – hvilket er essensen av all god markedsføring. Målet med markedsføring kan være å skape salg eller mersalg, spre et budskap, lære noe nytt om kundene eller oppfordre til en handling som å akseptere et medlemskap eller svare på en undersøkelse. En konvertering oppstår når mottakeren av et markedsføringsbudskap utfører avsenderens ønskede handling.

Innen begrepet digital markedsføring inngår det en rekke ulike disipliner:

  • Søkemotormarkedsføring (SEM)
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Innholdsmarkedsføring
  • Markedsføring på sosiale medier
  • Online Reputation Management (ORM)
  • Remarkedsføring
  • Epost-markedsføring

Skal du lykkes med din digitale kampanje, er det viktig å beherske alle de ulike disiplinene innen digital markedsføring. Å få kundenes oppmerksomhet er ingen enkel oppgave – å beholde den er enda verre. Uansett hvordan du velger å spre ordet om din merkevare, er du avhengig av at folk besøker hjemmesiden din. Her kommer webutvikling inn i bildet. Dersom hjemmesiden din ikke oppfyller enkle krav til godt design, kommer ikke brukerne til å oppføre seg slik du hadde tenkt når de besøker siden. Innholdet kan være så godt som bare det, men hvis hjemmesiden din ikke er brukervennlig på tvers av plattformer vil du miste salg. Både innhold og design bør være konsekvent på tvers av plattformer, slik at kunder raskt kjenner igjen din bedrifts merkevare.

Du må også måle resultatene dine kontinuerlig, og hele tiden jobbe med å optimalisere innholdet ditt og kampanjene dine. Jobber du målrettet med dette, vil du raskt se resultater.   

Omega Media og SEM

Som et av Norges ledende Google Ads-byråer har vi i Omega Media jobbet profesjonelt med SEM siden 2005. Våre spesialister er Google-sertifiserte på en rekke områder, og eksperter på å øke konverteringene på din nettside. Ta kontakt i dag, så kan vi snakke nærmere om hvordan vi kan hjelpe akkurat deg med å skaffe flere kunder gjennom SEM – uansett om det skjer ved bruk av Google Ads, Bing Ads eller en annen plattform for søkemotormarkedsføring.

Har du allerede et digitalbyrå som driver med SEM for deg? I så fall tilbyr vi gratis gjennomgang av din Google Ads- eller Bing Ads-kontoer, for å se om det eksisterende byrået har utnyttet alle mulighetene som ligger i de ulike plattformene. Det viktigste vi ser etter når vi gjør en kvalitetsvurdering av en Ads-konto er:

  • Har byrået satt opp konverteringssporing i enten Google Ads eller Analytics?
  • Er konverteringsprisen akseptabel? (Vi har sett eksempler hvor kunden betaler 15.000 kr i Adwords-annonsering for å trigge en konvertering verdt 400 kr).
  • Har byrået satt opp remarkedsføring, slik at man enkelt kan målrette annonser mot selskapets kunder eller besøkende til nettstedet?
  • Har Ads-kampanjene gjennomgående høy QualityScore?
  • Er Ads-kontoen tilstrekkelig optimalisert, og har byrået satt opp viktige funksjonaliteter som annonsetillegg, Google Shopping, dynamisk retargeting, m.m.?
  • Er kontoen vedlikeholdt på ukentlig basis?
  • Benytter kontoen seg av negative søkeord, for å filtrere vekk uønskede søk?

Digital markedsføring er som en plante – den må vannes og pleies regelmessig for å blomstre. Gjør man ting riktig, er resultatet vakkert. Her hos Omega Media elsker vi SEM og PPC-annonsering – snakk med oss hvis du vurderer å bytte byrå.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.