Facebook annonsering

Over 2,7 millioner nordmenn bruker Facebook daglig. Sjansen er derfor stor for at også din kundegruppe er representert blant disse. 

Facebook er en av de mest effektive plattformene for annonsering på nett. Takket være målrettingsalternativer kan du lage spesifikke annonser tilpasset publikum, etter sted, demografi og interesser. 

Lurer du på hvilke fordeler du kan få av annonsering på Facebook, og hvordan du bør komme i gang? Da bør du lese videre. 

Derfor bør du bruke Facebook-annonser

Tall fra Ipsos viser at i underkant av 3,5 millioner nordmenn har en profil på Facebook. Dette tilsvarer så mye som 4 av 5 av alle nordmenn. Bruksfrekvensen er også høy, og viser at 83 prosent av de som har en profil aktivt bruker Facebook hver dag. Det er med andre ord stor sjanse for at Facebook-annonser kan skape gode resultater for din bedrift.

Kommunikasjon på sosiale medier som Facebook og Instagram er i det hele tatt noe av det mest kostnadseffektive bedrifter kan bruke markedsbudsjettet sitt på. Å annonsere på Facebook er derfor et must for de fleste bedrifter og bransjer i dag. 

Alle kan opprette en annonse på Facebook, og takket være brukervennlige verktøy krever det heller ikke allverdens med tid eller kunnskaper. 

Med annonser på Facebook får du får du: 

  • En personlig plattform
  • Målrettede annonser
  • Kontakt med nye potensielle kunder (speilpublikum)

Se annonser i organisk søk

Organisk søk kan helt klart bidra til å øke kundemassen, men har likevel sine begrensninger på Facebook. Du kan jo tenke deg selv: Hver gang du logger deg på Facebook ligger det i utgangspunktet rundt 2000 nye poster som kan vises i nyhetsstrømmen din. 

Facebook har imidlertid kun anledning til å vise rundt 300 av disse – med andre ord er det mange poster som ikke når gjennom nåløyet. Hvilke poster som vises i nyhetsfeeden avgjøres av en rekke variabler, blant annet etter hvor mye du har engasjert deg i en side eller person tidligere. 

Mål med annonsen

Dersom målet er å nå ut til flere potensielle kunder med et innlegg på Facebook, holder det ikke med organisk rekkevidde på innlegget. Med en Facebook-annonse derimot kan du opprette en målrettet annonse. Da vil Facebook vise annonser kun for den målgruppen du velger, og du får mer igjen per klikk.

Du kan tilpasse rekkevidden i forhold til faktorer som kjønn, alder og andre demografiske forhold – slik får du utnyttet annonsebudsjettet ditt maksimalt.

Les mer: Slik lager du Facebook-annonser for e-handel

Organisk vs. betalt synlighet

Når du poster et innlegg på Facebook, vil kun 6 prosent av de som følger deg se innlegget. Dette er fordi Facebook ikke har kapasitet til å vise mer enn 300 poster i nyhetsfeeden. Du kan med andre ord ikke forvente høy organisk rekkevidde. For å få en god organisk rekkevidde er du avhengig av godt innhold og at folk deler innleggene dine. 

Du kan også bedre den organiske synligheten ved å sørge for jevnlig aktivitet på siden din og dele virale Facebook-innlegg. 

For å få best mulige resultater av innleggene må du ha fokus på målrettede kampanjer. Målsettingen kan være konverteringer til nettsiden, å få flere engasjerte følgere, eller å styrke merkevaren blant potensielle kunder. Uansett hva du ønsker å oppnå, er det viktig at du setter deg et tydelig mål helt fra starten av. 

Slik skaper du gode resultater med Facebook-annonser

Å sette opp en Facebook-annonse er relativt enkelt – å sette opp gode annonser er noe helt annet. Dersom du ikke allerede har en Facebook-side, må du først opprette en. Dette gjøres enkelt i løpet av et par minutter. 

Bruk Facebook Ads Manager (Facebook Business Manager) til å opprette annonser. Her får du en rekke valg for annonsen, slik at du kan tilpasse den ditt behov og din målgruppe. 

Lag målrettede annonser 

For å oppnå en mest mulig effektiv annonse og få flere visninger, gjelder det å henvende seg så direkte til “én person” som mulig. Man lager åpenbart ikke en annonse eller kampanje for et enkeltindivid, men å skrive direkte til en tenkt person hjelper deg med å skrive en engasjerende og overbevisende annonse. 

