Skreddersy AdWords-kampanjer for mobil

Slik skreddersyr du AdWords-kampanjer for mobil

I dag kommer mesteparten av trafikken på nett fra en mobiltelefon. Med det som bakteppe, er det på høy tid å skreddersy AdWords-kampanjer for mobil.

Allerede i 2015 fortalte Google at over 50 prosent av søkene kom fra en mobiltelefon. I Norge har trenden vært entydig i flere år. I 2016 brukte 74 prosent av alle nordmenn i alderen 9-79 år internett fra en mobiltelefon hver dag.

Dette burde være argumenter gode nok til at ethvert firma strammer opp AdWords-strategien sin, og tilbyr eksklusive kampanjer rettet mot mobilbrukerne. Ikke bare gir du mobilbrukerne den beste brukeropplevelsen, du vil også oppleve at annonsekostnadene går ned. En kampanje rettet mot mobilbrukere vil senke både kostnad per klikk (CPC, cost-per-click) og kostnad per kjøp (CPA, cost-per-acquisition).

I denne artikkelen skal jeg vise forskjellige AdWords-strategier du kan bruke for å skaffe flere interessenter (leads) og øke salget fra mobil.

Jeg skal gå gjennom disse seks punktene:

  1. Skill mellom trafikk fra desktop og mobil
  2. Bruk «Klikk for å ringe»-utvidelsene
  3. Bruk adressetillegg i annonsene
  4. Bruk Display Network med omhu
  5. Optimaliser nettstedet for mobil
  6. Gjør hvert ord tellende

1. Skill mellom trafikk fra mobil og desktop

I møtet med kunder anbefaler jeg alltid at vi skreddersyr AdWords-kampanjer for desktop og mobil, hver for seg. Folk bruker de to plattformene helt forskjellig, og det er viktig å segmentere på de forskjellige enhetene for å få korrekte data og presis konverteringsstatistikk. Hvis du vil lese mer om hva dette skillet betyr, kan du lese blogginnlegget «Tre designtips som vil øke salget».

I praksis foretar du denne segmenteringen ved å sette budet til -100 % for pc-er.

 

Sett budet til -100% for AdWords-kampanjer for mobil

 

Slik forsikrer du deg om at denne kampanjen aldri vil bli vist på en pc eller mac.

2. Bruk «Klikk for å ringe»-utvidelsen

AdWords gir deg mulighet til å aktivere anropsutvidelse i annonsen. Besøkende som er på en mobil enhet får da tilbud om å ringe direkte til bedriften ved å trykke på nummeret.

Dette er i mine øyne et undervurdert verktøy. Studier fra Google viser at 70 prosent av de som bruker mobil for å lete opp produkter/tjenester synes at «Klikk for å ringe»-knappen er svært viktig.

 

Bruk anropsutvidelsen for å tilpasse AdWords-kampanjene for mobil.

 

Hvorfor skulle en mulig kunde ringe til deg? Kanskje vil han/hun avtale et møte, be om et tilbud eller sjekke om du har en bestemt vare på lager. Alt dette er jo telefoner du gjerne vil ha.

Utform annonsen slik at potensielle kunder blir fristet til å klikke på «Ring»-knappen.  Dersom personer pleier å ringe til bedriften din for å be om et tilbud, kan du for eksempel utforme annonsebudskapet ditt slik:

 

Tips: Sett opp annonsen slik at den bare vises i bedriftens åpningstider.

3. Bruk adressetillegg i mobilannonsene

Driver du med fysisk varehandel, som for eksempel byggevarer, vil 68 prosent av mobilbrukerne som leter etter denne type varer bruke veibeskrivelse/posisjonsknappen eller ringe-knapp for å finne ut hvor butikken ligger.

 

68 prosent av brukerne vil bruke posisjonsknapp for å finne fram til varehandelen.

Og, her kommer noe viktig: 50 % av personene som brukte smarttelefonen til å søke opp en adresse, besøker butikken innen et døgn etter søket.

 

I dag kommer så å si hver eneste smarttelefon med Google Maps allerede installert. Å sette opp adressetillegg i annonsen gjør det superenkelt for potensielle kunder å finne bedriften din. Ett klikk, så kommer adresse, veibeskrivelse og åpningstider opp.

 

Tilpass Ad-wordskampanjer for mobil ved å bruke adressetillegget.

