SEO

SEO (Search Engine Optimization), eller søkemotoroptimalisering, er en markedsstrategi som går ut på å øke synlighet og tilstedeværelse i det organiske søkeresultatet til Google. 

Gjennom et vellykket SEO-prosjekt skaper man innhold som Google elsker, og som blir liggende godt synlig på nett over lengre tid. 

Synlighet i Google gir mer trafikk og flere besøkende til nettsiden din. Du sparer penger du ellers ville brukt på Ads. 

Omega Media gjør deg synlig

Omega Media er et SEO-byrå i Oslo. Vi hjelper deg med alle aspekter av søkemotoroptimalisering (SEO). Søkemotoroptimalisering handler nemlig ikke bare om å ha innhold Google liker. SEO handler også om å ha en nettside Google forstår og stoler på.

Slik hjelper vi deg med SEO:

  • Søkeordsanalyse: Finner søkeord det er viktig å rangere høyt på
  • Teknisk SEO: Sikrer at Google vil forstå og like nettsiden deres
  • Innholdsproduksjon: Skriver artikler som fungerer som gode landingssider 
  • Optimalisering: Optimalisere eksisterende innhold for bedre rangering
  • Autoritet: Styrker nettsidenes autoritet i Google 
  • Overvåking og rapportering

Omega Media er et ledende SEO-byrå med mer enn 20 års erfaring i bransjen. Vi holder til sentralt på Skøyen i Oslo. Ta kontakt for en uforpliktende samtale om hvordan vi kan hjelpe deg med SEO. Vi har også tjenester innen sosiale medier, search engine marketing (SEM), webdesign og digital markedsføring. 

Under kan du lese mer om SEO. Du får også våre tips til hva du kan gjøre.

Søkemotoroptimalisering: SEO fra A til Å

Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering (SEO) som det heter i Norge, handler rett og slett om synlighet i søkemotorer. 

Man optimaliserer nettsiden så den rangerer best mulig. Når din nettside er synlig, er også dine produkter eller tjenester synlige. 

God SEO fører til mer trafikk, og hjelper deg å nå dine kunder.

Hva krever god SEO?

Målet med SEO er å øke bedriftens synlighet på nett. Dette krever grundige analyser av forbrukeratferd, produksjon av innhold, overvåking og optimalisering. 

Jobben er ikke ferdig selv om arbeidet er gjort – alt på nett er ferskvare, og må oppdateres i blant for å holde på rangeringen. 

Følgende steg inngår i et SEO-prosjekt:

  • Analyse av forbrukeratferd og søkeord
  • Innholdsproduksjon 
  • Oppdatering av eksisterende innhold
  • Lenkebygging
  • Overvåking

SEO er ikke betalt søk

SEO er ikke det samme som SEM, også kalt søkemotormarkedsføring. Sistnevnte innebærer å kjøpe annonseplasser i Googles søkeresultat, knyttet til utvalgte søkeord. I motsetning til SEM er ikke SEO betalt – det går ikke an å betale for å få en høyere plassering i det organiske søkeresultatet. Her gjelder det å fortjene en høyere plass. 

SEO er «evergreen»

Dersom SEO gjøres rett, vil folk i årevis kunne få treff på din side via Google. Derfor kalles SEO som gjøres rett ofte «evergreen». Det handler om å skape tidløst innhold som kan ligge på siden i lang tid, ikke bare innhold som er aktuelt akkurat nå. 

Ofte kan innholdet ligge ute på siden uten at det trenger å gjøres noe. Andre ganger kreves kun små justeringer for å beholde posisjonen.

Les også: Skal jeg gå for SEO eller SEM?

Undersøk forbrukernes atferd og analyser søkeord

Når man jobber med SEO må man først kartlegge forbrukernes atferd, som i denne sammenheng innebærer å finne ut av hvordan de oppfører seg på nett. 

Du bør kunne svare på følgende spørsmål: 

  • Hvordan finner kundene dine fram til din bedrifts hjemmeside? 
  • Hvilke søkeord skriver de inn i Google? 
  • Hvordan oppfører de seg når de er på hjemmesiden? 
  • Hvor kommer trafikken fra? 
  • Hvilke andre nettsider bruker kundene dine tid på?
  • Opererer bedriften i flere markeder enn bare Norge? Søker folk på det samme?

Hvilke søkeord skal du velge?

Formålet med dette er å legge en plan for SEO-prosjektet, og velge ut et antall søkeord som bedriften ønsker, bør og kan bli synlig på. 

