Marketing Automation

Med Marketing automation kan du automatisere og effektivisere markedsføringsaktivitetene dine samt oppskalere virksomhetens vekst.


Dersom du jobber med digital markedsføring, har du kanskje vært borti dette begrepet før. De siste årene har denne markedsføringsstrategien også blitt stadig mer populær blant norske bedrifter. For deg som ikke er helt sikker på hva begrepet innebærer, skal vi her gi deg en rask innføring:

Hva er Marketing automation?

Marketing automation er en metode, ofte gjennom et dataprogram, som hjelper deg med å automatisere alle markedsføringsaktiviteter. Dette kan være å sende e-poster, publisere innlegg i sosiale medier eller andre repetitive ledd av din markedsføringsprosess. Marketing automation kan også hjelpe deg å effektivisere segmenteringen av potensielle kunder. På denne måten blir markedsføringen mer flytende og effektiv. Ved å organisere kundedata kan man også tilby potensielle kunder riktig innhold til rett tid.

Marketing automation ivaretar blant annet følgende funksjoner:

  • Lead generation: Generere respons fra potensielle kunder.
  • Lead nurturing: Pleie og bearbeide leads til de er klare til å gå videre til en selger.
  • Lead scoring: Vurdere hvorvidt en lead er klar for å bli kontaktet av selger.

En vanlig misforståelse er at Marketing automation tar over jobben til markedsføreren. Dette er ikke tilfellet. Tanken bak selve programvaren er å gjøre grovarbeidet mer effektivt, og på denne måten hjelpe bedriften med å nå markedsføringsmålene raskere. Man må fortsatt gjøre den nødvendige kartleggingen og analysen av leads i forkant for å nå målene man har satt seg.

Hva er et lead?

Før vi går nærmere inn på de ulike leddene av markedsføringsprosesser og marketing automation, kan det være greit å vite hva et lead er.

Et lead er en person som har vist interesse for et produkt eller en tjeneste som din bedrift tilbyr. Det kan være vanskelig å vite hvor mange som faktisk besøker hjemmesiden din. Derfor velger mange markedsførere å kartlegge besøkende gjennom et skjema, hvor de besøkende kan legge igjen e-postadresse og navn. Et slikt skjema kan enten komme i form av nedlasting av en e-bok, tilgang til produktmaler eller gjennom et kontaktskjema.

Selv om en person har klikket seg inn på siden din, er det ikke sikkert at han eller hun ender opp med å kjøpe produktet ditt. Med andre ord er ikke alle leads kvalifiserte. For å følge opp leads må du kartlegge deres behov og brukeradferd på nett, for så å lage nytt innhold tilpasset resultatene du kommer frem til. Et lead vil nemlig ha ulike behov og interesser ut i fra hvor personen befinner seg i kjøpsreisen.

Vi deler ofte kjøpsreisen inn i tre faser:

  1. De som har oppdaget et behov
  2. De som vurderer løsninger
  3. De som er klare til å foreta et kjøp

I den første fasen har personen oppdaget et behov, men er fortsatt ikke klar til å gjøre et kjøp. Mot slike leads vil det være lurt å lage annonser som tilbyr dem løsninger på behovet sitt. La oss si personen har problemer med ugress i hagen, og du selger middel mot ugress. Her bør du lage innhold som viser akkurat hva det er som gjør ditt produkt såpass effektivt.

I den andre fasen av kjøpsreisen har personen gjort en del research, og begynner å nærme seg en ønsket løsning på problemet. Men heller ikke her er personen helt overbevist om et produkt. Godt innhold for denne fasen av kjøpsreisen kan være mer konkrete produktbeskrivelser, slik at den potensielle kunden blir overbevist og trygg på produktet du selger. I den siste delen av kjøpsreisen er kunden klar for å foreta et kjøp, og her kan du enten komme med et tilbud eller lede den potensielle kunden mot en selger.

Les mer: Avansert bruk av Google Analytics øker salget.

Lead generation – tiltrekk potensielle kunder

Lead generation handler om å tiltrekke og konvertere nye potensielle kunder til personer som er interessert i produktene eller tjenestene dine.

En lead generator kan være:

  • En jobbsøknad
  • Kuponger
  • Call to action (CTA)
  • Hjemmeside
  • Tilbud
  • Annet innhold på nett

Å henvende seg til nye potensielle kunder krever mer i dag enn det gjorde for bare noen få år siden. For det første forventer forbrukere mer. I dag er løsningen på det meste kun et tastetrykk unna, og skiller man seg ikke ut i mengden vil man heller ikke fange oppmerksomheten til nye kunder. Samtidig ønsker man heller ikke å drive kundene bort med irriterende henvendelser og unyttig innhold. Lead generation handler derfor like mye om å finne frem til nye kreative måter å tiltrekke kunder på. Det gjelder å tilby kundene noe av verdi. På mange måter kan vi derfor si at lead generation handler om å varme opp kundene, slik at de ønsker å høre mer fra bedriften din.

Før du kan lage innhold for nye potensielle kunder, må du hente inn informasjon om dem. Hvilket innhold du skal tilby, hvor mye og hvordan innholdet bør presenteres avhenger helt av bedriften og hvem de potensielle kundene er.

Les mer: Slik skreddersyr du Ads-kampanjer for mobil.

