Sosiale medier

Å bruke sosiale medier i markedsføringen, er en svært effektiv måte å tiltrekke seg nye kunder og brukere på. I sosiale medier skiller vi mellom organisk og betalt synlighet. 

Vær tilgjengelig der kundene dine er

83 % av alle nordmenn har en profil på Facebook; nesten 2,7 millioner nordmenn har Snapchat, hvorav 72 % sender snapper hver dag; og 2,4 millioner nordmenn er på Instagram, hvorav hele 91 % av alle norske kvinner i aldersgruppen 18-29 år har profil

Disse tallene er gull for markedsførere, og sjansen for at din kundegruppe befinner seg blant disse, er stor. Derfor handler markedsføring i sosiale medier om å skape synlighet der folk allerede bruker mye av tiden sin. 

Gjøres det på riktig måte vil folk også få økt kjennskap til merkevaren din og aller helst – økt tillit. 

Høye krav til relevans på sosiale medier

Samtidig nytter det ikke å være tilstede uten det riktige innholdet. Siden alle bruker sosiale medier til å holde seg oppdatert på det som skjer i nærområdet, lese nyheter og ikke minst få med seg gode tilbud, stiller brukerne stadig høyere krav. De ønsker innhold med merverdi som skaper interaksjon.

Har du allerede fokus på slikt innhold er du kommet godt på vei. Hvis ikke bør du lese videre. Vi gir deg gode råd om hvordan du kan få mest mulig ut av kommunikasjon i sosiale medier.

Dersom du ønsker profesjonell hjelp til å få bedre synlighet på nett eller på sosiale medier, så kontakt oss i dag.

Les mer: Sosiale medier markedsføring

Målrettet kommunikasjon

Det er fort gjort å bli en av mange annonser i mengden. For å få mest mulig ut av kommunikasjonen din, må du vite hvem du treffer og hvordan det blir mottatt. 

Å ha forståelse for hvilke variabler som styrer rekkevidden (de som faktisk ser innleggene dine) er helt avgjørende for at markedsføring via sosiale medier skal fungere. 

La oss utdype: 

Når du logger deg på Facebook ligger det rundt 2000 nye poster som kan vises i nyhetsstrømmen. Facebook har bare mulighet til å vise rundt 300 av disse – altså har siden allerede gjort en kraftig utsiling av flere variabler. 

Eksempler på slike variabler er hvor mye brukeren har engasjert seg i en side eller venn tidligere, hvilke typer bilder de engasjerer seg mest i, samt hvorvidt det er mange som har skjult posten, avfulgt siden eller rapportert innlegget. 

Det nytter med andre ord ikke å lage innhold dersom det ikke er tilpasset de som faktisk skal se innlegget. Dette er en vanlig feil, da mange tror det er nok å bare være på sosiale medier. For å få til god synlighet bør du ha fokus på både organisk og betalt synlighet, og aller helst en god kombinasjon.

Organisk synlighet

Dersom du ikke jobber med organisk synlighet, vil Facebookpostene dine kun nå ut til 6 % av brukere som følger siden din. 

Organisk synlighet er rekkevidden siden din har i form av likes og følgere. Jo flere som liker og deler innleggene dine, jo flere vil se dem i feeden sin. For å jobbe aktivt med dette kan du for eksempel:

1. Bruke Facebook Insights

Facebook Insights er et gratis verktøy som lar deg finne ut hva følgerne dine liker, kjønn, livsstil og generell aktivitet. Ved hjelp av slike verktøy kan du lage et nytt egendefinert publikum med samme interesser som dine eksisterende kunder. 

2. Målrette innleggene dine

Målrettede innlegg skaper engasjement, og engasjement gir innleggene dine høyere relevanspoeng. Mange fokuserer på antall likes på siden, som er vel og bra, men enda viktigere er relevanspoengene dine. 

3. Øke relevanspoeng

Relevanspoeng blir regnet ut i fra mengden engasjement (hvor mange som liker, deler og kommenterer innlegget ditt) minus mengden negativt engasjement (at folk gjemmer eller rapporterer innlegget som unødvendig reklame).

Bruke sosiale medier optimalt

Bruker du sosiale medier optimalt, vil det gi en boost til all den digitale aktiviteten din:

  • Økt trafikk til nettsiden
  • Bedre rangering i Google
  • Økt synlighet for merkevaren
  • Lavere markedsføringskostnader

Betalt synlighet

Promotert innhold på sosiale medier, er en form for native advertising. Det betyr at annonsene ser ut som vanlige innlegg, men i realiteten er betalte annonser. Disse kalles ofte sponsede innlegg, og merkes med annonsørinnhold.

Alle sosiale medier tilbyr sponsede innlegg. Dersom du allerede har gode resultater fra arbeidet med organisk synlighet, men likevel ikke god nok avkastning, er kanskje problemet at budsjettet ditt ikke er romslig nok. 

Øk budsjettet for å målrette innleggene dine med større treffsikkerhet, både når det gjelder mottaker og tidspunkt. 

Treff de kundene du ønsker å treffe

Fordelen med sponsede innlegg på sosiale medier kontra tradisjonelle annonser i massemedier som TV og ukeblader, er først og fremst at du har større sannsynlighet for å treffe de du ønsker – kunder med kjøpsintensjon.

