SEO

SEO (Search Engine Optimization) eller søkemotoroptimalisering, er en markedsstrategi som går ut på å øke synlighet og tilstedeværelse i det organiske søkeresultatet til Google.


Gjennom et vellykket SEO-prosjekt skaper man innhold som Google elsker, og som blir liggende godt synlig på nett over lengre tid.

SEO fra A til Å

Målet med SEO er å øke bedriftens synlighet på nett. Dette krever grundige analyser av forbrukeratferd, produksjon av innhold, overvåking og optimalisering. Jobben er ikke ferdig selv om arbeidet er gjort – innhold på nett er ferskvare, og må oppdateres fra tid til annen for å holde på rangeringen. Følgende steg inngår i et SEO-prosjekt:

  • Analyse av forbrukeratferd og søkeord
  • Produksjon av innhold
  • Oppdatering av eksisterende innhold
  • Lenkebygging
  • Overvåking

SEO er ikke det samme som SEM, også kalt søkemotormarkedsføring. Sistnevnte innebærer å kjøpe annonseplasser i Google’s søkeresultat, knyttet til utvalgte søkeord. I motsetning til SEM er ikke SEO betalt – det går ikke an å betale for å få en høyere plassering i det organiske søkeresultatet. Her gjelder det å fortjene en høyere plass.

Les også: Skal jeg gå for SEO eller SEM?

Undersøk forbrukernes atferd og analyser søkeord

Når man jobber med SEO må man først kartlegge forbrukernes atferd, som i denne sammenheng innebærer å finne ut av hvordan de oppfører seg på nett. Du bør kunne svare på følgende spørsmål: Hvordan finner kundene dine fram til din bedrifts hjemmeside? Hvilke søkeord skriver de inn i Google? Hvordan oppfører de seg når de er på hjemmesiden? Hvor kommer trafikken fra? Hvilke andre nettsider bruker kundene dine tid på?

Formålet med dette er å legge en plan for SEO-prosjektet, og velge ut et antall søkeord som bedriften ønsker, bør og kan bli synlig på. Søkeord er grunnmuren i ethvert arbeid med SEO. Det er viktig at du velger ut søkeord som vil være profitable for din bedrift, men det er også viktig å velge søkeord som det er mulig å oppnå synlighet på. For eksempel: Dersom du driver en frisørsalong, vil du kanskje at kunder skal finne hjemmesiden din ved å søke på ordet “frisør”. Dette ordet har over 22 000 søk i Google hver måned, og det kan derfor være vanskelig å oppnå et godt resultat. Hvis du i stedet satser på søkefraser som “frisør Oslo”, frisørsalong brud” eller “billig frisør”, går søkevolumet ned. Et godt resultat er dermed mye mer oppnåelig.

For å velge ut et antall søkeord, kan du bruke en søkeordplanlegger, som Google Ads Keyword Planner (krever innlogging). Her kan du skrive inn noen søkefraser som kan brukes for å finne tjenesten du tilbyr. Google vil da vise hvilke søkeord og fraser som brukes for å finne frem til samme type produkter og tjenester. Du vil også få en oversikt over hvor høyt søkevolumet er for hver frase. Dermed har du en god pekepinn på hvilke søkeord du bør satse på, og et godt grunnlag for å begynne å skape SEO vennlig innhold.

Et annet godt verktøy for å planlegge søkeord til et SEO-prosjekt, er SEMrush (krever innlogging). Her kan du finne ut av hvilke søkeord konkurrentene dine fokuserer på, og du vil få en grundig analyse av hver søkefrase.

Produksjon av innhold

Etter at søkeordsanalysen er gjennomført, begynner produksjon av innhold. Dette er den delen av SEO som tar lengst tid. Formålet er å skape innhold som Google mener er bra, og dermed presenterer som relevante treff for de som skriver inn søkeord. Når du skriver artikler og publiserer innhold, må du sørge for at følgende elementer korresponderer med hverandre:

  • Overskrift
  • Brødtekst
  • Artikkelens Title tag
  • Innkommende lenker

Alle disse elementene må sende det samme, sterke signalet til Google om hva artikkelen handler om, og de bør derfor korrespondere ganske nøyaktig med hverandre. Du kan også bruke bildetekster til å forsterke det samme signalet.

Når du skriver artikler er det en viktig regel som du må følge: Alt innholdet du skaper må gi siden din merverdi. Du må alltid fokusere på å øke kvaliteten, uansett om du oppdaterer eksisterende innhold eller skaper noe nytt. Ikke fyll nettsiden din med innholdsløst, overflødig prat som ikke gir noen annen form for verdi enn å øke mengden ord. Hvis hjemmesiden din har en høy Bounce Rate, det vil si at de besøkende klikker seg ut igjen med en gang de har ankommet, vil Google straffe siden din ved å gi den en dårligere rangering i søkeresultatet.