Søkeord er grunnmuren i ethvert arbeid med SEO. Det er viktig at du velger ut søkeord som vil være profitable for din bedrift, men det er også viktig å velge søkeord som det er mulig å oppnå synlighet på. 

For eksempel: Dersom du driver en frisørsalong, vil du kanskje at kunder skal finne hjemmesiden din ved å søke på ordet «frisør». Dette ordet har over 22 000 søk i Google hver måned, og det kan derfor være vanskelig å oppnå et godt resultat. 

Hvis du i stedet satser på søkefraser som «frisør Oslo», «frisørsalong brud» eller «billig frisør», går søkevolumet ned. Et godt resultat er dermed mye mer oppnåelig.

Hvor mange søkeord bør du satse på?

For å velge ut antall søkeord kan du bruke en søkeordplanlegger, som Google Ads Keyword Planner (krever innlogging). Her kan du skrive inn noen søkefraser som kan brukes for å finne tjenesten du tilbyr.

Google vil da vise hvilke søkeord og fraser som brukes for å finne frem til samme type produkter og tjenester. Du vil også få en oversikt over hvor søkevolum er for hver frase. Dermed har du en god pekepinn på hvilke søkeord du bør satse på, og et godt grunnlag for å begynne å skape mer SEO-vennlig innhold. 

Et annet godt verktøy for å planlegge søkeord til et SEO-prosjekt, er SEMrush (krever innlogging). Her kan du finne ut av hvilke søkeord konkurrentene dine fokuserer på, og du vil få en grundig analyse av hver søkefrase. 

Innholdsproduksjon

Etter at søkeordsanalysen er gjennomført, kan man begynne med innholdsproduksjon. Dette er den delen av SEO som er mest tidkrevende. Formålet er å lage en landingsside som Google mener er bra. 

Da vil Google gjøre den synlig som et relevant treff i søk. 

Skrive for søkemotorene og for besøkende

Som navnet tilsier, handler «search engine optimization» (SEO) om optimalisering for en «search engine». Det betyr ikke at du bare skal skrive for søkemotorer. Søkemotoroptimalisering er egentlig å skrive noe som både dine kunder og Google vil like – samtidig.

Du ønsker at kunder skal like dine nettsider. Du ønsker også at kunder skal finne ditt nettsted i søkemotorene gjennom bruk av SEO. Derfor må du skrive for begge. 

Du må kjenne både Google og publikum

En søkemotor er et slags medium. Dersom du publiserer i sosiale medier, må du kjenne mediet for å nå brukeren. Slik er det også med en søkemotor. Det er mange grep både med tanke på SEO og leservennlighet som du kan ta for å synes bedre. 

All erfaring viser at du må skrive tydelig, godt, vitenskapelig og så interessant at andre bruker deg som kilde. 

Gjør det tydelig hva siden din handler om. Skriv en god «meta description». Google bruker denne for å forstå hva som er på siden. Du må også gjenta søkeordet eller -frasen ofte – men ikke så ofte at det blir unaturlig for kunder.

Google liker god tekst. Det som er interessant, dyptgående og brukervennlig får best plassering. Målet til søkemotorer som Google er å gjøre World Wide Web enkelt å navigere. Et søk skal gi deg det beste på nett.   

Skriv noe andre snakker om. Interessante nettsider får mer omtale. Sider som andre sider linker til, kommer til å rangere bedre enn irrelevante nettsider. Alt som skjer på andre nettsteder kalles «off page SEO», mens alt du gjør på din egen side kalles «on page».

Google liker også at du er vitenskapelig. Google ønsker at du linker videre til andre – det viser at du gjør research. Videre betyr dette at kilden din får mer «poeng» hos Google. 

Tips: Slik gir du tydelige signaler

Søkemotorene styres av algoritmer. Disse plukker opp signaler, og man må derfor være tydelig. Når du skriver artikler og publiserer, må du sørge for at følgende elementer korresponderer med hverandre:

  • Overskrift
  • Brødtekst
  • Artikkelens meta title
  • Innkommende lenker

Alle disse elementene må sende det samme, sterke signalet til Google om hva artikkelen handler om, og de bør derfor korrespondere ganske nøyaktig med hverandre. Du kan også bruke bildetekster til å forsterke det samme signalet. 

Slik skriver du en god Meta Title og Meta Description

Som nevnt ovenfor er det viktig å skrive en kort og tydelig Meta Title og Meta Description slik at Google oppfatter hva siden din handler om. 

Dette er også viktig fordi tittelen og beskrivelsen er det første noen ser når de søker etter din bedrift. Meta Title er den blå overskriften som kommer opp i Googles søkeresultater, og vil også være synlig når noen deler linken til nettsiden din videre. Meta Description er den grå teksten under Meta tittelen.

