Slik gjør du trafikk om til salg

Har nettsiden din mye trafikk, men lite salg?

Det hjelper lite med mye trafikk dersom trafikken ikke konverterer. Har du mye trafikk, betyr dette at du gjør noe riktig utad, men ikke nok innad. Dette innebærer blant annet innhold, produkt, tilgjengelighet, og tekniske problemstillinger.

Treffer du riktig på alt dette, vil du også merke at konverteringsprosenten øker.

Er du usikker på hvordan? Les videre for å lære mer om hva du kan gjøre for å øke salget på din nettside.

Brukeropplevelse

Hvordan opplever brukeren nettsiden din? En god brukeropplevelse er viktig og kan være avgjørende for om brukeren ønsker å bli på siden din eller ikke. Her bør du tenke på punkter som:

  • Er siden responsiv?
  • Er det enkelt å navigere seg på nettsiden?
  • Finnes det en brukervennlig søkefunksjon?
  • Er innholdet lett fordøyelig?
  • Er det for mye innhold eller elementer som forstyrrer?
  • Bruker du ordene effektivt?
  • Får brukeren svar på det han/hun lurer på?
  • Er nettstedet selvforklarende?

Her kan et godt tips være å koble nettstedet til en Google Analytics-konto som forteller deg noe om kundene som besøker nettsiden din.

Les mer: 6 Google Analytics tips som vil øke salget

SEO

Å søkemotoroptimalisere nettsiden din handler om det å optimalisere innhold og side for Google (eller andre søkemotorer). Dette går blant annet ut på at du har nok relevant innhold til det dine potensielle kunder vanligvis ville ha søkt etter, samt ha en god struktur på siden slik at det er enkelt både for kunder og Google-robotene å finne frem til innholdet.

Søkemotoroptimalisering kan også være lønnsomt for kunder som bruker søkefunksjonen på siden din til å finne frem til innholdet som vil gi dem svar på det de ser etter.

For å kunne søkemotoroptimalisere på best mulig måte, gjelder det å analysere søkevolum, trender, og konkurrenter. På denne måten kan du få nye idéer til nye produkter, se hvilke produkter eller tjenester som er mest populære, og finne ut av hvordan du kan brukeroptimalisere nettsiden din.

Les mer: Kjøpsreisen – hvordan tilpasse innholdet

Hastighet

Har du en nettside som laster sent? Dette kan ha en svært negativ effekt både på brukeropplevelse, men også for søkemotoroptimaliseringen. Google kan velge å “straffe” nettsider som ikke laster fort nok fordi søkemotoren stadig ser etter de mest optimaliserte og brukervennlige nettsidene for brukerne.

I tillegg er det jo veldig irriterende å vente på at en nettside skal laste ferdig, og de aller fleste av oss velger å klikke oss raskt ut igjen dersom det går for sent. Slik kan du miste potensielle kunder til konkurrentene.

Test hasigheten din med verktøyet Google PageSpeed Insight, hvor du enkelt legger inn URLen du ønsker å teste.

En forenklet utsjekk

Eier du en nettbutikk, bør du forenkle utsjekken så godt det lar seg gjøre. Dette innebærer 1, maks 2 steg før produktet er kjøpt.

Dersom kunden må registrere konto for å kunne fullføre et kjøp, kan dette føre til at kunden ombestemmer seg. Det kan gjerne finnes et kontoalternativ, men dette må være valgfritt.

Er det en tilbakevendende kunde, vil en konto kunne forenkle utsjekken ved neste besøk.

Et annet godt alternativ for å forenkle utsjekken kan være å tilby et fakturaalternativ, som gjør at kunden ikke behøver å fylle ut kortinformasjon der og da.

Språk og innhold

Hvordan er innholdet og språket på nettsiden din? Høres nettsiden din ut som ditt varemerkes stemme eller er siden litt misvisende?

Her kan det være lurt å ta en grundig grammatikksjekk, samt språksjekk. Med språk mener jeg hvordan du velger å uttrykke deg på siden din. Hent gjerne inspirasjon fra nettjournalistikken, og skriv noen “catchy” overskrifter og fengende tekster.

Analyser kundebasen din og finn en gjennomsnittlig definisjon på hvem den største målgruppen er.

Sørg for at innholdet treffer målgruppen. Et godt tips kan for eksempel være å ha noen morsomme kategoritekster i tillegg til produktoversikten. Disse tekstene kan forøvrig også søkemotoroptimaliseres slik at du får flere treff i Google.

Husk også på å være tydelig der det er nødvendig, og helst alltid. Dette kan være på enkle ting som hva et produkt eller frakt koster, eller som hva produktet egner seg til.

Testing og feiling

Og til slutt: Ikke vær redd for å teste og feile litt. Prøv deg frem og varier gjerne innhold på forsiden fra uke til uke eller til og med annenhver dag.

La det som fungerer stå, og det som ikke fungerer kan du bytte ut med noe nytt. Følg med på ditt foretrukne verktøy på for eksempel bounce rate, generelt besøkstall, og konverteringsrate.

Nå som du har fått noen gode tips, har du et godt utgangspunkt som kan være med på å øke salget på nettsiden din. Lykke til!

 

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.