Slik blir du en effektiv skribent

Har du ansvar for bedriftens innholdsproduksjon, enten i sosiale medier eller andre markedsføringskanaler? Det å ha en god penn kan for mange virke som en gudegave, men det er mulig å lære seg visse knep som tar teksten din fra å være et slapt stykke ord på hvit bakgrunn til å bli et effektivt markedsføringsvåpen.

Målet med tekst og innhold er å fange oppmerksomheten til leseren. På digitale flater innebærer dette at du trigger nysgjerrigheten nok til at de klikker seg inn på akkurat ditt innlegg. For å klare dette må du ha et klart og tydelig budskap som stikker seg ut i den massive informasjonsflyten vi er eksponert for hver eneste dag.

I denne artikkelen skal vi lære deg våre beste tips for å bli en strukturert og effektiv skribent.

Del innhold som er lærerikt

Den enkleste måten å engasjere folk med innholdet ditt er å tilby dem noe lærerikt – og gjerne innhold som svarer på et vanlig spørsmål som din målgruppe har. Det handler om å tilby leseren noe av reell verdi. For å vite hvilket innhold som treffer, må du kartlegge målgruppens behov og interesser.

Det å lære potensielle kunder mer om bransjen din, bidrar til at kunden faktisk stoler på deg og dermed også velger ditt produkt. Forbrukere blir stadig smartere. De fleste i dag tar seg tid til research før de bestemmer seg for et produkt eller en tjeneste, slik at de er sikker på at de faktisk kjøper rett produkt. Som markedsførere er det vår oppgave å gi kundene den oversikten de er på jakt etter – på en enkel, oversiktlig og lærerik måte.

Les mer: Derfor stoler kundene dine på Google

Del noe nytt med leseren

Lærerikt innhold er vel og flott, men du må også tilby leseren noe nytt. Ingen gidder å lese en artikkel de mer eller mindre har lest tre ganger tidligere. Før du setter i gang med skrivingen og velger tema, kan det være lurt å gjøre litt research på området. Hva er blitt skrevet tidligere? Finnes det for eksempel ny forskning eller et nytt produkt som kan settes i sammenheng med temaet? I de fleste tilfeller er det umulig å finne opp kruttet, men det er fullt mulig å sette tematikken i et nytt søkelys.

Gi leseren en gulrot i innledningen

En effektiv tekst drar med seg leseren inn i tematikken med en gang. Den beste måten å gjøre dette på er å tilby en eller annen  form for gulrot i innledningen – en lovnad og helst en smakebit på det gode og spennende innholdet som følger. Fra grunnskolen kjenner vi til begrepet in medias res – en historie som starter midt i handlingen. Vi kan gjerne hente inspirasjon herfra, men man er også avhengig av å gi leseren en kontekst. En tekst som starter midtveis i budskapet er kanskje ikke det som stopper noen fra å scrolle i newsfeeden i sosiale medier – men du kan gjerne avsløre et av poengene i teksten allerede i innledningen. Eller enda bedre, hinte om dem.

Husk å fange interessen allerede med tittelen på artikkelen. Mens hele 80 prosent får med seg tittel, vil kun 20 prosent av de som får med seg artikkelen lese artikkelen i sin helhet. Det er ikke uten grunn at klikkvennlige titler er blitt et begrep – klarer du ikke å fange interessen ved første øyekast, vil innholdet aldri bli lest.

Les mer: 6 SEO-verktøy du bør kunne

Tone of voice er avgjørende

Et annet viktig kriterium for en engasjerende tekst, er at ordlyden samsvarer med ordlyden kunden eller leseren selv ville brukt. Skal du henvende deg til fagfolk kan du selvsagt la teksten være farget av fagspråk. Skal du derimot selge barneklær, og generelt henvende deg til allmennheten, bør du bruke et lett og personlig språk som snakker direkte til leseren. I de fleste tilfeller vil man tjene på det å ha en personlig tilstedeværelse i teksten. Bare forestill deg selv: Ville du heller lest en tung tekst full av fagutrykk, eller en tekst med lekende lett og lystbetont språk?

