Sosiale medier markedsføring – Omega Media

Sosiale medier markedsføring

Er din bedrift aktiv på sosiale medier? Markedsføring i sosiale medier er en effektiv måte å tiltrekke seg nye kunder på. Det handler om å skape synlighet og relevans – der kundene dine er.


De største kanalene i sosiale medier er i dag Facebook, LinkedIn og Twitter. Rundt 85 prosent av Norges befolkning er for eksempel aktive på Facebook. Sjansen er derfor stor for at din kundegruppe er representert blant disse. Dersom markedsføring i sosiale medier gjøres riktig, har du en unik mulighet til å bygge kjennskap til merkevaren din og skape tillit til produktet eller tjenesten du ønsker å selge.

Samtidig nytter det ikke å være tilstede på sosiale medier uten det riktige innholdet. Husk at digitale medier har gjort det lettere for forbrukere å finne informasjon. Derfor er de også mer kritiske til hva de velger å lese. Det gjelder å skille seg ut i mengden av det store mylderet av reklame. Det er fort gjort å bli en av mange annonser i mengden.

Her har kommet med noen generelle tips til hvordan du kan få større utbytte av din markedsføring i sosiale medier.

Finn målgruppen

En ting er å vite hva du ønsker å oppnå. Men ønsker du for eksempel mer trafikk inn til nettsiden, må du også vite hvilken kundegruppe du skal henvende deg til. Definer målgruppen og spiss budskapet deretter. Hvem er det som kjøper produktet ditt? Når du vet hvem dette er, vet du også hvilken plattform du skal nå dem på.

I tillegg bør du henvende deg med riktig språk. Selger du helseprodukter til småbarnsfamilier bruker man andre ord og uttrykk enn hvis du selger produkter til håndtverkere. Uten riktig språk, klarer du heller ikke fange oppmerksomheten til de du henvender deg til.

Sett mål for markedsføringen

For at du skal få mest mulig ut av markedsføring på sosiale medier, må du sette tydelige mål for hva det er konkret du vil oppnå med markedsføringen. Ønsker du å tiltrekke nye kunder? Vil du bygge lojalitet hos eksisterende kunder? Eller ønsker du økt salg eller økt trafikk inn til nettsiden din? Lag realistiske og konkrete mål som du enkelt kan følge opp.

Først når målsettingen er på plass kan du lage en konkret plan på hvilket innhold du skal lage. Sosiale medier og markedsføring er en god kombinasjon fordi sosiale medier er en interaktiv og aktiv plattform. Samtidig er dette en markedsføring som krever mye utprøving. Prøv deg derfor frem og følg med på hvilke grep som fungerer ved hjelp av analyseverktøy. De ulike plattformene brukes også på ulik måte.

Samtidig nytter det ikke å være tilstede uten det riktige innholdet. Dette er en vanlig feil blant mange bedrifter. Poenget med markedsføring i sosiale medier er ikke å pøse ut innhold, men tilby innhold med merverdi for kunden og innhold som skaper interaksjon.

Målrettet innhold

For å kunne få gode resultater på markedsføring i sosiale medier må du i tillegg forstå hvilke variabler som styrer rekkevidden – de som faktisk ser innleggene dine.

Når du logger deg på Facebook ligger det i utgangspunktet rundt 2000 nye poster som kan vises i nyhetsstrømmen. Facebook har imidlertid bare mulighet til å vise rundt 300 av disse – altså har siden allerede gjort en kraftig utsiling av flere variabler. Eksempler på slike variabler er hvor mye du har engasjert deg i siden eller vennen tidligere, hvilke typer bilder du engasjerer deg mest i og om det er mange som har skjult posten eller avfulgt siden.

Bruk verktøy som Facebook Insights og finn ut hva følgerne dine liker, kjønn, livsstil og generell aktivitet i sosiale medier. På grunnlag av dette kan du lage et egendefinert publikum med samme interesser. Ved hjelp av målrettede innlegg kan du skape engasjement, noe som igjen gir innleggene dine høyere relevanspoeng. Relevanspoengene blir regnet ut i fra mengden engasjement (hvor mange som liker, deler og kommenterer innlegget) minus mengden negativt engasjement (at folk gjemmer eller rapporterer innlegget som unødvendig reklame).

Å spy ut innhold i hytt og pine vil altså bare spamme nyhetsfeeden til de som følger deg og gjøre vondt verre for bedriften. Tenk heller smalt og fokuser på godt innhold. Husk at du også kan få organisk fart ved at folk som ikke følger deg, liker og deler innlegget.

