Sosiale medier

Markedsføring i sosiale medier er en effektiv måte å tiltrekke seg nye kunder på. Vi skiller mellom organisk og betalt synlighet.


Rundt 85 prosent av Norges befolkning er aktive på Facebook. Sjansen for at din kundegruppe er blant disse er derfor stor. Markedsføring i sosiale medier handler om å skape en synlig tilstedeværelse der folk er. Gjøres det på riktig måte vil folk også få økt kjennskap til merkevaren din og aller helst – økt tillit.

Samtidig nytter det ikke å være tilstede uten det riktige innholdet. Siden alle bruker sosiale medier til å oppdatere seg på det som skjer i nærområdet, lese nyheter og ikke minst få med seg gode tilbud, stiller brukerne stadig høyere krav. De ønsker innhold med merverdi og innhold som skaper interaksjon. Har du allerede fokus på slikt innhold er du kommet godt på vei. Hvis ikke bør du lese videre. 

Målrettet kommunikasjon

I tillegg til godt innhold er det viktig med målrettet kommunikasjon. Det er fort gjort å bli en av mange annonser i mengden. For å få mest mulig utbytte av annonsene dine må du derfor vite hvem du skal treffe og hvordan. Å ha forståelse for hvilke variabler som styrer rekkevidden (de som faktisk ser innleggene dine) er helt avgjørende for at markedsføring gjennom sosiale medier skal fungere.

La oss utdype:

Når du logger deg på Facebook ligger det i utgangspunktet rundt 2000 nye poster som kan vises i nyhetsstrømmen. Facebook har bare mulighet til å vise rundt 300 av disse – altså har siden allerede gjort en kraftig utsiling av flere variabler. Eksempler på slike variabler er hvor mye har du engasjert deg i siden eller kontakten tidligere, hvilke typer bilder du engasjerer deg mest i og hvorvidt det er mange som har skjult posten eller avfulgt siden.

Det nytter med andre ord ikke å lage innhold dersom det ikke er tilpasset de som faktisk skal se innlegget. Dette er en vanlig feil, da mange tror det er nok å bare være tilstede på sosiale medier. For å få til god synlighet på sosiale medier bør du ha fokus på både organisk og betalt synlighet, og aller helst en god kombinasjon.

Organisk synlighet

Organisk synlighet er den rekkevidden siden din har i form av likes og følgere. På grunn av filtreringsprosessen nevnt ovenfor vil ikke alle som følger siden automatisk se alle innleggene dine. Dersom man ikke går inn for å jobbe aktivt med organisk synlighet, vil en gjennomsnittlig Facebookpost kun nå ut til 6 % eller færre av de som følger siden. Har du for eksempel en side med 600 følgere betyr det at innlegget kun blir synlig for rundt 36 følgere. Heldigvis finnes det visse knep som kan booste denne rekkevidden, og du bør starte med å kartlegge følgerne dine.

Dette gjøres på flere måter:

1. Facebook Insights er et gratis verktøy som lar deg finne ut hva følgerne dine liker, kjønn, livsstil og generell aktivitet. Ved hjelp av slike verktøy kan du lage et nytt egendefinert publikum med samme interesser som dine eksisterende kunder.

2. Målrettede innlegg skaper engasjement, og engasjement gir innleggene dine høyere relevanspoeng. Mange fokuserer på antall likes på siden, som også er vel og bra, men enda viktigere er relevanspoengene dine.

3. Relevanspoeng blir regnet ut i fra mengden engasjement (hvor mange som liker, deler og kommenterer innlegget ditt) minus mengden negativt engasjement (at folk gjemmer eller rapporterer innlegget som unødvendig reklame). Når du har funnet ut hva følgerne dine liker, er du i stand til å lage innhold som er målrettet mot de som har interesse av å se innleggene dine. Tenk smalt og fokuser på godt innhold. Du kan også få organisk fart ved at folk som ikke følger deg liker og deler innlegget.

God bruk av sosiale medier gir økt trafikk til nettsiden, bedre rangering i Google (Google og andre søkemotorer beregner en del av sine rangeringer på synlighet i sosiale medier), økt synlighet for merkevaren (jo flere plattformer du er på, jo bedre samlet synlighet får du) og lavere markedsføringskostnader. God organisk synlighet gir deg for eksempel bedre resultater enn å trykke en annonse i lokalavisen. Også betalt annonsering på Facebook er billigere enn tradisjonelle annonser. Begynn i det små, mens du gradvis øker budsjettet og konverteringene dine.