Se for deg personen, og forsøk å oppfylle denne personens behov med annonsen.

Gjennom Facebook kan du målrette annonsen etter kjønn, alder, geografi, interesser, forbindelser og andre demografier. Du kan også benytte deg av mer avanserte målrettingsverktøy som Lookalike Audience. Her målretter du annonsen mot personer som er like de som allerede har vist interesse for bedriften eller virksomheten. 

Les mer: Effektiv markedsføring: Sikt deg inn på de som allerede er interessert

Sikt deg inn på de som allerede er interessert

Når du har bygget deg opp en følgerskare, kan du sikte deg inn på følgerne som allerede er interessert i det du tilbyr. Mange bedrifter glemmer å pleie forholdet til de som allerede er interessert i siden, i jakten på nye følgere. Men hvordan målretter du Facebook annonsering til de som allerede følger deg? 

Det første du må gjøre er å sette opp pikselen. En Facebook-piksel er en liten bit av en HTML-kode som du legger inn på nettstedet ditt. Dette gjøres for å plassere cookies i de besøkendes nettlesere. 

Cookiene gjør det mulig å måle, optimere og bygge publikum for annonsekundene dine senere, og ikke minst følge opp de som har vist interesse for siden din.  

Slik lager du pikselkode:

  1. Klikk på annonseadministrasjon og velg “Piksel” fra menyen.
  2. Deretter velger du “Opprett piksel”. Navngi pikselen.
  3. Velg en passende plattform fra listen eller lim inn koden på nettsiden din. 
  4. Dersom du velger det siste, sender du enten koden som dukker opp til en webutvikler, eller lim inn HTML-koden i head-elementet på nettstedet.
  5. Når pikselen er opprettet, kan du begynne å sikte deg inn på de som har vist interesse for siden.

Lag ulike annonser til ulikt formål

Å annonsere på Facebook, Instagram og andre sosiale medier, handler om personlig og direkte kommunikasjon med kundene dine. 

En Facebook-annonse bør derfor henvende seg personlig til mottakeren. Det betyr videre at man kun bør svare på et problem om gangen for hver annonse. Sagt på en annen måte, innebærer dette at annonsen må skreddersys til en person – både til en bestemt målgruppe, og ulike steg i kjøpsreisen.

Vi deler gjerne kjøpsreisen inn i 3 faser:

  1. De som har oppdaget et behov
  2. De som vurderer løsninger
  3. De som er klare til å foreta et kjøp

For å lage effektive annonser, tilpasset hvert enkelt ledd av kjøpsreisen, er du avhengig av en god analyse av eksisterende og potensielle kunder. Jo mer detaljert informasjon du sitter på, desto mer målrettet kan du lage annonsene dine også. 

Første fase

Når det gjelder den første fasen, er målet stort sett å generere leads. Godt innhold her kan derfor være en gratis e-bok eller annet informativt innhold som fanger interessen til potensielle kunder. Målet er å tilby innhold av verdi, men la kundene heller bli kjent med bedriften din fremfor å overøse dem med produktene dine. 

Andre fase

I den neste fasen skal du filtrere ut de mest interesserte leadsene. Innholdet i en annonse rettet mot dem som vurdere løsninger bør inneholde mer spesifikk og dyptgående informasjon. Annonsen kan for eksempel lede inn til en landingsside med et tilbud om sette seg på en mailingliste, motta et gratis kurs eller et annet tilbud.

Tredje fase

I den siste fasen handler det om å gjøre de som har vist interesse for produktet eller tjenesten din til kunder. Her kan du snakke mer direkte om bedriften, og de konkrete produktene og tjenestene dere tilbyr. 

Hold deg til et enkelt språk

Mange tror at man må fylle en tekst med kompliserte ord og setninger for å fremstå seriøs. Dette er feil. Faktisk er det mer ødeleggende for leseren om teksten bærer preg av et tungt og vanskelig språk. Husk hvem du henvender deg til. 

Språket i kampanjen skal alltid gjenspeile målgruppen. 

Henvender du deg til fagfolk, kan du bruke faguttrykk og profesjonelle termer. Henvender du deg til en sluttbruker bør tone of voice være hakket mer personlig. Et lekent og enkelt språk er dessuten lettere å komme seg gjennom, og ikke minst morsommere å lese. 

Les mer: Slik lager du videoer for Facebook

Velg bilde med samme budskap som innholdet

Mange bedrifter sitter dessverre ikke på et fullverdig arkiv av egne bilder, særlig ikke små og mellomstore bedrifter. Å finne et passende bilde når man skal lage en Facebook annonse kan derfor være en utfordring. 