Det er mange forskjellige meninger om hvordan en god Meta Title og Meta Description ser ut, men det er uansett enkelte retningslinjer man bør holde seg til: 

  • Hver side bør ha en unik Meta Title
  • Meta Titlen bør være 55-60 tegn
  • Bruk søkeordet i Meta Title og Meta Description
  • Meta Description bør være maksimum 160 tegn og bør gi en kort og fengende beskrivelse av hva din bedrift kan tilby kundene.

Tips: Velg hva du skriver med omhu

Når du skriver SEO-artikler er det en viktig regel som du må følge: Alt innholdet du skaper må gi ditt nettsted merverdi. 

Du må alltid fokusere på å øke kvaliteten, uansett om du oppdaterer noe eksisterende eller skaper noe nytt. Ikke fyll nettsiden din med innholdsløst, overflødig prat som ikke gir noen annen form for verdi enn å øke mengden ord. 

Hvis hjemmesiden din har en høy Bounce Rate, det vil si at de besøkende klikker seg ut igjen med en gang de har ankommet, vil Google straffe siden din ved å gi den en dårligere rangering i søkeresultatet. 

Les også: Fem SEO tips for den utålmodige.

Hvordan skrive gode artikler?

klikk-og-hent-er-populart-for-nettbutikker

Dette bringer oss over til neste emne – hvordan skriver man gode artikler som gir nettstedet merverdi? Dette er selvfølgelig et veldig bredt tema som avhenger av hva du skal skrive om, men det er enkelte grunnleggende huskeregler som aldri slår feil. 

Skriv en fengende tittel

En god tittel er avgjørende for om leseren gidder å i det hele tatt klikke seg inn på artikkelen din. Selv om såkalte clickbait-titler kan få leseren til å klikke seg inn på artikkelen din, vil de fleste si at dette er en dårlig strategi i det lange løp. 

Derfor er det viktig å få frem artikkelens mest interessante poeng på en kort og lettfattelig måte, uten at leseren blir skuffet når han/hun leser artikkelen. Husk at tittelen bør være rettet mot leseren og målgruppen din, og bruk gjerne tall og triggerord som «slik» eller «derfor». 

Denne tittelen: «7 tips: Slik skriver du en knakende god tittel» fungerer for eksempel bedre enn denne tittelen: «Tips til hvordan du skriver en god tittel». Husk også å få med søkeordet i tittelen, med tanke på SEO.

Strukturer artikkelen

Som tidligere nevnt er struktur viktig både med tanke på SEO og leservennlighet. Bruk mellomtitler, del opp artikkelen i avsnitt og sørg for at teksten har en god flyt – det gjør at leseren forstår poenget ditt bedre. 

Del noe nytt med leseren din

Selv om tidløse «evergreen»-artikler kan være vel så bra som artikler som er aktuelle akkurat nå, er det viktig å tilby leseren ny og lærerik informasjon. 

De fleste temaer har blitt skrevet om før, men ved å gjøre litt research før du begynner å skrive, kan du gi et nytt perspektiv på temaet. Et godt tips kan være å inkludere ny forskning rundt temaet i artikkelen. Dette gjør at du legitimerer påstandene dine og drar inn et aktuelt poeng.

Husk på hvem leseren din er 

Å bruke en passende ordlyd er alfa og omega for å få leseren din til å ville lese videre. Hva slags ordlyd du bør bruke kommer an på hvem du skriver for – er leserne dine akademikere som er vant med et avansert fagspråk, eller «vanlige» folk som ser etter et produkt i nettbutikken din? 

Å ha en gjennomgående ordlyd i artiklene dine gjør at du virker mer troverdig og at kundene eller leserne dine kjenner deg igjen.

Unngå skrivefeil

De fleste av oss skriver noen skrivefeil her og der, men prøv å unngå de verste skrivefeilene. Mange lesere skyr unna med en gang de kommer over noen skrivefeil. Se derfor gjennom artikkelen en ekstra gang før du publiserer den, eller be en kollega om å lese korrektur.

Skriv enkelt og presist

Enkelte har en tendens til å skrive lange, overfylte setninger som kunne vært skrevet på en mye enklere måte. I de fleste tilfeller er det bedre å «skjære inn til beinet» og kutte vekk overflødige ord.

Oppdatere eksisterende innhold

Når du har bygget deg opp et lite arkiv med artikler på nettsiden din, er det viktig å optimalisere artiklene etter en stund. 

