Tips til hvordan en bedrift kan nå sin målgruppe

Når bedriften skal selge et produkt eller en tjeneste kan det virke enkelt å selge dette til alle målgrupper. Men siden produktet eller tjenesten ofte passer til en spesifikk målgruppe, kan dette ha en negativ effekt for bedriften. Velger man å markedsføre produktet slik at alle kan se det, blir markedsføringen unødvendig kostbar. Spar penger og tid ved å fokusere på din kjernemålgruppe.

I Inbound marketing lærer vi at å gjøre kunden fornøyd er en av de viktigste prioriteringene en bedrift kan ha. Ved å gjøre kunden fornøyd har du startet en “kjedereaksjon”. De er fornøyde, anbefaler din bedrift til flere personer, og bedriften akkumulerer nye kjøpere. Dette er målet ved å nå målgruppen.

Finn din målgruppe og finn ut hvordan du kan markedsføre til dem

Først og fremst må du starte med å finne din målgruppe. Dette kan ikke alltid bestemmes basert på hvem bedriften ønsker å selge til, men heller hvem det er som vanligvis bruker produktet eller tjenesten bedriften har å tilby. Det kan virke lurt å ha en bred målgruppe, men generelt kommer den til å være dyr å nå gjennom markedsføring.

Dette er svært viktig når det kommer til markedsføring gjennom Google Ads. La oss si at du selger joggesko. Velger du å markedsføre med søkeordet ”joggesko” har du mye konkurranse å måtte slå ut. Finn heller ut hvilke ord din målgruppe bruker for å beskrive joggesko. Dette kan for eksempel være “sko med god støtte” ,“løpesko billig” eller “kule sko”.

Bli kjent med målgruppen din

En av de viktigste tingene vi lærer i Inbound Marketing er at man skal bli kjent med sin målgruppe. Bedriften burde kjenne målgruppen sin så godt som mulig for å sikre et godt forhold mellom bedrift og kunde. Ved å samle inn informasjon om hvem din målgruppe er, har du en stor fordel til hvordan du kan markedsføre ditt produkt. Ved å analysere og tolke informasjonen du får fra dine kjøpere kan du planlegge markedsføring til disse kundene i fremtiden.

Kommunisere med målgruppen din

Det er viktig å vite hva det er kunden er fornøyd med fra bedriften din, men også ta imot konstruktiv kritikk i samme slengen. Kunden vet hva de ønsker, og å tilpasse dette etter deres behov er godt for business. Mange kunder vil gjerne gi sin mening om din bedrift gjennom reviews på nettet eller kanskje spørreundersøkelser. Slik kan du forbedre forholdet til kunden og bedriften din. Du kan også finne ut om den målgruppen du har valgt passer bedriften din eller ikke.

Finn riktig plattform å reklamere på

I dag bruker omtrent alle, uansett alder, en eller annen form for skjerm,enten det er TV, mobil eller PC. Det er viktig å vite hvilke plattformer kundene dine tilbringer mesteparten av sin tid. Er det spesifikke nettsider, TV kanaler eller apper din målgruppe tilbringer mye tid på skal du fokusere markedsføring her.

La oss si at du har en målgruppe som ofte er på nettsider som VG og Dagbladet. Her kan du sette opp bannere eller pop-up reklamer for å fange oppmerksomheten deres. Men vær forsiktig – mange kan bli irriterte over å få mange reklamer som dekker til innholdet deegentlig vil komme til, og dette ønsker vi ikke å oppnå ved reklamering.

Bruk SEO til markedsføring

Hvor du rangerer på Google i dag, er veldig viktig. Bedriften din bør helst rangere på topp 5 i Googles søkeresultat, når brukere søker etter det du har å tilby. Er du ikke her i dag, bør du vurdere å implementere nye strategier i markedsplanen. Forstår du ikke SEO markedet for å få høy ranking på Google kan det bli vanskelig å bli synlig for din målgruppe. Her burde du også følge med på hva slags søkeord du bruker i artiklene du skriver.  Ved å velge et for bredt søkeord kan konkurransen bli for stor.

Dette kan du lese mer om i blogginnlegget vårt: Slik rangerer du på hvilket som helst søkeord i 2019

Fornøyde kunder kommer tilbake

Effektiv markedsføring får du gjennom en direkte målgruppetilnærming som bedriften kjenner godt. Ved å kjenne til målgruppen din kan du gi dem det de ønsker, gjøre dem fornøyde og sørge for at de kommer tilbake for samme produkt eller tjeneste i fremtiden. Kundene dine er bedriftens inntekt, men også en fundamental byggesten i bedriftens grunnmur. Ved å nå din målgruppe på riktig måte sørger du for en betydelig vekst i bedriften.

Målgruppetilnærming oppsummert

Her er en oppramsing av nevnte punkter:

  • Finn din målgruppe
  • Bli kjent med målgruppen
  • Kommunisere med målgruppen
  • Reklamer på riktig plattform
  • Bruk SEO
  • Gjør kunden fornøyd

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.