Skal jeg gå for SEO eller SEM?

Det er ikke alltid like lett å skille mellom de ulike uttrykkene i den digitale markedsføringsverdenen. Kundene spør ofte om hvilken tjeneste de bør velge for å oppnå gode resultater, og som oftest er det store spørsmålet om de skal gå for SEO (Søkemotoroptimalisering) eller SEM (Søkemotormarkedsføring). De beste resultatene oppnår du med en kombinasjon av begge tjenestene – SEM er faktisk på mange måter en underliggende kategori av SEO.

For å kunne forstå forskjellen mellom de to må du altså forstå hva SEO innebærer, og i denne artikkelen skal vi prøve å gi deg en rask innføring i både SEO og SEM.

SEO øker den organiske synligheten

SEO står for ”Search Engine Optimization” eller søkemotoroptimalisering. Vi ønsker med andre ord å optimalisere en nettside eller innholdet på en nettside til å bli synlig i en søkemotor, som oftest Google. Høres det komplisert ut? Det er egentlig ikke det.

Vi ønsker å optimalisere og tilpasse innholdet på nettsiden slik at Googles algoritmer, eller roboter, skal kunne analysere innholdet og merke det eller sortere det som relevant for et spesifikt søkeord.

Kundens første handling starter som oftest med et søk, og i 2015 startet over 71% av B2B kjøpere kjøpsreisen sin i Google med organiske søk. Organiske søk vil si søk og plasseringer i en søkemotor som ikke er betalt for.

Slike tall forteller oss noe om viktigheten av det å være synlig i Google og hvorfor vi bør bruke SEO aktivt.

SEO på 1-2-3

Se for deg dette scenarioet. Du er på jakt etter en frisør i Oslo. Hvordan vil du finne en aktuell frisør? Er du som folk flest vil du nok åpne Google i nettleseren og skrive noe sånt som:

Og mest sannsynlig ville du ha klikket deg inn på en av disse fem første:

Dersom du eier en frisørsalong i Oslo vil det derfor være gunstig for deg å ligge på forsiden av Google under søkeordet ”frisør Oslo” da det er slik du vil kunne få flere kunder i Oslo-området. Og jo flere ganger du forekommer i søk som inneholder søkeord som ”frisør” jo sterkere vil du stille i et konkurransepreget marked.

Men hvordan er det mulig å få sneket seg inn på forsiden av Google til konkrete søkeord? Vi nevnte tidligere at Google bruker roboter til å ”crawle” en nettside. Dette betyr at de er på jakt etter relevant innhold på en nettside som kan være av betydning for brukeren. Grunnen til at frisørene ovenfor ligger på første side på søkeordet ”frisør Oslo” er altså fordi Google har rangert innholdet på nettsidene som meget relevante til dette søkeordet.

I tillegg ser Google på autoriteten til en nettside. Dette kommer av at Google ønsker å presentere og rangere det beste og mest relevante innholdet som matcher søket ditt. Resultatene blir med andre ord også rangert etter hvor mye Google stoler på nettstedet. Kort fortalt får et nettsted høyere autoritetspoeng av Google blant annet ved antall backlinks. Dette er lenker fra andre (helst autorative) nettsider som lenker tilbake til nettsiden.

Til oppsummering handler SEO om organiske søk. Det handler om hvordan du best kan optimalisere din nettside til å rangere bra i Google for å kunne få flere kunder/kjøp samt bygge et kjent merkevarenavn. For å oppnå gode organiske resultater behøver nettsiden din altså relevant innhold og autoritet.

SEM

SEM står for ”Search Engine Optimization”, eller søkemotormarkedsføring, og er for de fleste mest kjent som Google-annonsering gjennom Google verktøyet GoogleAds (Tidligere kjent som Adwords). Annonsene i Google blir også ofte omtalt som PPC (Pay Per Click). Det sies at så mye som 20-30% av oss trykker på annonsene, og i noen tilfeller der søkene har høye kjøpsintensjoner kan tallet være så høyt som 65%.

Søker du på ”frisør Oslo” vil du på toppen kunne finne noe sånt som dette:

For at din annonse skal havne på toppen av førstesiden i Google, vil Google blant annet se på:

  • Hvor mye annonsøren er villig til å betale per klikk
  • Historisk klikkrate
  • Kvalitet og relevans av annonsen/innholdet og til landingssiden (siden du havner på når du klikker på linken)

Google rangerer annonsens kvalitet etter en egen kvalitetspoengscore, og annonsen vil få en score mellom 1-10. Jo mer relevant annonse og landingsside er, jo større sannsynlighet er det for at annonsen oppnår flere kvalitetspoeng.

Til oppsummering handler SEM om betalte søk. Men til tross for at søkeresultatet som dukker opp er betalt for, kreves det likevel at annonsen oppfyller Googles kvalitetsscore for å kunne havne høyere opp. Google vil alltid prøve å servere det beste søkeresultatet for brukerne, også når det kommer til betalte søk.

Skal jeg velge SEO eller SEM?

SEO krever at du har et langt perspektiv og en bøtte med tålmodighet før du ser resultater. Her kreves det at nettsiden er teknisk god, har relevant og nyttig innhold og at den har autoritet. I tillegg er det viktig at nettsiden blir jevnlig oppdatert og at eksisterende innhold blir revidert dersom du ser at rangeringen faller. For å følge med på rangeringer er det viktig at du bruker nyttige verktøy som kan spore rangeringene i Google, som for eksempel Tiny Ranker.

SEM krever ikke like mye tålmodighet og forarbeid, og du kan fint havne på førstesiden i løpet av kort tid. Men det krever likevel godt innhold og relevans. SEM kan være effektivt dersom du for eksempel skal lansere en ny nettside eller et nytt produkt eller tjenester. I tillegg er en av de beste fordelene med SEM muligheten for å kunne følge med på konverteringer og trafikk, og bruker du Google Ads vil denne gi deg en enkel oversikt over dette.  

Så til spørsmålet: Skal du gå for SEO eller SEM? Vi innledet artikkelen med å anbefale en kombinasjon av begge, og vi avslutter også med denne anbefalingen. Grunnen til dette er fordi vi ser at det er denne kombinasjonen som har gitt størst effekt for kundene våre, og den ene vil ofte booste effekten av den andre.

Tagget med: , , ,

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.