E-handel og Facebook.

Slik lager du Facebook-annonser for e-handel

Facebook er et eldorado for e-handel.

Av alle sosiale medier, er Facebook på en suveren førsteplass når det gjelder salg til forbrukere (B2C-segmentet).

 

Facebook er på førsteplass når det gjelder e-handel

 

Ikke bare det, 62 prosent av brukerne sier de har lest produktomtaler som er delt av Facebook-venner.

I mange tilfeller er Facebook er et mer effektivt og kraftigere verktøy enn Google når det kommer til å trekke nye kunder til en e-butikk. Ikke minst gjelder det når vi tenker på hvor lett det er å nå titusener av nettbrukere med Facebooks speilpublikum.

I dagens artikkel skal jeg gå gjennom forskjellige fremgangsmåter tilpasset Facebook for å få flere interessenter (leads) og økende salg for e-handel.

Dynamiske produktannonser

Dersom e-butikken din har:

  • Hundrevis av produkter
  • Høy daglig trafikk
  • Stort nok markedsføringsbudsjett til en storsatsing på Facebook …

… og du ikke bruker dynamiske produkt-annonser (DPA), da gjør du det ganske enkelt feil.

Dynamiske produktannonser lar deg vise personaliserte annonser til en potensiell kunde, basert på hvilke produkter han/hun har kikket på i e-butikken din.

 

Dynamiske produktannonser er viktige for e-handel.

 

Dette gir deg enorme fordeler av tre grunner:

1. Det skjer automatisk: Tidligere var det nødvendig å opprette Facebook-kampanjer manuelt for å målrette mot nettstedspublikummet. Med dynamiske produktannonser blir annonser målrettet mot publikummet automatisk. Pikselen holdere orden på hva nettstedspublikummet har kikket på.

Dette gjør remarkedsføring enkelt. Les artikkelen «Effektiv markedsføring: Sikt deg inn på de som allerede er interessert» for å lære mer om remarkedsføring på Facebook.

2. Du vil øke salget: Som jeg viste i min remarkedsførings-artikkel, er remarkedsføring en effektiv måte å drive opp salget på. Dette henger sammen med at kampanjene blir personalisert basert på hva potensielle kunder har vist interesse for. Du trenger ikke å gjette hvilke produkter som fenger mest – la DPA gjøre magien for deg.

3. Nye kunder blir sporet opp: Inntil nylig kunne du bare målrette DPA mot kunder som hadde vært på din hjemmeside. Men i 2017 oppdaterte Facebook sine dynamiske produktannonser. Nå er det mulig å målrette DPA mot Facebook-brukere som har vist interesse for produkter på konkurrentenes nettsteder.

Ta et eksempel: Du selger bærbare datamaskiner. En Facebook-bruker har besøkt sidene til en rekke forhandlere av bærbare maskiner. Nå kan du bruke dynamiske produktannonser til å vise ditt utvalg bærbare datamaskiner til denne brukeren.

Facebook handler ikke bare om salg

Den største salgskanalen til e-handelsbedriftene kommer etter markedsføring gjennom epost. Beregninger viser at for hver dollar som er brukt på epost-markedsføring, er gjennomsnitt avkastning (return-on-investment, ROI) cirka 43 dollar.

 

ROI for epsotmarkedsføring er svært høy.

 

Vær bevisst på at du ikke betrakter Facebook kun som et sted hvor du skal selge varer, du kan bruke kundeemnegenerering (lead generation), for å samle inn nye epostadresser du kan legge til din nåværende epost-liste.

 

Facebook kan brukes til å gjøre epostlisten din lengre.

 

Du kan kombinere Facebooks kundemneannonser med en serie velkomstmailer som har til hensikt å gi konverteringer. En tilleggsfordel er at ved å samle epostadresser, kan du remarkedsføre mot disse via epost i stedet for å bruke kostbare Facebook-annonser.

Vinn tilbake til forlatte handlevogner

Undersøkelser viser at 65 prosent av alle online handlevogner etterlates uten at det er utført et kjøp. De viktigste årsakene til dette er høye fraktkostnader, at kunden ikke er klar til å kjøpe eller at produktet oppleves for dyrt.