Dersom du allerede har innhold på nettsiden din, bør du starte med å optimalisere dette i henhold til SEO. Har du ikke noe innhold på siden, er det bare å begynne å produsere. Uten innhold, ingen synlighet.

Dersom du må produsere nytt innhold, kan det ta litt tid før du ser resultater. Enhver som har arbeidet med SEO vet at det kan ta flere måneder før man ser resultater, mens andre ganger kan synligheten forbedres etter bare noen uker. Dette avhenger av når Google oppdager at du har fylt siden din med godt og oppdatert innhold.

Les også: Fem SEO tips for den utålmodige.

Oppdatere eksisterende innhold

Hvis du starter med å optimalisere eksisterende innhold vil det gå raskere å se resultater, ettersom et oppdatert nettsted gir bedre synlighet. Google har bekreftet at innhold som oppdateres regelmessig gis høyere prioritet på resultatsiden. Kjerneinnholdet på nettstedet ditt bør derfor oppdateres med jevne mellomrom, slik at disse sidene beholder en høy plassering i Googles rangering. Dette er viktig å gjøre i SEO:

  • Tilføy eller rediger tekst, og sørg for at innholdet er up to date.
  • Sjekk at interne og eksterne lenker fortsatt virker, evt. legg til flere.
  • Legg til flere visuelle elementer eller erstatt de gamle.
  • Oppdater søkeordene – logg deg inn på Keyword Planner og sjekk om det har dukket opp noen nye søkeord som du bør være synlig på.
  • Optimaliser søkeordstettheten.

Søkeordstetthet, eller Keyword Density, innebærer det prosentvise antall ganger søkefrasen dukker opp på en side. Det er vanskelig å angi nøyaktig hvor høy søkeordstettheten din bør være – faktisk mener flere eksperter innen SEO at det ikke finnes en ideell prosentandel. En pekepinn er å legge seg et sted mellom 1,5% og 2%, men dette er noe du må prøve deg fram til selv og måle effekten av over tid. For lav tetthet vil ikke plukkes opp av Google, mens for høy tetthet vil oppfattes som spam. Husk: SEO er en kunst. Du kan bruke Keyword Density Checker fra Small SEO Tools for å måle tettheten.

Lenkebygging

Google bedømmer nettsiden din ut i fra en rekke faktorer, blant annet om siden har god brukervennlighet og er oversiktlig. I forbindelse med SEO er det to viktige faktorer du må ha kjennskap til:

  • Relevans
  • Autoritet

Nettsidens relevans har vi allerede vært igjennom. Det handler om at Google presenterer siden din som relevant i forhold til hva forbrukeren har søkt etter. Du oppnår høy relevans ved å skape godt innhold som Google elsker, og holde det oppdatert.

Når Google har plukket ut alle sidene som inneholder relevant innhold til det brukeren søker etter, blir resultatene sortert etter autoritet – det vil si hvor mye Google stoler på nettsidene. Autoritet er et matematisk uttrykk, og innebærer blant annet hvor mange som lenker inn til ditt nettsted. Logikken er at desto flere som lenker inn til din nettside, desto bedre må innholdet være. Google scorer nettsiden din fra 1-10, hvor 10 er det mest tillitsfulle. Dette kalles PageRank.

Du kan øke autoriteten til nettstedet ditt gjennom lenkebygging, både internt og eksternt. Du kan også lenke til innhold på andre nettsteder, og dermed “låne” autoritet av disse. For å sjekke hvor høy autoritet en lenke har, kan du bruke et digitalt verktøy som Ahrefs (krever innlogging).

Les også: 6 ting du bør vite om Googles kvalitetspoeng

Overvåking

Jobben er gjort, men arbeidet er ikke over. Det å kunne vise til tall, trender, oppgang, nedgang og besøkstall er viktig for å forstå hva som skjer og hvorfor det skjer. Det finnes en rekke ulike digitale verktøy for å måle resultater av SEO. Ikke fortvil hvis en artikkel ikke rangerer – det kreves som regel kun noen enkle grep for å snu en synkende trend. Husk også at det noen ganger kan ta flere måneder før du ser resultater, så smør deg med en god dose tålmodighet.

Tiny Ranker er et digitalt verktøy som brukes for å overvåke det organiske søkeresultatet. Dette krever innlogging, men dersom du ønsker at SEO-prosjektet skal være vellykket er de vel verdt investeringen.

Ta steget videre

Trenger du hjelp til å lykkes med organisk søk? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne en prat med oss dersom du trenger hjelp til å få de gode resultatene.

 

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.