Digital markedsføring

Google optimalisering

Google-optimalisering er kunsten å gjøre din bedrift mer synlig i Google – og forkortes gjerne SEO, etter sitt engelske navn Search Engine Optimization.

Søkemotoroptimalisering må ikke forveksles med søkemotormarkedsføring – eller Google Ads, om du vil. Søkemotormarkedsføring handler om å betale Google for å plassere ditt nettsted høyere opp i søkeresultatet. Dette skjer ved å by på ulike søkeord.

Til forskjell fra søkemotormarkedsføring er ikke søkemotoroptimalisering betalt; man kan ikke betale for å komme høyere opp i det organiske søkeresultatet, men må istedenfor jobbe med innholdet og nettsidene sine for å fortjene en høyere plassering i søkeresultatet.

Hos Journey arbeider vi med søkemotoroptimalisering hver eneste dag.
Hos Journey arbeider vi med søkemotoroptimalisering hver eneste dag.

Søkemotoroptimalisering

Tilbake til søkemotoroptimalisering: «Jeg er allerede veldig synlig i Google”, sier du kanskje. Det kan godt hende. Sett deg allikevel i dine potensielle kunders posisjon et øyeblikk og gjør følgende øvelse: søk i Google etter tre ord eller setninger som du forventer å finne din egen bedrift på topp i Google for. Fant du deg selv i toppen av de tre søkene? Gratulerer! Da kan du egentlig slutte å lese her. Gikk det ikke fullt så bra? Les videre.

Søkemotoroptimalisering kalles ofte den “glemte markedsføringsøvelse”. Mange bedrifter pumper hvert år ut millioner i markedsføring, uten å tenke på den mest brukte veien til sin hjemmeside: via Google sine søkeresultater. Men hvordan blir man mer synlig i Google sitt søkeresultat? Kort fortalt handler det om to enkle ting: Relevans & Autoritet.

Da Google har 80-90% markedsandel i Norge omtaler man gjerne Google-optimalisering bare som søkemotoroptimalisering.

Google optimalisering

Relevans & autoritet

Google forsøker alltid å presentere det mest relevante søkeresultatet til sine besøkende. Dersom du ikke har innhold som tilsvarer det personen søker etter, så vil du heller ikke bli synlig i søkeresultatet. Litt forenklet forklart: Har du ikke skrevet en artikkel om “sjokolademuffins” når noen søker etter “sjokolademuffins”, så vil du heller ikke kunne vises i søkeresultatet – du har ikke innholdet brukeren søker etter. Har du ikke innholdet kan du heller ikke få trafikken.

Google-optimalisering handler imidlertid også om autoritet. Når Google har plukket ut alle nettstedene som tilbyr innhold som matcher det brukeren søker etter, så blir resultatene sortert etter hvor mye Google stoler på nettstedet – det vil si etter autoritet. Autoriteten er et matematisk uttrykk og kommer blant annet til uttrykk i hvor mange som lenker inn til ditt nettsted.

Hvordan tenker Google?

Logikken er at desto flere som lenker til din nettside, desto bedre må innholdet være – og desto mer tillitsfull, eller autorativ, anser Google deg for å være. Google gir deg en score fra 0-10 (hvor 10 er best), for å fortelle deg noe om hvor tillitsfullt ditt nettsted er. Denne scoren kalles PageRank og er et av flere signaler Google bruker for å måle din autoritet. Litt forenklet sagt kan man si at desto høyere autoritet Google oppfatter at du har, desto høyere vil din nettside som regel rangere i søkeresultatet. Forutsatt at du har innhold som matcher det brukeren søker etter, så klart.

Nå har du lært litt om hvordan søkemotoroptimalisering fungerer – og hvordan Google sorterer sitt søkeresultat. Men hvor mange søker egentlig etter dine produkter og tjenester? Dette kan du se ved å bruke Google Keyword Planner. Skriv inn 3-5 fraser du gjerne vil bli funnet på – og Google forteller deg hvor mange som søker etter disse tingene hver måned. Deretter kan du bruke et verktøy som Tiny Ranker til å måle hvilken plassering i søkeresultatet du rangerer på for hvert av søkeordene. Når du vet hvor mange som søker et spesielt ord, og hvilken rangering du selv har, så har du et godt utgangspunkt for å beregne den potensielle verdien bedre søkemotorplasseringer har for din bedrift.

La oss ta det et steg videre

Er du nå overbevist om hvor viktig Google-optimalisering er for din markedsstrategi? Journey er et av Norges ledende firma innen SEO og søkemotoroptimalisering. Siden 2004 har vi hjulpet bedrifter som Momondo, Manpower, Uno-X Gruppen, Egmont og mange flere øke sin synlighet på internett. Vi holder til i sentrale lokaler i Oslo sentrum og tar gjerne en prat om hvordan vi kan bistå din bedrift om søkemotoroptimalisering og digital synlighet. Benytt kontaktskjemaet nedenfor for å komme i kontakt med oss.

Kom i kontakt med oss i dag