Strukturer teksten

En god artikkel krever struktur. Selv om innholdet i utgangspunktet er interessant, faller teksten fort fra hverandre dersom oppbyggingen fremstår rotete og tilfeldig. Igjen, husk det du lærte i norsktimene – en tekst skal alltid ha en tydelig innledning, hoveddel og avslutning. Et godt tips er å skrive hoveddelen først. Denne er gjerne et fortløpende og organisk resultat av researchen. Når denne er skrevet, er det lettere å formulere en sterk og presis innledning, og ikke minst en overbevisende konklusjon.

Les mer: 5 feil bedrifter gjør i sosiale medier

Hold deg til et tema

Denne henger på mange måter sammen med punktet over. God struktur forutsetter i de aller fleste tilfeller at man holder seg til et tema. Husk at meningen med innholdsmarkedsføring er å tilby leseren noe av verdi. Mange rotete tanker uten en tydelig tråd forvirrer langt mer enn de byr på nyttig informasjon.

Når du tilslutt i skrivefasen skal korrekturlese artikkelen, lønner det seg å ta en objektiv gjennomgang av teksten for å sikre at teksten har en tydelig rød tråd. Gjerne få en kollega til å foreta en gjennomgang av teksten også, slik at du er sikker på at alle løse tanketråder og grammatiske feil er rensket opp i. Ingenting etterlater seg et dårligere inntrykk enn slapp grammatikk og rotete oppbygging.

Les så mye du kan

Dette tipset er riktignok ikke et direkte skrivetips, men det er likevel en forutsetning for å bli en god skribent. De av oss som lever av å skrive har ofte en ekstra forkjærlighet for det skrevne ord på hjemmebane også. Ved å lese andres tekster, uavhengig av om det er skjønnlitteratur, fagartikler, leserinnlegg eller nyhetsartikler, får man det norske språket inn under huden. Man utvider vokabularet sitt og blir kjent med nye formidlingsmetoder.

Men lesing gjør deg ikke bare teknisk bedre til å skrive. Det er også en ypperlig måte å hente inspirasjon på. Både gjennom ren research, men også som et avbrekk. Nye tanker strømmer gjerne til når du tenker på noe helt annet. Derfor anbefaler vi alle tekstforfattere å lese så mye de orker – også på fritiden.

Les mer: Slik får du flere leads gjennom sosiale medier

Og til slutt, unngå disse vanlige feilene

Nå har vi tatt for oss noen av de viktigste punktene som sikrer deg en effektiv tekst. Med disse tipsene i bakhånd kan du styre unna vanskelige tekster som får leseren til å melde pass. Samtidig ser vi også en rekke helt konkrete feil gå igjen i tekster.

Husk derfor å:

  • Holde deg til et enkelt språk – unngå vanskelige og overflødige ord
  • Bruke et aktivt språk
  • Bruke korte setninger og avsnitt
  • Snakke i andre person
  • Unngå ukjente fagtermer

Mange tror en dyktig skribent kjennetegnes ved bruken av store ord – at dette får deg til å høres belært ut. Men å bruke vanskelige ord kan like gjerne få deg til å fremstå lite troverdig og usikker. Store ord tar også unødvendig fokus bort fra selve budskapet. Poenget er tross alt å tilby leseren noe verdifullt – ikke skremme dem bort med ord de ikke kjenner. Et enkelt språk gir god flyt i teksten, og sørger for at teksten blir lest fra start til slutt.

Sist men ikke minst, aktivt språk er også en forutsetning for en lettlest og effektiv tekst. Ved å bruke aktive verb unngår du overflødige ord og lange setninger, i tillegg til at du snakker direkte til leseren. Dermed blir innholdet mer virkelighetsnært og gjenkjennelig for de som skal lese teksten. Av samme grunn bør du også skrive i andre person.

Med disse tipsene i baklommen sier vi lykke til!

 

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.