SEO-byrå

Search Engine Optimization (SEO) – eller søkemotoroptimalisering her i Norge – er kunsten å gjøre din bedrift mer synlig i Google. 


Hva er SEO?

Søkemotoroptimalisering må ikke forveksles med søkemotormarkedsføring, eller Google Ads om du vil. Søkemotormarkedsføring handler om å betale Google for å plassere ditt nettsted høyere opp i søkeresultatet. Dette skjer ved å by på ulike søkeord. Til forskjell fra søkemotormarkedsføring er ikke søkemotoroptimalisering betalt; man kan ikke betale for å komme høyere opp i det organiske søkeresultatet, men man må istedenfor jobbe med innholdet og nettsidene sine for å fortjene en høyere plassering i søkeresultatet. Vi kaller ofte søkemotormarkedsføring for betalte søk, og søkemotoroptimalisering for organiske søk.

«Jeg er allerede veldig synlig i Google», sier du kanskje. Det kan godt hende. Sett deg likevel inn i dine potensielle kunders posisjon et øyeblikk og gjør følgende øvelse: søk i Google etter tre ord eller setninger som du forventer å finne din egen bedrift på topp i Google for. Dukket du opp blant de tre første søkene? Gratulerer! Da kan du egentlig slutte å lese her. Gikk det ikke fullt så bra? Les videre.

SEO kalles ofte den «glemte markedsføringsøvelse». Mange bedrifter pumper hvert år ut millioner i markedsføring, uten å tenke på den mest brukte veien til sin hjemmeside – via Google sine organiske søkeresultater. Men hvordan blir man mer synlig i Google sitt søkeresultat? Kort fortalt handler det om to enkle ting: Relevans & Autoritet.

Relevans & autoritet-forklaringsmodellen

Google forsøker alltid å presentere det mest relevante søkeresultatet til sine besøkende. Dersom du ikke har innhold som tilsvarer det personen søker etter, så vil du heller ikke bli synlig i søkeresultatet. Litt forenklet forklart: Har du ikke skrevet en artikkel om «sjokolademuffins» når noen søker etter «sjokolademuffins», så vil du heller ikke være synlig på dette søket – du har ikke innholdet brukeren søker etter. Har du ikke innholdet kan du heller ikke få trafikken.

SEO handler imidlertid også om autoritet. Når Google har plukket ut alle nettstedene som tilbyr innhold som matcher det brukeren søker etter, blir resultatene sortert etter hvor mye Google stoler på nettstedet – det vil si etter autoritet. Autoriteten er et matematisk uttrykk og kommer blant annet til uttrykk i hvor mange som lenker inn til ditt nettsted.

Logikken er at desto flere som lenker til din nettside, desto bedre må innholdet være – og desto mer tillitsfull, eller autorativ, anser Google deg for å være. Google gir deg en score fra 0-10 (hvor 10 er best), som forteller hvor tillitsfullt ditt nettsted er. Denne scoren kalles PageRank og er et av flere signaler Google bruker for å måle din autoritet. Litt forenklet kan man si at desto høyere autoritet Google oppfatter at du har, desto høyere vil din nettside som regel rangere i søkeresultatet. Forutsatt at du har innhold som matcher det brukeren søker etter, så klart.

Nå har du lært litt om hvordan SEO fungerer – og hvordan Google sorterer sitt søkeresultat. Men hvor mange søker egentlig etter dine produkter og tjenester? Dette kan du se ved å bruke Google Keyword Planner. Skriv inn 3-5 fraser du gjerne vil bli funnet på, så vil Google fortelle deg hvor mange som søker dette hver måned. Deretter kan du bruke et verktøy som Tiny Ranker til å måle hvilken plassering i søkeresultatet du rangerer på for hvert av søkeordene. Når du vet hvor mange som søker et spesielt ord, og hvilken rangering du selv har, har du et godt utgangspunkt for å beregne den potensielle verdien som bedre søkemotorplasseringer har for din bedrift.

Indeksering og ”crawling”

Når søkemotorrobotene drar ut på jakt i den store weben er de avhengige av at innholdet de kommer over er lesbart. De behøver også ledetråder som fører dem videre når de ”crawler” nettsiden, og den beste måten å gjøre dette på er via lenker.

Derfor er det viktig å tenke på dette når du skal bygge en nettside eller legge til nye elementer til siden. Alt du produserer må være festet et sted, og aller helst må det være en vei til innholdet fra forsiden. Dette kan du løse med for eksempel drop-down menyer eller indekseringslister, slik at forsiden fortsatt beholder et ryddig utseende.

Når roboten har funnet sidene, vil den trekke ut det den anser som viktig/relevant og lagre og indeksere innholdet i en STOR database. Herfra henter robotene senere ut aktuelt innhold når noen gjennomfører et søk. For å klare å lagre all informasjon som finnes på nett, har søkemotorselskapene datasentre verden over. Google har faktisk over 8 milliarder sider indeksert, og det blir utført over 200 millioner søk hver dag. Det er mye informasjon og mange søk å holde styr på!

Mye informasjon lagret i en stor database krever mye av et datasenter, og de største søkemotorene er avhengige av at informasjonen blir levert raskt når noen gjennomfører et søk. En forsinkelse på et par sekunder kan føre til misfornøyde og frustrerte brukere. Derfor jobber søkemotorene hele tiden med å finne optimale måter å levere resultater i løpet av noen millisekunder.

Søkemotorene er skapt for å gi deg svar på alt du lurer på. Når du utfører et søk vil søkemotorene gå gjennom sitt store lager av sider, dokumenter, videoer, filer osv for å gi deg de beste svarene. Søkeresultatene du får vil være de som er mest nyttige og/eller relevante. Men søkeresultatene vil også være påvirket av populariteten, eller autoriteten, til en nettside. Når vi jobber med SEO ønsker derfor også å forbedre denne.

I søkemotorens yngre dager behøvde nettsiden kun innhold som direkte matchet søkeordet. Dette førte til man pøste ut sider med masseprodusert og repetitivt innhold. Men etterhvert som internett utviklet seg ble det større behov for algoritmer, eller roboter, som kunne filtrere ut innhold av kvalitet og verdi.

Bounce rate

Søkemotorer som Google har begynt å se på hvor lenge brukeren oppholder seg på en nettside for å vurdere om siden er relevant eller ikke. Dersom det klikkes raskt ut av siden igjen, gir dette en indikasjon til Google om at siden ikke er relevant for søkeordet, og nettsiden kan dermed rangere dårligere.

Når vi produserer SEO-vennlig innhold, er det derfor lurt å flette inn elementer som videoer og bilder som gjør at brukeren vil tilbringe lenger tid inne på siden. Det er også derfor det er viktig at vi presenterer nyttig innhold!

SEO-byrået og deg

Er du nå overbevist om hvor viktig SEO er for din markedsstrategi på nett, i Norge og ellers i verden? Omega Media er et ledende SEO-byrå i Oslo. Siden 2004 har vi hjulpet bedrifter som Full Tilt Poker, Pokerstars, Momondo, Manpower, Uno-X Gruppen, Egmont og mange flere øke sin synlighet på internett.

Vi holder til i sentrale lokaler i Oslo sentrum og tar gjerne en prat om hvordan vi kan bistå din bedrift med SEO og digital synlighet. Benytt kontaktskjemaet nedenfor for å komme i kontakt med oss.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.