Epost-markedsføring

Epost-markedsføring, eller email marketing som det heter på engelsk, er et belastet uttrykk. Mange sidestiller denne typen markedsføring med spam. Alle som bruker epost har opplevd å bli møtt av en innboks som er full av reklame, som raskt skummes igjennom før en etter en av epostene slettes. Allikevel fortsetter bedrifter å bruke epost-markedsføring. Hvorfor er det slik? I denne artikkelen skal vi ta en titt på hvordan epost-markedsføring fungerer, og hvorfor det fortsatt er en av de mest effektive måtene å spre budskapet ditt på.


You’ve got mail!

På en hvilken som helst dag mottar alle yrkesaktive personer et titalls eposter. Noen er fra arbeidskolleger, andre fra venner og et visst antall er fra nettbutikker, ordinære butikker eller brands. De har alle som regel noe å selge, bakt inn i fantastiske tilbud som du bare ikke kan gå glipp av. Allerede her – ved bevissthet om volumet – får vi det første beviset på hvor viktig epost-markedsføring kan være. For hvorfor skulle alle disse bedriftene fortsette å sende deg epost, om det ikke hadde fungert?

Det er bevist at epost-markedsføring fungerer, og at det er en mer effektiv måte å skape salg på enn via sosiale medier. Til tross for et trendskifte i forbrukeratferd, hvor vi bruker mer tid på å kommunisere på sosiale medier enn på epost, er eposten fortsatt det første mange av oss sjekker hver morgen. Derfor bør du ikke flytte hele markedsbudsjettet over på de sosiale kanalene ennå – selv om det selvfølgelig også er helt essensielt å være synlig på sosiale medier og plattformer.

Derimot kan mange bedrifter gjøre en grundigere jobb for å fullt ut utnytte verdien av epost-markedsføring. Selve eposten, fra emnetittelen til innholdet, bør utvikles med et klart definert mål. Dette målet kan for eksempel være:

  • Skape salg og/eller mersalg
  • Spre et budskap
  • Lære noe nytt om kundene
  • Oppfordre til en handling, som å akseptere et medlemskap eller svare på en undersøkelse

Alle elementer i epost-markedsføring, fra bilder til tekst, lenker og oppsett bør utarbeides med dette målet i bakhodet. Eposten bør være enkel å forstå, og inneholde en klar handlingsknapp (call to action). Tenk nyhetstrekanten: det viktigste bør komme først, og resten av innholdet kan gi mottakeren utdypende informasjon eller detaljer. Årsaken til dette er at mange leser mail mens de er på jobb eller i farta. Da må de få den viktigste informasjonen først. Hvis kundene ønsker flere detaljer, kommer de til å lese eposten en gang til før de gjør et eventuelt kjøp.

Viktigheten av epost-markedsføring

Selv om bruken av sosiale medier øker, er epost fortsatt den mest effektive måten å snakke med leads og skape konverteringer. Epost er stadig den mest brukte kanalen for kommunikasjon, og over 90 prosent av brukere sjekker eposten sin hver dag. Den største fordelen ved bruk av epost-markedsføring er at nyhetsbrev er forholdsvis billige i drift, og sørger for at informasjon fra deg og din bedrift havner direkte i innboksen til menneskene du ønsker å nå. Beregninger viser at for hver dollar som er brukt i epost-markedsføring, er gjennomsnittlig avkastning (ROI) ca. 43 dollar.

Hvis du skal begynne med epost-markedsføring for første gang, trenger du en liste med mottakere som har godtatt å motta nyhetsbrevet ditt. Du kan for eksempel bygge opp en epost-liste ved å oppfordre kunder til å melde seg inn i kundeklubben, eller ved å gi bort gratisprøver og rabatter i bytte mot epost-adresser. Ikke rett epost-markedsføring mot mottakere som ikke har skrevet seg opp for å motta epost. Det er ikke disse menneskene som kommer til å handle av deg. Det er bortkastet tid å sende uoppfordrede nyhetsbrev til tilfeldige epost-adresser som du har samlet inn eller kjøpt. For disse mottakerne vil epost-markedsføring oppleves som spam. De som har skrevet seg opp for å motta nyhetsbrev, er derimot allerede leads. De har allerede vist en viss interesse for bedriften og produktene du selger, er mottakelige for ytterligere informasjon, og er potensielle konverteringer.