 

65 prosent av alle handlevogner i e-handel forlates.

 

Med litt testing, kan du rette tiltak mot alle de tre hindrene dine potensielle kunder opplever.

Ved bruk av Facebook-pikselen kan du målrette annonser mot alle som la varer i handlekurven, men aldri fullførte ordre-siden. Dersom du har høye fraktkostnader, kan du målrette en annonse som tilbyr gratis levering ved neste kjøp.

Er det tilfelle at kunden rett og slett ikke var klar til å kjøpe noe, kan du vise dem en vanlig remarkedsførings-annonse. Eller du kan følge Startup Drugz eksempel og tilby kunder 20 prosent rabatt dersom de kommer tilbake og fullfører kjøpet.

 

Gi rabatt til de som fullfører kjøpet i e-handelen.

 

Bare 2 % av personene som besøker ditt nettsted for første gang, vil gi en konvertering. Så ikke nøl med å lage kampanjer med tanke på å overvinne de tre hindrene jeg har nevnt. Det vil gi deg flere kunder.

Tilbud på Facebook

I 2016 oppdaterte Facebook verktøyet som gjør det mulig å komme med tilbud rett i folks nyhetsstrøm.

Nå kan du legge ut en tilbudsannonse og alle som tar imot tilbudet vil få en påminnelse når de logger inn via desktop (hvis de innløste tilbudet via mobil), påminnelser når det gjenstår 24 timer av tilbudet og påminnelse via epost.

Disse ekstra påminnelsene kommer uten at du må betale ekstra.

Du kan lage en tilbudsannonse ved å bruke målet for Trafikk eller Konverteringer i annonseadministrasjonen. I valgene som da dukker opp vil du se muligheten for å tilpasse et egendefinert tilbud.

 

Facebook lar deg komme med tilbud fra e-handelen rett i nyhetsstrømmen.

 

Tilbudet vil bli plassert under Lagrede-fanen. Jeg anbefaler sterkt å bruke Tilbud-verktøyet hver gang du kjører en kupong- eller rabatt-annonse, nettopp på grunn av den gratis oppmerksomheten du får.

Lær mer om ditt publikum

Facebook Audience Insights er et gratis verktøy alle som har en Facebook-annonse kan bruke for å lære mer om kundene sine og om demografi.

Hvis du for eksempel ønsker å vite hvilke sider publikummet ditt liker, alderen, kjønn, livsstil og generell aktivitet, kan du laste opp epostlisten til Audience Insights og du vil få svar.

 

Audience Insight gir deg verdifulle opplysninger du kan bruke i e-handlen.

 

Du kan bruke disse dataene til å lage et nytt egendefinert publikum med samme interesser som dine nåværende kunder. Slik kan du målrette innhold mot en ny gruppe potensielle kunder, tilpasset den øverste delen av salgstrakten – altså videoer, blogginnlegg og annen informasjon.

Det kan også overraske deg akkurat hvem publikummet ditt er. Kanskje du har målrettet annonsene dine mot feil publikum/interesser hele tiden?

Det er også en mulighet for å få informasjon segmentert på land eller byer. Da kan du få en idé om hva personer i en viss alder, eller basert på kjønn, på det aktuelle stedet er interessert i og deres adferd på Facebook. Dette er til uvurderlig hjelp når du ønsker å utvide til nye markeder.

Nå er det din tur

Facebook har utviklet et universalverktøy for markedsføring. Du kan bruke det til alt fra å tiltrekke deg nye, potensielle kunder, øke salget eller til å lære mer om dine nåværende kunder. I tillegg kan du samle verdifull informasjon før du forsøker deg på nye markeder.

Slik jeg ser det, vil denne markedsplassen bare fortsette å øke i årene som kommer. Facebook skaper stadig nye typer annonser og nye metoder for å nå publikum.

Hvor mange av disse metodene bruker du når du markedsfører din e-handel?

 

 

 

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.