Google annonsering

Google annonsering er en effektiv markedsføringsstrategi. I motsetning til andre annonseplattformer, finner folk deg i Google når de har et behov og bruker søkefeltet. 

Finn verdien av en kunde

Når vi jobber med Google annonsering, måler vi som regel resultater i konverteringer. En konvertering er en handling som telles idet noen gjør noe med annonsen din (klikke på en tekstannonse eller video) og deretter utfører en handling som har satt opp som verdifull for bedriften (et kjøp i nettbutikken eller bli medlem av en kundeliste). 

Selve konverteringsprisen kan ha mange navn, avhengig av målet med kampanjen. Eksempler er Cost per Lead (CPL), Cost per Order (CPO), Cost per Acquisition (CPA).

Forstå målgruppen din

For å oppnå en effektiv Google annonsering, må du kjenne publikummet ditt. Budskapet i annonsen må skreddersys etter hvilken kundegruppe du ønsker å nå og hvor i prosessen de er. Det nytter ikke å kjøre en felles annonse for å få med deg alle – nye kunder ikke har noe grunnlag for å kjøpe produkter av deg ennå. 

Det kan være lurt å skille mellom tre ulike faser av kjøpeprosessen:

  1. Nye potensielle kunder. 
  2. Potensielle kunder som aktivt søker etter relaterte søketermer.
  3. Kunder som har besøkt nettsiden eller handlet hos deg tidligere.

Nye potensielle kunder

For nye potensielle kunder kan du lage en målrettet annonse for de som kan være interessert i produktet eller tjenesten din. Her skal du fortsatt skape tillit, så en direkte produksbeskrivelse fungerer dårlig. Lag heller en videoe eller bildeannonse for å fange oppmerksomheten deres. 

Gjør dem nysgjerrige på hva du kan tilby som ikke andre kan, og vis hvorfor det du selger er bra.

Potensielle kunder som søker etter relaterte søkeord

For potensielle kunder som søker etter produkter eller tjenester du selger, kan du sette opp en søkeordskampanje. Ved å kjøre en diversifisert søkeordskampanje kan du skreddersy budskapet i annonsen til kunder i ulike faser av kjøpeprosessen. Da har du også bedre forutsetning for nøyaktig måling av resultater, og hvilke tiltak som bør gjøres for å få en optimal annonsekampanje. 

Kunder som aktivt leter etter et produkt eller tjeneste er som regel mer tilbøyelig til å kjøpe enn nye kunder. Derfor kan du være mer selgende i denne fasen enn for helt nye kunder.

Interesserte kunder

En remarketingkampanje passer best for de som aktivt har oppsøkt siden din, og sørger for at de kommer tilbake til siden din for et potensielt kjøp. Disse kundene er allerede interessert i produktet ditt, men undersøker kanskje andre alternativer. Gjennom en remarketingkampanje kan du minne dem på produktet de så på, og forhåpentligvis sluttføre salget.

Optimaliser underveis

Med Google AdWords kan du sette opp konverteringssporing som gir deg muligheten til å spore måloppnåelse. Her kan du enkelt få oversikt over antall visninger, hvor mange som har klikket seg inn på annonsen og hvor mange som har konvertert. 

Ved å vurdere resultatene kontinuerlig, kan du optimalisere kampanjene dine slik at du reduserer unødvendige kostnader. 

Tips til hva du kan gjøre for å optimalisere din Google annonsering:

  1. Relevant landingsside
  2. Finspiss budskapet
  3. Del kjernesøkeord i egne grupper
  4. Benytt AdWords’ kundematch 
  5. Tilpass annonsen det formatet annonsen skal vises på.

Relevant landingsside

For å sikre sluttsalg, er det avgjørende at søkefrasen som brukes i en Google annonsering stemmer overens med innholdet på landingssiden. Gjør den ikke det, vil kunden forlate siden.

Finspiss budskapet

Selve annonseteksten er det første potensielle kunder ser og spiller derfor en stor rolle. Annonsens budskap avgjør også relevansen på klikkene, noe som igjen avgjør rangering i søkeresultatet. Stopp annonser som ikke konverterer eller har lav CTR (click through rate). Dette finner du raskt ut av ved å foreta en A/B-test.

Del kjernesøkeord i egne grupper

Ved hjelp av SKAG, single keyword ad group, kan du dele opp søkefraser i annonsen for mer målrettede resultater. Velg et begrenset antall søkeord i hver annonsegruppe. Mange søkeord ender fort opp i vage annonser som ikke fanger oppmerksomheten til potensielle kunder.

AdWords’ kundematch

Google kan finne nye potensielle kunder basert på de kundene du allerede har. Dette gjøres ved å lage et publikum basert på de som besøker nettsiden din, brukerne av mobilappen din, kundelistene dine eller følgere på YouTube. Kundematch er et nyttig verktøy når du ønsker å skalere reklamekampanjer som er vellykkede.

Tilpass formatet

Husk at folk oppfører seg annerledes på mobilen enn det de gjør på en PC.  I tillegg vil kundene bruke de ulike plattformene til ulike ting. Dette vet Google, og lar deg justere kostnadene etter pc, mobiltelefon og nettbrett. Tilpass derfor kampanjen etter hvor målgruppen befinner seg.

Les hvordan du skreddersyr en AdWords kampanje for mobil her.

Avsluttende tanker om google annonsering

Google annonsering gir deg uendelige muligheter til å tilpasse annonsene til akkurat de du ønsker å treffe. Jo smalere fokus du har, desto større er sjansene dine for å konvertere annonsene til leads. 

For å oppsummere kan vi si at du må ha fokus på følgende ting for å lykkes:

  • Sett mål for din Google annonsering
  • Finn målgruppen din
  • Lag målrettet og godt innhold til målgruppen
  • Spor resultatene dine og analyser dem
  • Optimaliser kampanjene etter analyseresultatene

Har du behov for hjelp til din Google annonsering? Ta kontakt med oss i Omega Media. Vi har lang erfaring med digital markedsføring og vet hva som kreves for å lykkes! 

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.

    Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

    Markus Fasting

    Markus Fasting

    Senior Account Manager
    [email protected]
    977 33 439
    Markus Fasting Linkedin
    Svein Stormyr

    Svein Stormyr

    Account Manager
    [email protected]
    452 94 211
    Svein Stormyr Linkedin

      Din kontaktinformasjon





      Henvendelsen gjelder *

      Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.