Slik lykkes du med Content Marketing

Content marketing kan på mange måter beskrives som møtet mellom journalistikk og markedsføring. Ved å dele relevant innhold av høy kvalitet kan du tiltrekke og engasjere nye potensielle kunder, samtidig som du tar vare på de eksisterende.

Gjennom content marketing kan du la kundene bli bedre kjent med både bedriften og produktene eller tjenestene dere tilbyr. Målet er å gi dem svar på følgende:

Hvorfor er deres produkt eller tjeneste best på markedet?

For å gjøre dette må du dele interessant og autentisk innhold som treffer. Selv om deler av content marketing kanskje er innlysende for mange, er det også flere elementer som ofte blir glemt. Content marketing er nemlig en organisk prosess, som krever tålmodighet, kontinuerlig optimalisering og rett fordeling av ressurser.

Hva er innholdsmarkedsføring?

For å forstå hvordan man best benytter seg av content marketing, gjelder det å vite konkret hva det innebærer:

Content marketing, eller innholdsmarkedsføring, er en strategisk markedsføringsprosess hvor fokuset ligger på å skape og dele verdifullt og relevant innhold, rettet mot et bestemt publikum. Det overordnede målet er å generere salg, men content marketing handler også om å skape relasjoner med potensielle kunder slik at det oppstår tillit mellom dere. Målet er derfor også å skape langvarige relasjoner.

Visste du at på kun ett minutt blir…

  • 1388 bloggartikler publisert
  • 2,5 millioner separate deler innhold delt på Facebook
  • Lastet opp 72 timer nytt videoinnhold på YouTube
  • Sendt nesten 300.000 tweets på Twitter
  • Publisert nesten 220.000 nye bilder på Instagram

Dette sier noe om hvor viktig det er å være tilstede på sosiale medier. Men kanskje mest av alt sier det noe om hvor viktig det er å skape innhold som skiller seg ut i mengden.

1. Definer målgruppen

Start med å definere målgruppen. Antagelig et kjent konsept for alle som jobber med digital markedsføring, men det er likevel dette punktet flest glemmer: Man når ingen mål uten en klar plan.

Når du har funnet ut hvem målgruppen er, gjelder det å hente ut mest mulig informasjon om dem: Kjønn, alder, bosted, interesser, yrkestittel – alt dette er med på å skape et helhetlig bilde av kunden din. For å kunne produsere innhold av verdi må man vite helt konkret hvem man henvender seg til. Videre må du også vite hvordan potensielle kunder oppfører seg i ulike deler av kjøpsreisen for å vite hvordan du skal henvende deg til dem.

Vi deler gjerne kjøpsreisen inn i tre faser:

  1. De som har oppdaget et behov
  2. De som vurderer løsninger
  3. De som er klare til å foreta et kjøp

Jo mer detaljert informasjon man finner om potensielle kunder, desto mer målrettet innhold kan man lage. For den første fasen er målet å generere leads. Dette kan man gjøre ved å tilby potensielle kunder en e-bok eller annet informativt innhold som de enkelt laste ned fra annonsens landingsside. I den midterste fasen er målet å finne frem til de mest relevante leadsene, eller fange interessen til de som har kommet lengre i kjøpsfasen. Innholdet som presenteres i denne annonsen bør derfor være mer spesifikk og dyptgående. Et eksempel på denne typen innhold kan være en mailingliste, gratis kurs eller et tilbud om å laste ned en mer dyptgående guide.

Først når du har kommet til siste fase av kjøpsreisen, kan du snakke mer direkte om bedriften din og de produktene eller tjenestene du tilbyr.

2. Del relevant og personlig innhold

Content is king. Men for å få fullt utbytte av innholdet man produserer, må man tilpasse innholdet det publikummet man henvender seg til. Innholdet må være relevant. Den beste måten å skape relevant innhold på er å skape en personlig tilstedeværelse – skap tillit til kunden ved å tilby dem hjelp eller veiledning til et behov de har.

Eksempler på godt innhold:

  • Bloggartikler
  • E-bøker
  • Webinars
  • Research-rapporter
  • Tools & templates
  • Visuelt innhold

Med godt og relevant innhold kan du gjøre kundens valg lettere, enten det er kjøp av et produkt eller en tjeneste. Og her kommer vi tilbake til punktet over: For å kunne tilby relevant innhold, må man vite hvem kunden er og hvilket behov de har. Dette danner grunnlaget for innholdet. Finspiss budskapet. Her er det også viktig å vite at dette er en organisk prosess, og at behovet skifter etter hvert som kunden beveger seg i kjøpsreisen.

