Slik bruker du e-bøker i markedsføring

E-bøker kan være et viktig verktøy for å drive konverteringer og salg. Enkelte markedsførere mener at æraen for e-bøker er forbi – andre sverger fortsatt til e-bøker og bruker det aktivt som et salgsapparat.

Digitale dommedagsprofetier

Ny og banebrytende teknologi blir ofte ledsaget av dystre spådommer for fremtiden. Det har blitt sagt at forlagsbransjen sto overfor konkurs, papiravisen ville forsvinne og roboter skulle ta over jobbene våre.

Vel – morgendagen er her, og roboter har fortsatt ikke tatt over verden. 

Teknologisk utvikling kan virke revolusjonerende, men som regel adopteres ny teknologi og digitale verktøy sakte og udramatisk av forbrukere. Digitalisering handler ikke bare om at teknologien skal være på plass – det handler også om hva som skjer i hodene våre

Først når vi endrer tankesett, og tar i bruk teknologien på en verdifull og vanedannende måte, skjer det en digital transformasjon. 

Fremtidens verktøy fra fortiden

Det ble spådd at vi ikke lenger kom til å bruke e-post i 2019, men dette stemmer ikke. Faktisk sjekker over 90% av brukerne e-posten sin hver dag. Til tross for dystre spådommer er e-postmarkedsføring fortsatt en av de mest effektive måtene å skape konverteringer, og kanskje den aller mest lønnsomme. 

Det samme gjelder bruk av e-bøker i markedsføring. Det ble sagt at dagens generasjon ville slutte å lese, og heller kreve rask informasjon i form av videoer og lyd. Dette stemmer ikke helt – selv om informasjonsflyten er raskere enn noen gang, foretrekker forbrukere flest en kombinasjon av tekst og video. 

Derfor er e-bøker fortsatt relevante i moderne markedsføring – men kravene til innholdet har blitt høyere. 

Morgendagen er her, men vi har ikke sluttet å lese.

Slik bruker du e-bøker i markedsføring

E-post og e-bøker er klassiske salgsapparater i digital markedsføring. Avhengig av hvordan man bruker e-bøker og hvor de plasseres i salgssyklusen, kan de være utrolig verdifulle. Det tar lang tid å lage en e-bok av høy kvalitet, men etter at e-boka er ferdig er det potensielt ditt mest lønnsomme verktøy. 

E-bøker kan brukes til å fange potensielle kunder, konvertere og beholde eksisterende kunder samt utdanne forbrukere. Akkurat som med alle andre verktøy, må man bruke det riktig for å få mest mulig ut av det. 

Tre grunnleggende regler for e-bøker er:

1. E-bøker må ha høy kvalitet

Informasjonen i e-boka må være nyttig, verdifull og detaljert slik at leseren føler at de får noe mer ut av den enn et vanlig blogginnlegg. 

2. E-bøker må ha et ryddig format

Ulike formater for e-boka kan være: Slik gjør du det-guide, en liste med ideer, en liste med verktøy, en sjekkliste, en brukermanual, en form for bonusinnhold, et sammendrag eller en sammenligning av ulike produkter og tjenester.

3. E-bøker må ha en mening

E-bøker må utarbeides med et klart formål, både fra markedsførerens perspektiv og fra forbrukerens perspektiv. 

For de fleste markedsførere er meningen med e-boka å få kundene til å oppgi e-postadressen sin, og gjerne flere personlige opplysninger. Dermed kan man bygge en kundebase til bruk den øvrige markedsmiksen. Men for at kundene skal oppgi sine kontaktopplysninger, må du tilby noe verdifullt tilbake. 

Les også: Slik gjør du trafikk om til salg

E-boka må være nyttig og verdifull for mottakeren.

Slik plasserer du e-boka i salgssyklusen

Forbrukere trenger ulikt innhold i ulike faser av kjøpsreisen. Hvis du maser om produktet ditt før forbrukere forstår meningen med det, kan du ende opp med å frastøte deg potensielle kunder. 

En superbruker er mottakelig for et helt annet type innhold enn en som fant fram til nettsiden din ved en tilfeldighet.

Du må derfor vite hvem de potensielle og eksisterende kundene dine er og hvor i salgssyklusen de befinner seg, for å gi dem innhold som oppfattes verdifullt og nyttig – og som til slutt ender med salg. 

Fase i kjøpsreisen: Oppdagelse

Tidlig i kjøpsreisen er det ikke sikkert forbrukere er klar over at de har et behov. Det er ofte vår jobb som markedsførere å skape bevissthet rundt et problem for å motivere forbrukere til å dekke behov som måtte oppstå. 

I denne fasen av kjøpsreisen er det hensiktsløst å dytte et produkt i fanget på forbrukeren. Her skal man informere og snakke om problemer relatert til produktet, som produktet etter hvert vil være i stand til å løse. 

Eksempler på e-bøker kan være:

  • En Slik gjør du det-guide for vellykkede konferanser (du driver utleie av selskapslokaler)
  • En guide til øyesminke for kontoret, hverdags og fest (du selger maskara)
  • En liste over 100 kule steder å dra på fottur (du selger en app med kart, tips og triks for fotturer)
  • En sjekkliste for digital markedsføring (du selger tjenester innen digital markedsføring)
  • En smakebit av en mye større og bedre e-bok (for å få tilgang til den komplette e-boka må man betale)

Les også: Long tail keywords

Fase i kjøpsreisen: Vurdering

I denne fasen av kjøpsreisen kan du forsiktig begynne å snakke om produktet ditt. Forbrukeren har nå blitt bevisst behovet eller problemet, og vurderer ulike løsninger mot hverandre. 

Eksempler på e-bøker kan være:

  • En sammenligning av produktet ditt vs. et annet produkt
  • En detaljert studie av hvordan andre kunder har brukt produktet ditt, med suksess
  • En presentasjon av produktets spesifikasjoner med detaljerte forklaringer

Fase i kjøpsreisen: Fullføring

Kunden har nå kjøpt produktet ditt, men kjøpsreisen er ikke over enda. Etter at transaksjonen er gjennomført, kan kunden bestemme seg for å returnere produktet, beholde produktet denne ene gangen eller bli en gjentakende kunde. 

Dersom du ønsker å skape lojale kunder, kreves opplæring og utdanning.

Eksempler på e-bøker kan være:

  • En brukermanual
  • En digital Quick start-guide
  • En samling med tips og triks for å få mest mulig ut av produktet
  • Bonusinnhold: Ved å kjøpe boken din får kundene med et hemmelig bonuskapittel – helt gratis (bonuskapittelet kan gjerne dukke opp flere måneder etter kjøpet, og kan for eksempel være et tillegg til boka, eller første kapittel av neste bok)

Ved å bruke e-bøker riktig kan du få kundene dine til å føle at du faktisk bryr deg om dem og deres suksess – og ikke bare pengene deres.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.