Lead nurturing – varm opp kunden

Å generere leads til hjemmesiden er en ting. Som vi nevnte ovenfor er 50 prosent av kvalifiserte leads, eller potensielle kunder, fortsatt ikke klare til å gjennomføre et kjøp. Med andre ord er ikke jobben gjort helt enda. Som markedsførere er det vår oppgave å lede dem til dette punktet. Så, hvordan kan du varme opp leads?

Her kommer lead nurturing inn i bildet. Lead nurturing handler om å skape relasjoner med potensielle kunder – i håp om å få et salg. På samme måte som lead generation, handler også lead nurturing om å tilby riktig innhold i rett kontekst, eller til rett stadie av kjøpsreisen. Forskjellen er at på dette stadiet er kunden mer tilbøyelig for et kjøp, så innholdet er gjerne mer produktrelatert. Ved hjelp av marketing automation kan du dele slikt innhold med potensielle kunder til rett tid.

Slik fungerer lead nurturing i praksis: Gjennom marketing automation kan du sette opp egne kampanjer med formål om å varme opp kundene dine til et salg. Tidspunktet for delingen baserer du på kundens digitale oppførsel. For eksempel kan det dukke opp innhold når kunden besøker en bestemt side, som landingssiden for et kontaktskjema eller en nyttig veiledningsguide. På denne måten kan du følge opp potensielle kunder med innhold som du vet kunden er interessert i. Ifølge MarketingSherpa blir 8 av 10 leads aldri kunder. Lead nurturing er derfor avgjørende for å sikre sluttsalget.

Les mer: Slik remarkedsfører du i Google Ads.

Lead scoring – kvalifiser leads ytterligere

Lead scoring er en metode som brukes for å rangere potensielle kunder etter hvor verdifulle de er for bedriften. På denne måten kan man kvalifisere leads ytterligere, og sørge for at de får riktig oppfølging i forhold til hvor de er i kjøpsreisen.

Viktige fordeler:

  • Økt salgseffektivitet
  • Økt markedsføringseffektivitet
  • Mer flytende forhold mellom markedsføring og salg
  • Økning i inntekter

De mest eksakte lead scoring-modellene viser både generelle fakta om potensielle kunder, i tillegg til brukeradferd på nett.

Hva består marketing automation av i praksis?

En marketing automation-programvare bidrar til å automatisere en rekke ledd av markedsføringen din. De fire viktigste oppgavene er:

  • Utvikling og analyse av kampanjer og kunder
  • Forvaltning av markedsføringskampanjer
  • Passende organisering og lagring av kundedata
  • Forvandle leads til kunder

Selv om en automatisk markedsføringsprosess krever flere elementer, er det likevel to ting som går igjen som avgjørende faktorer for en suksessfull markedsføringsstrategi. For det første må man være klar over at marketing automation ikke har som hensikt å gjøre jobben for deg. Det er kun ment som et hjelpemiddel for å effektivisere aktiviteter og frigi tid som du kan bruke på andre ting. Man må alltid starte med en velarbeidet kundeprofil – som man kun får ved menneskelig analyse.

Dette henger også sammen med den andre avgjørende faktoren: nemlig lage godt innhold rettet mot det levende mennesket i andre enden av kampanjene dine. Det vil si at du må bruke et personlig språk, og ikke komme med for generelle budskap. Igjen, det handler om å tilfredsstille et behov hos en potensiell kunde. Generelle e-poster og kalde og upersonlige annonser vil ikke være nok til å fange kundens oppmerksomhet.

Les mer: De beste tipsene for å finne lønnsomme søkeord.

Så, hvorfor bør din bedrift innføre Marketing automation?

Er du fortsatt ikke overbevist om at Marketing automation vil bidra til økt salg? Her har vi listet opp en rekke faktaopplysninger som viser hvorfor automatiserte markedsføringsprosesser kan være en meget god ressurs for bedriften din:

  • Undersøkelser viser at 35-50 % av all salg går til bedriften som svarer på henvendelser først (InsideSales.com).
  • 79 % av alle markedsføringsleads blir aldri konvertert til salg. Grunnen til dette er mangel på oppfølging (MarketingSherpa).
  • 50 % av alle leads er kvalifiserte, men fortsatt ikke klare til å gjøre et kjøp (Gleanster Research).
  • 65 % av B2B-bedrifter har ikke etablert lead nurturing (MarketingSherpa).
  • Bedrifter som er gode på lead-nurturing genererer 50 % mer salgsklare leads, til 33 % lavere anskaffelseskostnad (Forrester Research).
  • Nurtured leads gjør i gjennomsnitt et 47 % større kjøp enn non-nurtured leads (The Annuitas Group)

Kjenner du deg igjen i beskrivelsene ovenfor? Da er marketing automation noe for deg. Neste spørsmål er derfor gjerne: Når bør jeg starte med Marketing automation? Dersom du allerede nå har problemer med å holde styr på alle leads, bør du absolutt vurdere en automatisert prosess som kan sortere leads for deg. Marketing automation kan også være lurt når du har en gjennomtenkt og solid innholdsstrategi som tar hånd om alle deler av kjøpsreisen. Her kan programvaren sende ut innholdet du allerede har skapt til riktige leads, til rett tid – mens du kan bruke ressursene dine på andre ting. I tillegg er marketing automation et nyttig verktøy for deg som ønsker å utvide og oppskalere markedsføringen.

Ta steget videre

Trenger du hjelp til å lykkes med Marketing automation? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEM, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne en prat med oss dersom du trenger hjelp til å få de gode resultatene.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.