Tips til innholdsproduksjonen:

  • Vær personlig og autentisk
  • Vær konsekvent
  • Bruk emosjonelle triggere
  • Finspiss budskapet
  • Benytt visuelle elementer

Relevant innhold er ikke bare viktig for potensielle kunder. Også Google tar utgangspunkt i innhold for å bestemme synligheten din i søkemotoren. Dette kalles søkemotoroptimalisering, og på samme måte som content marketing kan man ikke betale for en høyere plassering i Google, man må fortjene den.

3. Velg riktig plattform

Sosiale medier

Vær synlig. De fleste som driver med markedsføring har nok fått med seg at innhold er viktig. Men mange glemmer viktigheten av å distribuere innholdet på rett plass. Det nytter ikke at kun innholdet er relevant, også distribusjonen må være relevant og tilpasset de potensielle kundene og fasene av kjøpsreisen. Blir ikke innholdet lest, er hele markedsføringen bortkastet. Derfor bør man bruke like mye ressurser på distribusjonen av innholdet som produksjonen.

Men hvor skal innholdet publiseres? Først og fremst er hjemmesiden et must. Dette er landingssiden, som andre plattformer leder inn til. Videre er det lurt å benytte seg av én eller flere sosiale medier. Dette er fine plattformer å bygge personlige relasjoner med kundene på. Hvilken sosial plattform som passer din bedrift best, avhenger selvsagt av hva du tilbyr og hvem kundene er. Er målgruppen over 60 år, er nok ikke sosiale medier som Instagram det mest treffende.

Avhengig av din bedrift, anbefaler vi disse plattformene:

  • Søkemotorer
  • Sosiale medier
  • E-poster
  • Annonser

Planlegg type innhold og hvor det skal publiseres før du starter produksjonen. Distribusjonen bør være et viktig ledd av markedsføringsstrategien. Videre bør distribusjonen stå i tråd med både kundeprofil og den kartlagte kjøpsreisen.

4. Planlegg aktiviteter frem i tid

Planlegging er nøkkelen til suksess. Særlig i content marketing, hvor målet ikke er å publisere innhold kun for publiseringens skyld, men å bygge tillit og kjennskap. Mange bedrifter er flinke til å publisere innhold hyppig i starten, men så dabber etter hvert aktiviteten i de ulike kanalene av.

Dersom man lager en publiseringsplan blir det ikke bare enklere å sørge for en jevn flyt av variert innhold, det vil også gjøre selve innholdsproduksjonen lettere i det lengre løp. Det kan fort bli vanskelig å komme opp med nye ideer på stående fot, men med en konkret plan vet man alltid hva slags innhold som skal publiseres, hvem som er ansvarlig og ikke minst når og hvor innholdet skal distribueres.

5. Mål og analyser resultatene dine

Analyser, analyser, analyser. Når innholdet først er ute, starter et nytt viktig punkt innen content marketing – den kontinuerlige analysen og optimaliseringen. På samme måte som mange bedrifter ikke forstår viktigheten av rett plattform, er det mange som glemmer å analysere resultatene av content marketing. Får du ikke de resultatene du er på jakt etter, er det på tide å ta en titt på resultatene og analysere videre optimalisering.

Faktorer som er viktige å måle for å se om innholdet treffer:

  • Hvor mange har besøkt landingssiden?
  • Hvor lenge har de besøkende oppholdt seg på siden?
  • Hvilke søkeord er brukt for å finne innholdet?
  • Hvilken type innhold gjør det best?

Under analysen kan det også være lurt å ta en titt på hva konkurrentene dine gjør. Lager de innhold som du også burde ha? Hva kan din bedrift eventuelt gjøre annerledes? Det er fullt lov å hente inspirasjon fra andre, men hold deg for god til direkte kopi. Skap i stedet innhold som utkonkurrerer dem.

For å lykkes med content gjelder det altså å ha fokus på disse fem punktene. Husk å sett et tydelig mål før du starter innholdsproduksjonen, bruk heller lengre tid på å produsere innhold av høy kvalitet, fremfor å pøse ut ubetydelig innhold og ikke minst – ikke glem å måle og analysere resultatene dine. Optimalisering er alfa og omega for suksess.

Med disse tipsene i bakhånd, håper jeg du kan løfte din content marketing til nye høyder.

 

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.