Sosiale medier er mye brukt til nettopp dette, og resultatet er både effektivt, målbart og kostnadsvennlig. Gjennom annonsering på sosiale medier som Facebook, betaler du for hvert klikk på annonsen din. I tillegg får du verktøy som lar deg analysere kampanjene i sanntid og moderere annonsene i sanntid, slik at du hele tiden jobber med å gjøre kommunikasjonen perfekt for hver kampanje. 

Sett tydelige mål

Som ved organisk synlighet må du sette tydelige mål for annonseringen. Definer målgruppen og spiss budskapet. Når du jobber med betalt synlighet, bør du også sette et såkalt konverteringsmål. Vanligvis vil dette være å generere leads. 

Når kun 6 prosent av følgerne i sosiale medier ser postene dine, er det lurt å betale for at flere ser dem – men da må det også gjøres riktig. 

I stedet for å ha fokus på antall likes på siden bør du se på konverteringer for hvert enkelt innlegg. 

Målet bør være å få mottakeren til å gjøre handlinger som gir bedriften merverdi. Dette kan for eksempel være salg, nye abonnenter på nyhetsbrev, eller andre konverteringsmål bedriften måtte ha. 

Å få trafikk er altså ikke et godt mål i seg selv, det er kun et hjelpemiddel for å nå konverteringsmålet.

Les også: Facebook Advertising steg for steg

Slik kan du best utnytte sosiale medier

sosiale-medier-og-video

Som vi har beskrevet ovenfor, er sosiale medier en ypperlig plattform å drive digital markedsføring på. Slike plattformer er de raskest voksende innen digitale tjenester, og blir stadig vekk en større del av livene våre.

Visste du at på kun ett minutt blir… 

  • 1388 bloggartikler publisert
  • 2,5 millioner separate deler innhold delt på Facebook
  • 72 timer nytt videoinnhold lastet opp på YouTube
  • 300 000 tweets sendt på Twitter
  • Nesten 20 000 nye bilder publisert på Instagram

I tillegg er TikTok et av de raskest voksende sosiale mediene akkurat nå – av nordmenn over 18 år, bruker 12 % TikTok hver dag i 2021.  

Blant annet:

Det er viktig å være tilstede på sosiale medier. Det er viktig å skape innhold som skiller seg ut i mengden. Det er viktig å kjenne kundene sine, og kommunisere med dem der de allerede er: på sosiale medier.

Hvilke medier du skal være tilstede på avhenger helt og holdent av kundene dine. Dersom du selger produkter for pensjonister, er kanskje ikke Instagram eller LinkedIn det riktige stedet å dele innholdet. 

Avsluttende tanker om sosiale medier

Sosiale medier gir et hav av muligheter når det kommer til markedsføring og effektiv digital kommunikasjon. Enten fokuset ligger på betalt eller organisk synlighet, vil du helt klart dra fordel av å bruke sosiale medier som kommunikasjonsplattform. 

Sett deg tydelige mål før du begynner å markedsføre for bedriften på sosiale medier. Bruk verktøyene som er tilgjengelig, og optimaliser kampanjene dine kontinuerlig.

Noen generelle tips til god synlighet i sosiale medier:

  • Sørg for at annonsene treffer de du ønsker. Det er lite lønnsomt å gå for bredt ut. Finn ut hvem som er målgruppen din og fokuser på denne.
  • Lag en publiseringskalender for markedsføringen. Det hjelper deg både til å få laget innholdet som skal publiseres, samtidig som du sørger for jevn og kontinuerlig oppdatering for følgerne dine.
  • Sosiale medier er alfa og omega for å skape tillit og lojalitet, husk derfor å pleie disse relasjonene. Engasjer deg i kommentarfeltet og ha en personlig tilnærming til følgerne dine. 
  • Vær aktiv på sosiale medier når kundene dine er aktive. 
  • Ha fokus på stoppeffekt. Brukerne av sosiale medier blir eksponert for hundrevis av innlegg og annonser hver eneste dag. Sørg for at du skiller deg ut i mengden og fanger interessen til de som skal se innleggene dine. 
  • Bruk bilder som vekker følelser og skaper engasjement. Det er bevist at bilder med for eksempel sterke farger, dyr og barn har større rekkevidde.
  • Analyser resultatene dine. Google analytics hjelper deg med å hele tiden tilpasse innholdet etter hva som engasjerer følgerne dine. 
  • Skriv en kort og relevant tekst. Du bør bruke under 80 tegn og avsender skal være tydelig. 
  • Bruk lenker i innleggene dine og led inn til en landingsside. 
  • Ha fokus på flere formater. Mange bruker mobilen til å sjekke sosiale medier. Et lite bilde på mobilen vil ikke ha samme format som et større ikon på laptopen. 

Få hjelp til å bli synlig på sosiale medier

Ønsker du å ta markedsføring i sosiale medier til nye høyder? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring på sosiale medier. 

Ta gjerne kontakt med oss for mer informasjon om hvordan vi kan bistå din bedrift med organisk og betalt synlighet. 

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

Markus Fasting

Markus Fasting

Forretningsutvikler

[email protected]
977 33 439
Markus Fasting Linkedin
Svein Stormyr

Svein Stormyr

Account Manager

[email protected]
452 94 211
Svein Stormyr Linkedin
Jonatan Killingstad

Jonatan Killingstad

Account Manager

[email protected]
991 63 360
Svein Stormyr Linkedin

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.