Når du har bygget opp en fyldig abonnementsliste, kan du fokusere på å skape godt innhold i regelmessige forsendelser. Mange som bygger en abonnementsliste til bruk på Facebook eller i epost-markedsføring, blir så opptatt av å jakte på nye følgere at de glemmer å pleie forholdet til de som allerede er interesserte i bedriften deres. En av de største feilene bedrifter gjør på Facebook, er at de prøver å nå absolutt alle:

  • “Kalde” interessenter
  • “Varme” interessenter
  • Eksisterende kunder
  • Potensielle kunder

Ved å prøve å nå alle gjennom den samme kampanjen, enten det er epost-markedsføring eller Facebook annonsering, blir budskapet utydelig og det blir for mange salgsargumenter. Innholdet oppfattes ikke som relevant av mottakerne. Fokuser heller på kjernevirksomheten din – lag et budskap som selger og som oppfordrer til call to action.

Landingssider og konverteringer

Det er viktig å utarbeide en god epost eller et godt nyhetsbrev, men husk at eposten bare er det første steget i epost-markedsføring. Innholdet kan være så godt som bare det, men om det ikke fører mottakeren til en bestemt handling eller oppfatning har det liten effekt. Du må derfor ta hensyn til hele kundereisen; fra innholdet i nyhetsbrevet som skaper interesse, til lenker som fører kunden videre til relevante sider. Link alltid opp innholdet i nyhetsbrev til unike landingssider, med direkte lenker til produktene eller tjenestene som du ønsker å selge.

I digital markedsføring er en landingsside en unik side på et nettsted med hensikt å konvertere besøkende. En konvertering oppstår når en mottaker av et markedsføringsbudskap utfører den ønskede handlingen, som for eksempel å kjøpe. Hvor mye innhold du bør ha på en landingsside varierer, avhengig av hva slags publikum som er i målgruppen og hva du har å tilby. Er landingssiden først og fremst rettet mot mersalg, er det ikke nødvendig med like mye innhold som hvis du ønsker å fange oppmerksomheten til nye kunder. På landingssiden kan du ha to typer tilbud:

  • Gratis prøver eller prøveperioder
  • Nedsatt pris og rabatt

Et gratistilbud kan for eksempel være en e-bok, tilbudskupong eller et annet produkt i bytte mot kundens epostadresse. Tilbyr du rabatt må kunden gjøre en transaksjon med din bedrift, og tilbudet bør være knyttet til bedriftens kjernevirksomhet. Det er imidlertid ikke bare innhold og relevante tilbud som fører til konvertering – du bør også sjekke hvor lang tid det tar å laste landingssiden og andre sider på nettstedet, og du bør ha god kjennskap til og rette deg mot den riktige målgruppen. Les mer om konverteringsoptimalisering her.

Ikke glem mobilbrukerne

En stor feil mange bedrifter gjør er at de ikke optimaliserer nettsidene sine for mobilbruk. Allerede i 2015 fortalte Google at over 50 prosent av søkene kom fra en mobiltelefon. I forbindelse med epost-markedsføring, kan vi også nevne at mer enn halvparten av alle eposter blir åpnet fra en mobil. Dette bør være gode argumenter for å skreddersy nyhetsbrev og landingssider for mobil.

En ganske vanlig feil utviklere gjør er å anta at det ikke spiller noen rolle for designet om nettrafikken kommer fra mobil eller PC. Tvert imot spiller det en stor rolle, fordi kunder som kommer til hjemmesiden fra en smarttelefon oppfører seg helt annerledes enn brukere som sitter på en PC. Å browse forskjellige produkter, legge varer i handlekurven og sjekke ut/betale er mye lettere når man sitter på en stor PC-skjerm med mus og tastatur, enn fra en 6 tommers mobilskjerm. Det betyr ikke at du ikke skal bry deg om mobilbrukerne. Halvparten av trafikken kommer fra mobile enheter, og det er derfor viktig at du utarbeider sider som er spesielt utviklet for mobilbruk.