 

For å kunne inkludere veibeskrivelse i annonsene, må du koble sammen bedriftskontoen i Google med AdWords-profilen, i tillegg må du verifisere ditt mobilnummer.

Det er mange forskjellige fremgangsmåter for å gjøre dette. Det avhenger av hvordan du satte opp bedriftskontoen og AdWords-kontoen. Du kan lære mer om dette her.

4. Bruk Display Network med omhu

Når du setter opp dine første kampanjer rettet eksklusivt mot mobil, råder jeg deg til å ignorere Google Display Network (GDN). Vent til du er sikker på at alt annet fungerer optimalt.

I Google Display Network vil en del av klikkene komme fra klikk-roboter som er på tredjeparts apper eller feil-klikk fra besøkende som egentlig prøvde å klikke på noe helt annet – men endte opp hos deg.

Når det er sagt, er det viktig å huske på at GDN er en av de billigste markedsplassene å plassere annonser. Men skal du bruke GDN til mobil-reklame på en effektiv og lønnsom måte, må du gjøre en rekke tester og målretting.

5. Optimaliser nettstedet for mobil

Når du kjører en kampanje rettet mot mobiltelefon, må hver eneste side annonsekampanjen leder til være tilpasset mobil.

Da er det ikke nok at sidene er brukervennlige. Amazons hjemmeside er lik for desktop og mobil – den er mobilvennlig og designet er tilpasset mobilbruk.

Men går du innom nettstedet fra et mobilt nettverk/4G-nettverk, er siden full av bilder som må lastes ned og knappene ligger svært nære hverandre, slik at det er lett å klikke feil.

 

Google kan hjelpe deg med å finne ut hvor godt landingssiden er tilpasset mobil.

 

Bruker du en stor del av annonsebudsjettet på målrettede AdWords-kampanjer mot søk fra mobil, foreslår jeg å lage en skreddersydd landingsside for mobil. Dette kan du gjøre ved å bruke Accelerated Mobil Pages , eventuelt strippe ned landingssiden din for bilder og andre krevende elementer. Målet er at landingssiden laster hurtigere for mobil, og at det blir lettere for den som søker å utføre den ønskede handlingen (kjøpe noe, melde seg på nyhetsbrev osv.).

Her kan du teste hvor godt nettstedet ditt er tilpasset mobilbruk.

6. Gjør hvert ord tellende

Å ha en mobiltelefon er som ha et blinkende, støyende tivoli i lomma. Hvert eneste øyeblikk er det muligheter for at noe flasher, piper, ringer eller ruller over skjermen.

Når som helst mens den potensielle kunden utfører et søk, kan det tikke inn en SMS, telefonen ringer, det kommer en epost, det kommer påminnelser fra WhatsApp, kalendere, meldinger fra Facebook, Instagram eller andre sosiale medier. Alt dette trekker brukerens oppmerksomhet bort fra det han/hun egentlig holdt på med – som kanskje var å finne fram til butikken din.

Derfor er det svært viktig at du holder AdWords-teksten kort og poengtert. Fremhev dine konkurransefortrinn og kutt ut alt tomprat.

Under ser du mobilannonsen til UberEATS. Det første brukeren får vite er at her kan man finne mer enn 100 restauranter som alle leverer mat på døra.

 

Eksepel på annonse som er tilpasset AdWords-kampanjer for mobil.

 

Annonsebudskapet inneholder også muligheten til å laste ned mobilappen, noe som er en ideell måte å få brukerne til å huske deg neste gang.

For å legge til «last ned app»-utvidelse, må du først knytte sammen din Google Play-app med AdWords-kontoen din.  Her kan du lære hvordan det gjøres.

Nå er det din tur

Driver du fysisk varehandel eller tjenester (byggevare, frisør osv.) er det viktig at mobilannonsene dine har anropsutvidelse og posisjonsknapp.

Konsumenter leter etter butikker som er i nærheten, og ved å ha de riktige utvidelsene vil du skille deg ut fra konkurrentene.

Dersom du ennå ikke har laget en AdWords-kampanje kun rettet mot mobil, ville jeg startet med det samme og brukt de seks strategiene jeg har forklart i denne artikkelen.

Bruk gjerne kommentarfeltet under og fortell meg hvordan det har gått.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.