Remakredsføring ved bruk av Google AdWords

Slik remarkedsfører du i Google Adwords

Uansett om du driver en e-handelsbutikk, en byggvarehandel eller driver innen tjenestesalg, vil mesteparten av interessentene (leads) og salg komme fra remarkedsføring, remarketing.

Har du ikke en velfundert plan for remarkedsføring, og systematisk benytter deg av den, går du glipp av viktige inntekter.

I dagens artikkel skal jeg forklare hvorfor remarkedsføring – å henvende seg til et publikum som allerede har vist interesse for produktet ditt – er noe av det mest inntektsbringende du kan gjøre. Jeg skal også vise deg hvordan du kan bruke Google til å gjøre det. I et tidligere innlegg om remarkedsføring, viste jeg hvordan Facebook kan brukes til dette formålet.

Hva er remarkedsføring?

Remarkedsføringer er når du annonserer mot, eller gir innhold til, personer som allerede har vist interesse for nettstedet ditt.

Du har sikkert opplevd å gå inn på et nettsted for å kikke på noe, og ikke lenge etter dukker det opp en annonse med produktet du kikket på i nettleseren din. Det er remarkedsføring.

Se bare her: Jeg gikk inn på nettstedet Sprout Social for å lese et av deres blogginnlegg. Ikke lenge etter dukket dette opp på skjermen min:

 

Et produkt du har kikket på, dukker opp som annonse på nettstedet ditt. Det er remarkedsføring.

 

Dette er remarkedsføring.

Mindre enn 2 prosent av nettstedstrafikken fører til konverteringer på første besøk. Det betyr i klartekst at av 100 besøkende på ditt nettsted, vil 98 av dem forlate nettstedet ditt uten å ha kjøpt noe.

Hvis du markedsfører deg gjennom betalte annonser, vil det til slutt bli svært dyrt og lønnsomheten av kampanjene blir elendig.

Men selv om 98 av 100 besøkende var inne på nettstedet ditt uten å kjøpe noe, betyr ikke det at personene ikke er interessert i produktene eller tjenestene. En undersøkelse viser at 81 prosent av alle som handler på nett, bruker tid på å skanne markedet før de gjør en kjøpsbeslutning. Å besøke tre eller flere nettsteder før man handler er normalen.

Dersom du remarkedsfører mot dine tidligere nettbesøkende, er det 70 prosent større sjanse for at denne gruppen leder til en konvertering sammenlignet med de som aldri før har vært på nettstedet ditt. Videre vil de gi en ti ganger så høy klikkfrekvens og 147 prosent høyere konverteringsrate.

 

Jeg håper jeg har overbevist deg om hvor viktig det er med remarkedsføring. Nå skal jeg forklare hvordan du setter opp remarkedsføringskampanjer på Google AdWords.

Slik remarkedsfører du i Google AdWords

Ved hjelp av annonser på Google, kan du remarkedsføre mot:

  • personer på epostlisten
  • besøkende på nettsted
  • følgere på YouTube
  • brukere av mobilapp

For å sette opp en remarkedsføringskampanje, må du først logge deg inn på kontoen din på Google AdWords. Klikk på «Delt bibliotek» og deretter «Publikum». Du skal da se følgende:

 

Du må sette opp et publikum å remarkedsføre mot. Det gjør du i Google AdWords.

 

For dette blogginnlegget velger jeg å laste opp en kundeliste med epostadresser. Etter å ha valgt customer emails, blir jeg sendt videre til en ny side hvor jeg gir navn til epostlisten, laster den opp og setter en utløpsdato (valgfritt).

 

Hvordan sette opp en remarkedsføringskampanje i Google AdWords.

 

Etter at kundelisten er lastet opp, vil Google bruke noen timer på å prosessere den. Først når den er klar, kan du bruke den til å målrette innhold innenfor Google Display Network.

MERK: Dersom du ønsker å målrette mot besøkende på nettstedet ditt, må du først legge inn en liten HTML-kode på sidene. Her kan se hvordan du gjør det.

Nå har du laget det publikummet du ønsker å markedsføre mot på ny. Da gjenstår det å velge mellom tre ulike budskap du vil sende til dem.

Be publikum om å utføre en handling

Majoriteten av besøkende på nettstedet ditt vil forlate siden uten å gjøre det du ønsker (melde seg på, ta kontakt, kjøpe noe osv.).

