Innholdsmarkedsføring

Omega Media er et digitalt markedsføringsbyrå i Oslo, med stor kapasitet og riktige resurser for å gjøre innholdsmarkedsføring på en lønnsom og riktig måte.


Innholdsmarkedsføring, eller content marketing, handler om å skape interesse hos potensielle og eksisterende kunder ved å produsere nyttig og relevant innhold, ofte med en journalistisk vri. Målet er å bygge relasjoner. Omega Media er et digitalt markedsføringsbyrå i Oslo, med stor kapasitet og riktige resurser for å gjøre innholdsmarkedsføring på en lønnsom og riktig måte.

Mange ser kanskje ikke verdien i å tilby interessant innhold til kundene sine utover produktet eller tjenesten man skal selge. Men relasjoner har faktisk en målbar forretningsverdi. Ved å dele relevant og godt innhold kan man tiltrekke og engasjere nye kunder, men også ta vare på de eksisterende.

Innholdsmarkedsføring gir et innblikk i hverdagen til bedriften, lar kundene bli bedre kjent med dere, hva dere driver med og hvorfor dere er best på akkurat det dere gjør. Det skaper tillit og troverdighet. Du skal ikke bare fortelle hvorfor kunden skal kjøpe produktet ditt, du skal vise det.

Innholdsmarkedsføring i den digitale tidsalder

Innholdsmarkedsføring er ikke et nytt fenomen. Store merkevarer har i lang tid benyttet seg av innhold for å fremme produktene sine. Bare tenk på Coca Cola og Red Bull. Begge disse merkevarene har vel så stort fokus på å selge en opplevelse eller en følelse, som det å selge selve produktet. Alt de gjør gjennom markedsføringen har en målbar strategi.

Ikke minst har den digitale utviklingen endret måten vi forholder oss til informasjon på. I dag kan hvem som helst fungere som redaktør, enten gjennom en blogg, podcast eller sosiale medier. I tillegg blir vi bombardert med reklamebudskap hele døgnet. Det gjør at vi stiller langt høyere krav til informasjonen vi tar inn over oss. Resultatet er at flere bedrifter har begynt å tenke som tradisjonelle mediehus.

Kanskje mener du at du allerede har godt innhold på hjemmesiden dine? Hvorfor skal du da bruke ekstra ressurser på innholdsmarkedsføring når du allerede har et stort markedsføringsbudsjett? Fordi tradisjonell reklame ikke lenger er nok. Trykte annonser er utdatert, og vi som markedsførere må tilpasse oss det nye markedet. En generell misforståelse er at innholdsmarkedsføring er det samme som vanlig markedsføring, bare en rimeligere variant i egne kanaler. Det kan det være. Men det er bare en del av det. I dag handler det vel så mye om å distribuere innholdet sitt i de riktige kanalene.

Les mer: Native advertising: Derfor bør du vurdere det.

Ha en klar strategi

Som ved all markedsføring, må man starte med å sette et tydelig mål for innholdsmarkedsføringen. Videre må man definere og kartlegge målgruppen, slik at man vet hvordan man skal kommunisere med dem. Nyttig informasjon er kjønn, alder, bosted, interesser, yrkestittel – alt dette er med på å lage et tydelig bilde av dine potensielle kunder.

I tillegg er det viktig å produsere innhold som tar høyde for ulike deler av kjøpsreisen. Vi deler gjerne kjøpsreisen inn i tre faser:

  1. De som har oppdaget et behov
  2. De som vurderer løsninger
  3. De som er klare til å foreta et kjøp

Jo mer detaljert informasjon man finner om potensielle kunder, desto mer målrettet innhold kan man lage. Innholdet har også ulikt formål i de ulike delene av kjøpsreisen. I første fase er for eksempel målet å generere leads. Man skal med andre ord tilby innhold som gjør potensielle kunder nysgjerrig på deg og ditt produkt. Dette kan være en e-bok eller annet informativt innhold som de kan laste ned. Neste fase handler om å luke ut de mest relevante leadsene – de som har kommet lenger i kjøpsreisen. Her bør innholdet være enda mer dyptgående og produktspesifikt, som for eksempel en mailingliste over gode tilbud, et gratis kurs eller et tilbud om å laste ned en produktguide.  

Det er først når man har kommet til den siste fasen av kjøpsreisen at man kan snakke mer direkte om bedriften og de produktene eller tjenestene dere tilbyr.

Les mer: Skal jeg gå for SEO eller SEM?

Del innhold av verdi

Journalistikken har over lang tid utviklet gode måter å kombinere tekst, bilde, video og lyd for å kommunisere på en mest mulig effektiv måte med sitt publikum. Ved å etablere og følge visse idealer har journalistikken opparbeidet seg troverdighet. Fordelen ved å publisere innholdsmarkedsføring på mediekanalens egne annonsesider er at du “låner” litt av journalistikkens troverdighet. Det sier seg selv at artikler med relevant innhold er mer verdifullt for publikum enn tradisjonell reklame. Har publikum tillit til innholdet ditt ønsker de også å dele det videre.