Hvis du begynner å optimalisere innholdet du allerede har skrevet, vil det gå raskere å se resultater, ettersom et oppdatert nettsted gir bedre synlighet. Google har bekreftet at innhold som oppdateres regelmessig gis høyere prioritet på resultatsiden. 

Kjerneinnholdet på nettstedet ditt bør oppdateres med jevne mellomrom, slik at disse sidene beholder en høy plassering i Googles rangering. 

Dette er viktig å gjøre i SEO:

  • Tilføy eller rediger tekst, og sørg for at innholdet er up to date.
  • Sjekk at interne og eksterne lenker fortsatt virker, evt. legg til flere.
  • Legg til flere visuelle elementer eller erstatt de gamle.
  • Oppdater søkeordene – logg deg inn på Keyword Planner og sjekk om det har dukket opp noen nye søkeord som du bør være synlig på.
  • Optimaliser søkeordstettheten.

Søkeordstetthet, eller Keyword Density, innebærer det prosentvise antall ganger søkefrasen dukker opp på en side. Det er vanskelig å angi nøyaktig hvor høy søkeordstettheten din bør være – faktisk mener flere eksperter innen SEO at det ikke finnes en ideell prosentandel

Lenkebygging

Google bedømmer nettsiden din ut i fra en rekke faktorer, blant annet om siden har god brukervennlighet og er oversiktlig. I forbindelse med SEO er det to viktige faktorer du må ha kjennskap til:

  • Relevans
  • Autoritet

Relevans og søkemotoroptimalisering

Nettsidens relevans har vi allerede vært igjennom. Det handler om at Google presenterer siden din som relevant i forhold til hva forbrukeren har søkt etter. Du oppnår høy relevans ved å skape godt innhold som Google elsker, og holde det oppdatert. 

Autoritet og søkemotoroptimalisering

Når Google har plukket ut alle sidene som inneholder relevant innhold til det brukeren søker etter, blir resultatene sortert etter autoritet – det vil si hvor mye Google stoler på nettsidene. Autoritet er et matematisk uttrykk, og innebærer blant annet hvor mange som lenker inn til ditt nettsted. Logikken er at desto flere som linker inn til din nettside, desto bedre må innholdet være. 

Du kan øke autoriteten til nettstedet ditt via lenkebygging, både internt og eksternt. Du kan også lenke til innhold på andre nettsteder, og dermed «låne» autoritet av disse. For å sjekke hvor høy autoritet en lenke har, kan du bruke et digitalt verktøy som Ahrefs (krever innlogging).

Her gjelder riktignok ikke «all PR er god PR». All lenkebygging er nemlig ikke god lenkebygging. Lenkene må være relevante og komme fra relevante steder. Google kan straffe all lenkebygging som forsøker å lure systemet. 

Les også: 6 ting du bør vite om Googles kvalitetspoeng

Måle resultater av SEO

Jobben er gjort, men arbeidet er ikke over. Det å kunne vise til tall, trender, oppgang, nedgang og besøkstall er viktig for å forstå hva som skjer og hvorfor det skjer. Det finnes en rekke ulike digitale verktøy for å måle resultater av SEO. 

Hva om artikkelen ikke rangerer?

Ikke fortvil hvis en artikkel ikke rangerer – det kreves som regel kun noen enkle grep for å snu en synkende trend. Husk også at det noen ganger kan ta flere måneder før du ser resultater, så smør deg med en god dose tålmodighet.

Tips til verktøy

Tiny Ranker er et digitalt verktøy som brukes for å overvåke det organiske søkeresultatet. Dette krever innlogging, men dersom du ønsker at SEO-prosjektet skal være vellykket er de vel verdt investeringen. 

Få profesjonell hjelp med SEO

Trenger du hjelp til å lykkes med organisk søk? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO og digital markedsføring. Ta gjerne en prat med oss dersom du trenger hjelp med SEO eller et av våre andre spesialistområder.

Omega Media er blant de fremste innen digital markedsføring i Norge. Våre tjenester inkluderer blant annet: markedsføring i sosiale medier, SEO, webdesign, search engine marketing (SEM) og PR. Vårt mål er å gjøre deg synlig på nett.

 

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.

    Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

    Markus Fasting

    Markus Fasting

    Forretningsutvikler

    [email protected]
    977 33 439
    Markus Fasting Linkedin
    Svein Stormyr

    Svein Stormyr

    Account Manager

    [email protected]
    452 94 211
    Svein Stormyr Linkedin
    Jonatan Killingstad

    Jonatan Killingstad

    Account Manager

    [email protected]
    991 63 360
    Svein Stormyr Linkedin

      Din kontaktinformasjon





      Henvendelsen gjelder *

      Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.