Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering er kunsten å gjøre din bedrift mer synlig i Google – og forkortes gjerne SEO, etter sitt engelske navn Search Engine Optimization.


Søkemotoroptimalisering må ikke forveksles med søkemotormarkedsføring – eller Google Ads, om du vil. Søkemotormarkedsføring handler om å betale Google for å plassere ditt nettsted høyere opp i søkeresultatet. Dette skjer ved å by på ulike søkeord. Til forskjell fra søkemotormarkedsføring er ikke søkemotoroptimalisering betalt; man kan ikke betale for å komme høyere opp i det organiske søkeresultatet, man må istedenfor jobbe med innholdet og nettsidene sine for å fortjene en høyere plassering i søkeresultatet.

«Jeg er allerede veldig synlig i Google», sier du kanskje. Det kan godt hende. Sett deg allikevel i dine potensielle kunders posisjon et øyeblikk og gjør følgende øvelse: Søk i Google etter tre ord eller setninger som du forventer å finne din egen bedrift på topp i Google for. Fant du deg selv blant de tre øverste søkene? Gratulerer! Da kan du egentlig slutte å lese her. Gikk det ikke fullt så bra? Les videre.

Søkemotoroptimalisering kalles ofte den «glemte markedsføringsøvelse». Mange bedrifter pumper hvert år ut millioner i markedsføring, uten å tenke på den mest brukte veien til sin hjemmeside: Via Google sine søkeresultater. Men hvordan blir man mer synlig i Google sitt søkeresultat? Kort fortalt handler det om to enkle ting: Relevans & Autoritet.

Les mer: Skal jeg gå for SEO eller SEM?

Relevans & autoritet

Google forsøker alltid å presentere det mest relevante søkeresultatet til sine besøkende. Dersom du ikke har innhold som tilsvarer det personen søker etter, så vil du heller ikke bli synlig i søkeresultatet. Litt forenklet forklart: Har du ikke skrevet en artikkel om «sjokolademuffins», så vil du heller ikke kunne vises i søkeresultatet når noen søker etter «sjokolademuffins» – du har ikke innholdet brukeren søker etter. Har du ikke innholdet, kan du heller ikke få trafikken.

Søkemotoroptimalisering handler imidlertid også om autoritet. Når Google har plukket ut alle nettstedene som tilbyr innhold som matcher det brukeren søker etter, blir resultatene sortert etter hvor mye Google stoler på nettstedet – det vil si etter autoritet. Autoriteten er et matematisk uttrykk, og kommer blant annet til uttrykk i hvor mange som lenker inn til ditt nettsted.

Logikken er at desto flere som lenker til din nettside, desto bedre må innholdet være – og desto mer tillitsfull, eller autorativ, anser Google deg for å være. Google gir deg en score fra 0-10 (hvor 10 er best), for å fortelle deg noe om hvor tillitsfullt ditt nettsted er. Denne scoren kalles PageRank og er et av flere signaler Google bruker for å måle din autoritet. Litt forenklet sagt kan man si at desto høyere autoritet Google oppfatter at du har, desto høyere vil din nettside som regel rangere i søkeresultatet. Forutsatt at du har innhold som matcher det brukeren søker etter, så klart.

Smart søkemotoroptimalisering

Nå har du lært litt om hvordan søkemotoroptimalisering fungerer – og hvordan Google sorterer sitt søkeresultat. Men hvor mange søker egentlig etter dine produkter og tjenester? Dette kan du se ved å bruke digitale verktøy som Google Keyword Planner. Skriv inn 3-5 fraser du gjerne vil bli funnet på, og Google forteller deg hvor mange som søker etter disse tingene hver måned. Husk at det ikke er verdifullt å bruke tid på å produsere innhold til noe ingen søker etter. Lag en liste over verdifulle søkeord du ønsker å være synlig på, og som har et relativt høyt søkevolum.  

Deretter kan du bruke et verktøy som Tiny Ranker til å måle hvilken plassering i søkeresultatet du rangerer på for hvert av søkeordene. Når du vet hvor mange som søker et spesielt ord, og hvilken rangering du selv har, så har du et godt utgangspunkt for å beregne den potensielle verdien bedre plasseringer har for din bedrift.

Nå som du har et godt utgangspunkt, kan du produsere relevant innhold. Husk på at dersom innholdet ikke er festet noe sted, vil ikke søkemotorene finne det. Dette løser vi gjerne ved å lage en ekstra meny tilegnet søkemotoroptimaliserte artikler, eller ved å feste artiklene nederst i footeren.

Det kan ofte ta 3-6 måneder før søkemotoroptimaliserte artikler begynner å indeksere i Google – søkemotoroptimalisering krever tålmodighet!

Ønsker du raskere resultater kan du også prøve deg på søkemotormarkedsføring – vi anbefaler som oftest en kombinasjon av både søkemotoroptimalisering og søkemotormarkedsføring.

Les mer: Dette må du vite om nye Google Ads

Noen gode generelle tips knyttet til søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering må gjøres på en strukturert måte. Dette gjør du ved å benytte deg av ulike verktøy som måler resultater og rangeringer. Nedenfor gir vi deg noen generelle tips til hvordan du kan utføre søkemotoroptimalisering på en mer strukturert måte:

  • Har du ikke innholdet kan du heller ikke få synligheten. Produser godt og relevant innhold til nettsidene dine.
  • Sørg for at artikkelen og/eller nettstedet ditt nevner søkeordet du ønsker å optimalisere artikkelen for et tilstrekkelig antall ganger. SEO-ekspertene vil alltid være uenige i hvor ofte søkeordet skal forekomme, men vanligvis snakker man om en søkeordstetthet på mellom 1,5 – 2%. 
  • Sørg for at innkommende lenker til en artikkel, artikkelens <title>-tag, <h1>-overskrift og generelle brødtekst alle sender samme sterke signal til Google om hva artikkelen handler om. Det vil si at disse fire signalene normalt sett korresponderer ganske nøyaktig.
  • Bruk et gratis verktøy som f.eks. SEO Site Checkup for å gjøre en teknisk SEO-analyse av nettsidene dine. En teknisk SEO-analyse analyserer sidestrukturen din og den tekniske oppbyggingen av nettsidene dine. Videre gir verktøyet deg konkrete tips og råd til hvordan du kan forbedre hjemmesiden. Dette kan være alt fra å generere sitemap.xml til å lage en robots.txt-fil, eller bare det å øke søkeordstettheten på forsiden din.
  • Bruk et verktøy som TinyRanker til å overvåke rangeringene dine i Google.
  • Sørg for å sette opp Google Analytics og Google Search Console, og bruk informasjon du får fra disse verktøyene til å jobbe strategisk med søkemotoroptimalisering.

Les mer: 6 SEO-verktøy du bør kunne

La oss ta det et steg videre

Har vi klart å overbevise deg om hvor viktig søkemotoroptimalisering er for din markedsstrategi? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO og søkemotoroptimalisering. Siden 2004 har vi hjulpet bedrifter som Manpower, Ikano Bank, Axo Finans, Bingo.com, Storspiller, Uno-X Gruppen, Egmont, Enklere Liv og mange flere med å øke sin synlighet på internett.

Vi holder til i sentrale lokaler i Oslo sentrum, og tar gjerne en prat om hvordan vi kan bistå din bedrift med søkemotoroptimalisering og digital synlighet. Benytt kontaktskjemaet nedenfor for å komme i kontakt med oss.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.