Tips til innholdsproduksjonen:

  • Vær personlig og autentisk
  • Vær konsekvent
  • Bruk emosjonelle triggere
  • Finspiss budskapet
  • Benytt visuelle elementer

For å være synlig på internett må du ha godt innhold. Det gjelder særlig innen SEO, men også for innholdsmarkedsføring. Jo bedre og mer kunderelevant innholdet er, desto høyere vil det rangere i Google. Det kommer imidlertid ikke av seg selv.

Innholdsmarkedsføring stiller langt høyere krav til kvalitet. Her er ikke søkeordet i fokus, men budskapet. Å sette sammen en tekst i huj og hast vil i dette tilfellet være bortkastet. God innholdsmarkedsføring krever en tydelig markedsstrategi, en definert målgruppe og et spisset budskap. Innholdet skal ha dybde på lik linje med redaksjonelt innhold, da holder det ikke med en informativ faglig tekst. Det tar tid å bygge troverdighet. Litt av den tiden bør du sette av til å produsere godt innhold som kan leve lenge.

Les mer: Tone of voice i sosiale medier – slik snakker du til kundene dine.

Analyse er alfa og omega

En ting er å produsere godt og relevant innhold, en helt annen ting er det å finne riktig kombinasjon av ordlyd, bilder og publiseringsplattform på første forsøk. Det er nærmest umulig, derfor er måling og analyse to avgjørende ledd av enhver digital markedsføring. Dersom du ikke får de resultatene man ønsker deg, må du teste ut ulike variabler av innholdet. A/b-testing er et nyttig verktøy her. Husk at analyse og optimalisering er en kontinuerlig prosess som må jobbes med jevnt og trutt.

Faktorer som er viktige å måle for å se om innholdet treffer:

  • Hvor mange har besøkt landingssiden?
  • Hvor lenge har de besøkende oppholdt seg på siden?
  • Hvilke søkeord er brukt for å finne innholdet?
  • Hvilken type innhold gjør det best?

Mens man analyserer innholdet, kan det også være lurt å ta en titt på hva konkurrentene dine gjør. Kanskje gjør de noe som du også burde ha fokus på? Det er lov å hente inspirasjon fra andre, men unngå direkte kopi. Ikke bare er det dårlig stil, det kan også straffe seg dersom Google plukker opp innholdet som plagiat.

Les mer: Dette må du vite om nye Google Ads.

Avsluttende tanker om innholdsmarkedsføring

Så, er innholdsmarkedsføring noe for din bedrift? Svaret burde være innlysende – ja. De fleste driver nok innholdsmarkedsføring i større eller mindre skala. Men uten en tydelig strategi vil du heller ikke oppnå de gode resultatene. Du trenger heller ikke være et stort konsern for å få til god innholdsmarkedsføring. Siden det er kvaliteten på innholdet som genererer trafikk, har du en unik mulighet til å konkurrere i toppsjiktet – til tross for at du er en relativt liten bedrift.

Noen generelle tips til god innholdsmarkedsføring:

  • Det første du bør gjøre er å definere målet med innholdsmarkedsføringen. Målet er ikke lage godt innhold i seg selv, men å tiltrekke seg kunder.
  • Deretter må du finspisse budskapet. Hva skiller deg fra konkurrentene på markedet?
  • Definer målgruppen. Hvem er kundene dine og hvor er de? God innholdsmarkedsføring skal fylle et behov hos kundene dine.
  • Lag godt redaksjonelt innhold som forteller en informativ, inspirerende eller underholdende historie.
  • Tenk langsiktig. Målet er å generere trafikk som gir merverdi i form av salg. Det gjøres ved å vinne tillit over tid.
  • Vær personlig. Den personlige tilnærmingen er kjernen i god innholdsmarkedsføring og det som gjør det så effektivt. Folk velger tross alt produkter og tjenester som man kan stole på.
  • Velg riktige kanaler. Det er liten hensikt i å være aktiv i kanaler hvor ikke kundene dine er.
  • Bruk visuelt innhold som infografikk, bilder og video. Dra nytte av disse effektive redaksjonelle virkemidler og velg budskap og bilder med stoppeffekt.

For å få valuta av innholdsmarkedsføring krever det en solid forståelse for målgruppen, kontinuerlig optimalisering og tilstedeværelse – i tillegg til innhold av høy kvalitet. Selv om det kanskje høres innlysende ut, er det fortsatt mange som glemmer at kvalitet trumfer kvantitet når det kommer til vellykket innholdsmarkedsføring. Det nytter ikke å pøse ut masse svada når innleggene ikke blir delt. Det er heller ikke meningen at man skal erstatte reklame med innhold, men bruke det som et supplement.

Ser du nå like stor verdi i innholdsmarkedsføring som oss? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat om hvordan vi kan bistå din bedrift med innholdsmarkedsføring og digital synlighet.

 

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.