Søkemotormarkedsføring

Søkemotormarkedsføring gjøres som regel gjennom Google Ads (tidligere kalt Google AdWords) – Googles eget annonsesystem. Her kan hvem som helst gå inn og by på annonseplass koblet til spesifikke søkeord.


Med søkemotormarkedsføring og Google Ads, kan annonsører nå ut til personer som aktivt søker etter deres produkter eller tjenester.

Videre vil vi fortelle litt om Google Ads og Omega Medias tilnærming til PPC-annonsering.

Søkemotormarkedsføring – slik fungerer Google Ads

Søkemotormarkedsføring er betalte søk, og brukes ofte til promotering av produkter, tjenester samt nye nettsider, og kan være svært så effektivt. Søkemotormarkedsføring må ikke forveksles med søkemotoroptimalisering – som handler om organiske søk.

Cirka 20-30% av alle som gjennomfører et tekstsøk i Google klikker på annonsene (Gjennomsnittlig CTR for én tekstannonse i søkeresultatet er rundt 2%). De resterende klikker på de organiske søkeresultatene. På enkelte søk med høy kjøpsintensjon kan imidlertid klikkprosenten på de betalte annonsene være opptil 65%. Nettopp derfor velger mange annonsører å bruke betydelige summer på søkemotormarkedsføring hvert år.

Tekstannonsene i Google Ads består av en overskrift med en hyperlink på maksimalt 25 tegn, to linjer med beskrivende tekst på maksimalt 35 tegn hver, samt en linje med adressen til annonsørens nettside. I tillegg kan man utvide annonsen med ulike tillegg, slik som lenker, telefonnumre, slagord og andre elementer.

Google Ads er basert på en PPC-modell, dvs. Pay-Per-Click. Av den grunn omtales Google Ads-annonsering ofte bare som PPC eller eventuelt søkemotormarkedsføring. Google Ads er Googles hovedinntektskilde og står for over 70 % av selskapets totalinntekter.

I Google Ads betaler annonsøren kun hvis noen klikker på annonsen, og ikke når annonsen vises. Rangeringen av annonser blir avgjort på grunnlag av flere elementer – blant annet hvor mye annonsøren er villig til å betale per klikk, historisk klikkrate, samt kvaliteten på og relevansen av annonsen og den tilhørende landingssiden.

Kombinasjonen av disse faktorene måles i en såkalt QualityScore, som er grunnlaget for den endelige rangeringen av annonsen. Jo høyere QualityScore, desto høyere vil annonsen rangere i søkeresultatet.

Google Ads er et godt tillegg til øvrige digitale markedsføringsaktiviteter, så som søkemotoroptimalisering (SEO) og annonser på sosiale medier, Facebook eller lignende.

Les mer: Dette må du vite om nye Google Ads

Remarketing

En populær og svært så effektiv del av søkemotormarkedsføring og Google Ads er remarketing. Kort fortalt handler remarketing om å annonsere mot de som allerede har vist interesse for nettstedet ditt.

Du har kanskje opplevd at du har vært innom en nettside, som for eksempel en klesbutikk, og sett annonser for nettbutikken på andre nettsteder etterpå? Dette betyr at nettbutikken du var innom har tatt i bruk remarketingfunksjonen, og ønsker nå å minne potensielle kjøpere om at de har vist interesse for en tjeneste, et produkt eller et nettsted.

Remarketing kan være lønnsomt for de tjenestene og produktene der kjøpsintensjonen er lav – noen betalte søk kan ha en klikkprosent på hele 65% (!). Men i de fleste tilfeller behøver kunden en liten påminnelse for å finne veien tilbake til nettstedet ditt.

Selv om de fleste som er innom nettstedet ditt ikke legger igjen penger ved første besøk, kan de gjøre det ved andre eller tredje gang de besøker nettstedet. Manglende salg betyr ikke nødvendigvis at de besøkende ikke er interesserte, men at de bruker tid på å undersøke markedet.

Du kan bruke remarketing mot personer på e-postlisten din, besøkende på nettstedet ditt, følgere på YouTube og brukere av en mobilapp.

Les mer: Slik remarkedsfører du i Google Ads

Søkemotoroptimalisering eller søkemotormarkedsføring?

Lurer du på hva forskjellen mellom disse to er?

Enkelt forklart handler søkemotoroptimalisering om organisk søk og synlighet, mens søkemotormarkedsføring dreier seg om betalte søk. En kombinasjon av begge strategier, gjort på en effektiv måte, gir deg en god plassering på markedet. Søkemotormarkedsføring vil gi en kortvarig men effektiv og rask effekt, og søkemotoroptimalisering vil gi en langvarig effekt.

Av den grunn brukes søkemotormarkedsføring ofte til å promotere et produkt, en tjeneste eller ved lansering av en ny nettside, og søkemotoroptimalisering benyttes til å øke synligheten generelt og på ulike tjenester og produkter.

Les mer: Skal jeg gå for SEO eller SEM?

Har du allerede et byrå for søkemotormarkedsføring?

I så tilfelle tilbyr vi en gratis gjennomgang av din Google Ads- eller Microsoft Bing-konto for å se om det eksisterende byrået har utnyttet alle mulighetene som ligger i de ulike plattformene. Det viktigste vi ser etter når vi gjør en kvalitetsvurdering av en Google Ads-konto er:

  • Har byrået satt opp konverteringssporing i enten Google Ads eller Analytics?
  • Er konverteringsprisen akseptabel? (Vi har sett eksempler hvor kunden betaler 15.000 kr i Ads-annonsering for å trigge en konvertering verdt 400 kr).
  • Har byrået satt opp remarketing, slik at man enkelt kan målrette annonser mot selskapets kunder eller besøkende til nettstedet?
  • Har Ads-kampanjene gjennomgående høy QualityScore?
  • Er Google Ads-kontoen tilstrekkelig optimalisert, og har byrået satt opp viktig tilleggsfunksjonalitet som annonsetillegg, Google Shopping, dynamisk retargeting, m.m.?
  • Er kontoen vedlikeholdt på ukentlig basis?
  • Benytter kontoen seg av negative søkeord for å filtrere vekk uønskede søk?

Søkemotormarkedsføring er som en plante: Den må vannes og pleies regelmessig for å blomstre, men gjør man ting rett så er resultatet vakkert. Vi elsker Google Ads og PPC-annonsering – snakk med oss hvis du vurderer å bytte byrå.

Les mer: Derfor stoler kundene dine på Google

Slik kan Omega Media bistå

Som et av Norges ledende Google Ads-byråer har vi i Omega Media jobbet profesjonelt med søkemotormarkedsføring siden 2005. Våre spesialister er Google-sertifiserte på en rekke områder, og eksperter på å øke konverteringene på din nettside. Omega Media er registrert Google Partner.

Kontakt oss i dag, så kan vi snakke nærmere om hvordan vi kan hjelpe deg skaffe flere kunder gjennom søkemotormarkedsføring, enten det skjer ved bruk av Google Ads, Microsoft Bing eller en annen plattform for søkemotormarkedsføring.

Vi er også eksperter på søkemotoroptimalisering, ORM, webutvikling og webdesign,  Facebook-annonsering og annonsering på sosiale medier samt generell digital rådgivning.

Vi ser frem til å høre fra deg!

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.