Bildet bør ha et budskap som samsvarer med resten av innholdet. Å velge det første og beste bildet er med andre ord en dårlig idé.

Dersom du mangler bildemateriell, bør du enten sette inn ressurser internt til å skaffe dem, eller finne passende illustrasjonsbilder på nett. Velger du sistnevnte bør du  så fall passe på at bildene er royalty-free, og kan benyttes til ditt formål. 

Bruk Facebooks speilpublikum

Speilpublikum, eller lookalike audience, er et av de mest effektive verktøyene når du skal skalere opp din Facebook annonsering. Verktøyet lar deg finne nye personer som kan være interessert i bedriften din, basert på like interesser blant de som allerede følger deg. Dette kan gjøres gjennom e-postlister, besøkende på nettstedet ditt eller gjennom følgere på Facebook. 

Sikt deg inn mot verdifulle kunder

Du kan også sette en verdi på hver enkelt kunde etter hvor mye penger de har brukt på produktene dine. 

Dette gjør du ved å opprette et egendefinert levetidspublikum basert på hva du forventer at den enkelte kunde vil bidra med i verdier – gjennom hele kundens levetid. Med verdibasert speilpublikum kan du velge hvilke kunder som har mest verdi for bedriften, og dermed skape målrettede kampanjer. 

Skap tillit til kundene

Speilpublikum fungerer best dersom du har mange personer i e-postlisten. Er antallet under 5000 vil det bli vanskelig for Facebook å finne det rette publikummet. Selv om speilpublikummet er likt ditt eksisterende publikum, må du likevel skape tillit og etablere et forhold til brukerne før du presenterer dem for produktannonser og tilbud. 

Speilpublikum kan også være et viktig verktøy for å finne nye kunder dersom du allerede har brukt mye tid og penger på kampanjen.

Lag et budskap som selger

En vanlig svakhet som går igjen når det gjelder Facebook annonsering er et dårlig utformet budskap. For å oppnå høy konverteringsrate og relevanspoeng må du ha et budskap som treffer og engasjerer. 

I takt med at vi som forbrukere blir eksponert for reklame i stadig flere kanaler, stiller vi også strengere krav til hva vi faktisk velger å ta inn over oss. Har vi ikke tillit til et produkt eller en bedrift, scroller vi oss rett og slett forbi. Derfor er et tilpasset og godt utarbeidet budskap viktigere enn noen gang. 

Generelle tips for å lykkes med annonsering på Facebook:

  1. Stoppeffekt. Lag innhold som fanger folks interesse, gjerne basert på hva du vet kundene dine er interessert i.
  2. La avsender komme tydelig frem i innlegget. 
  3. Hold deg til en kort og relevant tekst.
  4. Bruk en personlig tone på innleggene. Henvend deg gjerne til publikummet ditt.
  5. Bruk bilder med levende farger. Det er også vist at bilder med hunder eller barn som motiv er spesielt effektive for å fange folks oppmerksomhet. 
  6. Pass på at du bruker riktig format på din Facebook annonsering. Det er forskjell på mobil og PC-annonser. 
  7. Bruk lenker og led inn til en landingsside. 

Skal du skaffe nye kunder til bedriften? Et viktig tips er å skape engasjement for det du skal selge – før du introduserer produktet.

For å få potensielle kunder interessert i bedriften din, må du først gi dem innhold av verdi. Dette kan gjøres på mange måter, men du bør generelt prøve å gi publikummet en opplevelse gjennom annonsene dine.

Få hjelp med kampanjer på Facebook

Trenger du hjelp til å annonsere på Facebook? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. 

Vi har mer enn 20 års erfaring med digital markedsføring, og kan blant annet hjelpe din bedrift med annonsering på sosiale medier som Facebook og Instagram. 

Dersom du vil nå ut til flere kunder og oppnå bedre resultater, så ta kontakt med oss i dag. Vi hjelper deg gjerne!

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

Markus Fasting

Markus Fasting

Forretningsutvikler

[email protected]
977 33 439
Markus Fasting Linkedin
Svein Stormyr

Svein Stormyr

Account Manager

[email protected]
452 94 211
Svein Stormyr Linkedin
Jonatan Killingstad

Jonatan Killingstad

Account Manager

[email protected]
991 63 360
Svein Stormyr Linkedin

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.