For å få dette publikummet tilbake, vil jeg tilby dem noe gratis.

Under ser du remarkedsføringsannonsen til SmartMail. Den sendes til nettbesøkende som ikke bestilte tjenesten deres, og tilbyr en gratis prøveperiode på deres Software as a Service (Saas)-plattform.

 

SmartrMail remarkedsfører mot nettbesøkende.

 

Interesserte nettbesøkende (leads) er fremdeles i lete- og overveielsesfasen, og et tilbud om en gratis prøveperiode er mer hensiktsmessig enn å sende en produktannonse.

Vis frem produktene

Har den potensielle kunden vært inne og kikket på en spesifikk produktside på nettstedet, er tiden inne for å vise produktannonser.

Jeg var inne på Kickstarter for noen dager siden og kikket på Zolo trådløse hodetelefoner.  Halvveis ned i nettsiden ringte telefonen, jeg ble distrahert og glemte det hele.

Noen dager senere, mens jeg surfet gjennom flere forskjellige nettsteder, dukket denne annonsen opp:

 

Remarkedsføring handler også om å minne folk på noe de er interessert i.

 

Zolo remarkedsførte eksakt det samme produktet jeg hadde lest om noen dager tidligere. Nå med 50 prosent avslag. Denne fremgangsmåten bør du også teste. Vis produktannonser til nettbesøkende som har vist interesse i et spesifikt produkt, og vis også gjerne forskjellige varer i samme kategori.

Mersalg

For å drive mersalg gjennom remarkedsføring må du først gjøre noen tekniske forberedelser.  Enten kan du laste opp epostlisten over kunder som tidligere har utført et kjøp. Eller du lager et eget publikum av de nettbesøkende som har endt opp på din ordrebekreftelse-side.

Husk: Det er enklere å overtale de som allerede er kunder til å gjøre nye kjøp, sammenlignet med å forsøke å få helt nye personer til å handle. Dine tidligere kunder har allerede gjort en handel og vet hva de kan forvente. Ikke minst har de tillit til deg.

Du kan jobbe med mersalg ved å vise kundene lignende produkter som de allerede har kjøpt, eller produkter andre kunder – med samme profil – har kjøpt.

Aktiv merkevarebygging

Remarkedsføring handler ikke bare om å trekke til seg nye interessenter (leads) eller øke salget. Det kan også brukes for merkevarebygging – at flere personer husker merkevaren din.

Jo flere ganger en person blir minnet på din merkevare, desto mer sannsynlig er det at nettopp din merkevare dukker opp i minnet når personen er i en kjøpsprosess. Bruker du design og ordbruk på en smart måte, kan du etterlate et godt og minneverdig inntrykk hos den potensielle kunden. Senere kan du lede personen gjennom salgtrakten med et av de tre tipsene jeg ga tidligere i denne artikkelen.

Denne annonsen for Post Funnel dukket opp i min nettleser sist uke:

 

 

Ulikt de andre eksemplene jeg har vist i denne artikkelen, er det ingen handlingsknapp, call to action, knyttet til denne annonsen. Den lover ingen gratis prøveperiode, heller ikke rabatt og nevner ikke noe produkt eller tjeneste.

Målet med annonsen er ikke å selge meg et produkt, ikke en gang å få meg til å klikke på annonsen. Målet er å generere merkebevissthet og bygge varemerket.

Hvis du ikke remarkedsfører, gjør du det galt

Å legge mye arbeid i å vise annonser og innhold til et nytt publikum er bare lønnsomt dersom du følger opp hver og en nettbesøkende gjennom remarkedsføring. Lar du være, vil du miste 98 av 100 salg.

I de fleste tilfeller er det billigere å vise en annonse til noen som alt har besøkt ditt nettsted, enn til en ny besøkende. Personen som kommer tilbake til et nettsted er mye mer tilbøyelig til å klikke på annonser eller melde seg inn i en kundeklubb el.l. Dette øker kvalitetsscoren og dermed senkes dine totale annonsekostnader.

 

Er du usikker på hvordan du skal sette opp remarkedsføringskampanjer? Kontakt oss eller legg igjen en kommentar i feltet under, så hjelper vi deg videre.

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.