Snapchat Trends: Den nye innsikten

Snapchat kan være en forvirrende plass for innholdsprodusenten. Det er lite data tilgjengelig og innsikten i publisert innhold er forbeholdt de få. Likevel kan vi nå med Snapchat Trends mulig få et større innblikk i brukergruppen.

Snapchat Trends 

Sent i sommer lanserte det sosiale mediet Snapchat Snapchat Trends; et verktøy for å få en oversikt over hva folk snakker om på plattformen i øyeblikket. Verktøyet skal virke til å fange opp captions, tags, geotags og filtre med økt bruk i et visst tidsrom. Sammenlagt vil de tematisk kunne spores og leses som populære eller omdiskuterte tema. 

Derimot vil ikke Snapchat Trends vise stødig populære trender. Trends antydes å være hvilke fenomener som blir snakket om i øyeblikket; hva som diskuteres eller nevnes i en slags peak – fremfor å vise popularitet over tid. Hvilke algoritmer som er i spill er enda ikke helt klart og vil neppe bli det fullt ut. Derfor er hva som gjør at et visst tema går til topps ganske uklart. 

Fra før: Snapchat Insights 

Snapchat Insights har lenge virket til å være det eneste verktøyet for noen reell innsikt i hvordan eget publisert innhold gjør seg på plattformen. Det har likevel vært stor spekulasjon om hvordan i all verden man skal kunne få tilgang til denne informasjonen. 

Snapchatters who are Official Stories or creators who have cultivated a large audience on Snapchat have access to Insights! You can use Insights to learn more about your audience and how they engage with your content”. 

Slik beskrev Snapchat hvem som har tilgang til disse hellige tallene – og vagere utsagn skal man lete lenge etter. Det har lenge virket til å ikke være noen generell målestokk for hvem som har “et stort publikum” på plattformen. Selv om verktøyet gir en innsikt i spredning av eget innhold har det hittil vært vanskelig å følge med på trendene på en mer logisk måte enn å dypdykke i offentlige stories. 

Hvordan kan du bruke Snapchat Trends i markedsføringen? 

Snapchat Trends omfatter foreløpig bare trender i landene USA, Canada, Australia og Storbritannia. Likevel er det nok å forvente at vi etter hvert vil se en ekspansjon i dette innsikts-kartet. Norge havner sjeldent i første (andre eller tredje) rekke når det kommer til tilgjengelighet for de store tjenestene – men det er lov å håpe at det ikke tar for lang tid. 

Snapchat Trends gir dårlig med innsikt i statistikken, tilbakemeldingene på innhold eller hvordan konkurrentene rangerer. Derimot kan det gi et større fortrinn for deg som lager innhold til plattformen fordi du kan se hva og hvordan målgruppene snakker om et gitt fenomen. Det handler dermed om å kunne slenge seg på en trend i øyeblikket, på best mulig måte. Overordnet gir det en viss oversikt over hvordan emner og … trender diskuteres. Faller politiske, kommersielle eller helt banale fenomener i god jord hos målgruppen du er ute etter å nå? 

For å konkret ta dette i bruk for bedriften kan du tenke litt på iskremselgeren som ser at “jordbær” er et av sommerens heteste topics. Han slenger seg på, markedsfører nettopp denne smaken hardt gjennom sesongen – og salget går i været. Litt vel forenklet, men du skjønner tegninga.

Er ikke Snapchat litt over nå? 

Absolutt ikke. Det er lett å tenke seg at plattformen stagnerte litt i sin egenart etter at andre medier – slik som Facebook og Instagram – adapterte stories og delingen av tidsbegrensede bilder i private meldinger. 

Derimot har antall nye brukere, og dermed tid brukt på appen, steget betraktelig. Globalt har antall daglige brukere steget fra 71 millioner i utgangen av 2014 til 293 millioner i siste kvartal. Om stadig vekst er et biprodukt av sosial distansering er mulig, men de globale tallene viser ingen sterke vekstfaser i denne eksakte perioden. 

I Norge viser tall fra Ipsos at det finnes nesten 2.7 millioner norske brukerprofiler, med noe varierende daglig bruk.

Les mer: De 9 mest populære appene i 2021

Snapchats oppskrift

Snapchat lister selv en rekke fordeler med trends for bedrifter som driver markedsføring – og litt om hvordan man selv kan ta dette i bruk. 

  1. Markedstrender: Undersøk hvordan fenomener, smaker, variasjoner, produkter og varekategorier snakkes om i nåtid. 
  2. Se hvilke og når visse begreper og eksempelvis søkeord rangerer. 
  3. Forstå din målgruppe: Når gjør brukeren hva i løpet av en dag – og når vil ditt produkt være aktuelt for forbrukeren? Er det mandag morgen eller lørdag kveld? 
  4. “Eie øyeblikket”: Hopp på trender her og nå – eller hold oversikten over en periode for å legge en langsiktig strategi. 
  5. Konkurranseanalyse: Se hvordan dine konkurrenter markedsfører seg under en gitt peak og tilpass eget budskap basert på resultatene. 

Treff ditt marked med Omega Media 

Omega Media er et digitalbyrå i Oslo som bistår bedrifter med markedsføringen på alle plattformer. Vi skaper synlighet for din bedrift i sosiale medier, på nett, trykk eller via dine utvalgte kanaler. Sammen har vi skapt sterke resultater for en rekke kjente merkevarer. 

Kontakt oss i dag for å nå ut til din målgruppe! 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.

    Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

    Markus Fasting

    Markus Fasting

    Forretningsutvikler

    [email protected]
    977 33 439
    Markus Fasting Linkedin
    Svein Stormyr

    Svein Stormyr

    Account Manager

    [email protected]
    452 94 211
    Svein Stormyr Linkedin
    Jonatan Killingstad

    Jonatan Killingstad

    Account Manager

    [email protected]
    991 63 360
    Svein Stormyr Linkedin

      Din kontaktinformasjon





      Henvendelsen gjelder *

      Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.