Allikevel vil man gjerne legge den største delen av markedsbudsjettet på de plattformene som gir flest konverteringer. Les mer om hvordan du kan justere pengebruken (bids) på søkeordene på de forskjellige plattformene, og hvordan du gjør AdWords-kampanjene mer effektive her.

Godt webdesign

Å få brukernes oppmerksomhet er ingen lett oppgave, å beholde den er enda verre. Uansett om du bruker epost-markedsføring, sosiale medier eller søkemotoroptimalisering (SEO) til å spre ordet om din merkevare, er du avhengig av at folk kommer til din hjemmeside. Dersom hjemmesiden din ikke oppfyller enkle krav til godt design, kommer ikke mottakere av epost-markedsføring til å oppføre seg slik du hadde tenkt eller håpet. Her får du tre designtips som vil øke salget:

  • Forstå forskjellen mellom mobil og PC: Som vi allerede har gjennomgått spiller det en stor rolle om brukeren kommer fra en mobil eller PC. Sett deg selv på mottakerlisten for epost-markedsføring, og åpne nyhetsbrevet på forskjellige enheter. Du bør utføre test-ordre og sjekke hjemmesiden både fra mobil og PC, og se om noen av prosessene er klønete. Dersom du driver med epost-markedsføring som er rettet mot både mobil- og PC-brukere, bør du vurdere å utvikle unike webdesign for hver enhet.
  • Ikke dropp søkefeltet: Dette er spesielt viktig hvis du driver en nettbutikk. Kunder som bruker en nettsides søkefelt, genererer nemlig høyere omsetning enn kunder som ikke bruker søkefeltet. Et søkefelt lar kundene finne det de leter etter på en rask og effektiv måte.
  • Fjern skillet mellom webutvikling og markedsføring: Et godt webdesign handler både om raske lastetider, ryddige fonter, pent plasserte moduler og god brukeropplevelse på tvers av plattformer. Lag det samme designet på epost-markedsføringen som på landingssiden, slik at kundene opplever en sømløs overgang fra en plattform til en annen.

Start epost-markedsføring i dag

Organiske søk, direkte trafikk, trafikk fra lenker og epost-markedsføring fører alle til gode konverteringsrater. Du kan selv sjekke hvor høy konverteringsrate de ulike plattformene dine har ved bruk av Google Analytics. Enhver kilde som gir tre prosent eller flere konverteringer, anses som bra. Epost-markedsføring gir gode resultater, og er fortsatt en mye mer effektiv måte å skape salg på enn via sosiale medier.

I Omega Media jobber vi målrettet med epost-markedsføring for en rekke store og små kunder. Noen bruker epost-markedsføring for å tiltrekke seg høy-verdi leads – typisk sett innen konsulentbransjen – mens andre igjen bruker det som et kampanjeverktøy. Sistnevnte er gjerne nettbutikker.

Skal du i gang med epost-markedsføring, så husk at det ikke er noen god idé å pepre abonnentene med uoppfordret epost – uansett hvor godt innholdet er. For høy frekvens fremstår som masete, og kan skade forbrukernes oppfatning av merkevaren din. Hvis mange mottakere markerer epostene dine som spam, risikerer du at internettleverandørene blokkerer epostene dine. Derimot har godt utarbeidede, regelmessige nyhetsbrev en beviselig effekt.

Dagens nye regler for epost-markedsføring krever aksept fra mottaker for at en bedrift skal kunne sende mail og nyhetsbrev. Du tenker kanskje at dette er en ulempe, men langt ifra – fordelen med denne regelen er at de som skriver seg opp på lista over nyhetsbrev allerede har en viss interesse for hva du har å meddele. De er allerede leads. Det er disse menneskene som kommer til å handle fra deg. Legg derfor en solid innsats i å oppfordre nye kunder til å skrive seg opp på lista gjennom egne kampanjer rettet mot nye interessenter, som å be brukere tegne seg på nyhetsbrevet i bytte mot et prisavslag eller tilgang på innhold. Deretter må du huske på å pleie forholdet til de som allerede har skrevet seg på. Snart vil også du oppleve effekten av epost-markedsføring.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.