Lag en publiseringskalender

Kalender

Planlegging er nøkkelen til suksess. Målet med markedsføring i sosiale medier er ikke å pøse ut innhold, men skape innhold med relevans som kan bygge opp merkevaren og skape tillit til potensielle kunder. For å holde oversikt over hva som bør publiseres og når, bør du lage en publiseringskanal. Sett opp ulike temaer på ulike dager for å få en jevn og variert flyt av innhold.

Mange bedrifter er flinke og publiserer hyppig i starten, før det så flater ut. en publiseringsplan vil også hjelpe deg til å finne tid til å lage innhold. Har du en konkret plan på hva som skal lages, er det også lettere å lage dette på en effektiv måte. Ellers kan det fort bli en utfordring å komme opp med nye ideer til innhold på strak arm. Ikke alle bedrifter har egne avdelinger som holder på med markedsføring i sosiale medier.

En publiseringsplan gjør det lettere å få oversikt over hvem i bedriften som skal skape innhold til enhver tid.

Analyser utviklingen

Analyse

Dersom du allerede har en konto på for eksempel Facebook, bør du gjøre en analyse av innholdet og trafikken som allerede finnes på siden. Få en oversikt over hva som har fungert hittil, og hvilke innlegg som ikke har gitt gode resultater. Gjør dette med alle sosiale medier kontoer bedriften har og prioriter den som har mest aktivitet.

Analyser også videre når du begynner å markedsføre i sosiale medier for fullt. Ved hjelp av for eksempel Google Analytics kan du tilpasse innholdet etter hva som engasjerer følgerne dine. Jobb med dette kontinuerlig. Selv om sosiale medier og markedsføring er en god match, er det ikke alle grep som fungerer like godt for alle bedrifter. Følgerne avgjør.

Når du analyserer markedsføringen i sosiale medier, bør du også ta en titt på hva konkurrentene dine gjør. Gjør de noe som fungerer som du ikke har tenkt på? Det er lov å hente inspirasjon hos andre, men ikke kopier. Lag heller bedre innhold som kan utkonkurrere dem.

Samkjør de ulike plattformene

Alt du produseres i bedriftens navn bør ha en sammenheng, uavhengig av plattform. Når du lager innhold på sosiale medier skal disse inneholde lenker som leder inn til nettsiden din hvor sluttvalget faktisk skjer. Annonsene på Facebook må derfor stemme overens med landingssiden den leder inn til. Ellers vil ikke annonsen ha noen verdi. Det er også viktig å spille på flere trafikkilder. Lener du deg kun på én, kan omsetningen fort rase dersom det skulle skje noen endringer. Det kan være at du mister den organiske rangeringen i Google, Facebook øker annonsekostnadene eller at epostene dine blir rapportert som spam. Derfor må hver bedrift alltid jobbe med minst tre forskjellige typer trafikkilder. Det vil gi deg en stabil vekst.

Ha også en tydelig profil på bedriften. Alle logoer og bilder trenger ikke være identiske, men du skal se at de kommer fra samme avsender. Bruk samme farger og font for en helhetlig profil av bedriften din. Dette gjør også at publikum kjenner deg igjen. Samtidig må du passe på å tilpasse innholdet til de ulike formatene du er synlig på. Et lite bilde på mobilen passer ikke på en annonse som skal vises på Pc-en. Når vi er inne på bilder bør disse vekke følelser og skape engasjement. For eksempel er det bevist at bilder med sterke farger, dyr og barn har større rekkevidde.

Ha en personlig tilstedeværelse

Når du driver med markedsføring i sosiale medier, må du sørge for at du hele tiden er tilstede. Følger du ikke opp henvendelser vil du miste potensielle kunder. Sosiale medier er som sagt en interaktiv plattform. Derfor må du også være tilstede med en personlig tone. Det er nettopp dette som gjør markedsføring på sosiale medier så effektiv: Her har du en unik mulighet til å skape tillit og lojalitet, som er det viktigste når du skal selge den inn i virvaret av produkter og reklame som forbrukere blir utsatt for på daglig basis.

På sosiale medier handler det om å bygge relasjoner. Bruk derfor kanalene dine til å lage innhold av merverdi for kundene. Skap en opplevelse som fanger oppmerksomheten deres. Husk at kvalitet trumfer kvantitet. Det nytter ikke å pøse ut masse innhold dersom det faktisk ikke er av verdi for publikum. I dag handler markedsføring generelt om relevant innhold, og gjelder spesielt på sosiale medier. Ved å bruke sosiale medier til markedsføring har du også en helt unik mulighet til å følge kunden gjennom hele kundereisen.

Har du kommet godt i gang med markedsføring i sosiale medier, men når ikke helt de målene du har satt deg? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne en prat med oss dersom du trenger hjelp til å få de gode resultatene.

Facebook

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.