Betalt synlighet

Promotert innhold, eller annonser, i sosiale medier er en form for native advertising. Det betyr at annonsene ser ut som vanlige innlegg, men i realiteten er betalte annonser. Disse kalles ofte sponsede innlegg. Alle de tre store SoMe kanalene, Facebook, LinkedIn og Twitter, tilbyr sponsede innlegg. Dersom du allerede har godt innhold fra organisk synlighet, men som ikke gir god nok avkastning, trenger du ikke nødvendigvis lage mer innhold. Her bør du bruke et større budsjett slik at du kan nå ut til et større målrettet publikum.

Fordelen med betalt synlighet på sosiale medier kontra tradisjonelle annonser er først og fremst at du har større sannsynlighet til å treffe de du ønsker. Når du annonserer på Facebook betaler du per klikk på annonsen din. Når du annonserer i lokalavisen må du betale for et forhåndsbestemt publikum, og det er ikke sikkert du treffer riktig kundegruppe engang. Bare dette gjør at annonsering på sosiale nettverk er 60 prosent billigere enn tradisjonell reklame. I tillegg har du mulighet til å analysere og moderere alt gjennom sosiale medier, slik at du hele tiden jobber med å optimalisere budskap og målgruppe.

Som ved organisk synlighet må du sette tydelige mål for annonseringen. Definer målgruppen og spiss budskapet. Når du jobber med betalt synlighet, bør du også sette et såkalt konverteringsmål. Vanligvis vil dette være å generere leads. Når kun 6 prosent av følgerne i sosiale medier ser postene dine, er det lurt å betale for at flere ser dem – men da må det også gjøres riktig. I stedet for å ha fokus på antall likes på siden bør du se på konverteringer for de enkelte postene. Målet bør være å få mottaker til å gjøre handlinger som gir bedriften merverdi i form av salg eller andre konverteringsmål bedriften måtte ha. Å få trafikk er altså ikke et godt mål i seg selv, det er et hjelpemiddel for å nå konverteringsmålet.

Slik kan du best utnytte sosiale medier

Som vi har beskrevet ovenfor, er sosiale medier en ypperlig plattform å drive digital markedsføring på. Sosiale medier er de raskest voksende innen digitale tjenester.

Visste du at på kun ett minutt blir…

  • 1388 bloggartikler publisert
  • 2,5 millioner separate deler innhold delt på Facebook
  • Lastet opp 72 timer nytt videoinnhold på YouTube
  • Sendt nesten 300.000 tweets på Twitter
  • Publisert nesten 220.000 nye bilder på Instagram

Dette sier noe om hvor viktig det er å være tilstede på sosiale medier. Men kanskje mest av alt sier det noe om hvor viktig det er å skape innhold som skiller seg ut i mengden. Hvilke medier du skal være tilstede på avhenger helt og holdent av kundene dine. Dersom du selger produkter for pensjonister, er kanskje ikke Instagram det riktige stedet å distribuere innhold.

Avsluttende tanker om sosiale medier

Sosiale medier gir et hav av muligheter når det kommer til markedsføring. Enten fokuset ligger på betalt eller organisk synlighet, vil du helt klart dra fordel av å bruke sosiale medier som kommunikasjonsplattform. Hvilke resultater du får, avhenger av hvordan du utnytter dem. Før bedriften din starter enhver markedsføring, bør man sette et tydelig mål.

Noen generelle tips til god synlighet i sosiale medier:

  • Sørg for at annonsene treffer de du ønsker. Det er lite lønnsomt å gå for bredt ut. Finn ut hvem som er målgruppen din og fokuser på denne.
  • Lag en publiseringskalender for markedsføringen. Det hjelper deg både til å få laget innholdet som skal publiseres, samtidig som du sørger for jevn og kontinuerlig oppdatering for følgerne dine.
  • Sosiale medier er alfa og omega for å skape tillit og lojalitet, husk derfor å pleie disse relasjonene. Engasjer deg i kommentarfeltet, og ha en personlig tilnærming til følgerne dine.
  • Vær aktiv på sosiale medier når kundene dine er aktive.
  • Ha fokus på stoppeffekt. Brukerne av sosiale medier blir eksponert for hundrevis av innlegg og annonser hver eneste dag. Sørg for at du skiller deg ut i mengden og fanger interessen til de som skal se innleggene dine.
  • Bruk bilder som vekker følelser og skaper engasjement. Det er bevist at bilder med for eksempel sterke farger, dyr og barn har større rekkevidde.
  • Analyser resultatene dine. Google analytics hjelper deg med å hele tiden tilpasse innholdet etter hva som engasjerer følgerne dine.
  • Skriv en kort og relevant tekst. Du bør bruke under 80 tegn, og avsender skal være tydelig.
  • Bruk lenker i innleggene dine og led inn til en landingsside.
  • Ha fokus på flere formater. Mange bruker mobilen til å sjekke sosiale medier. Et lite bilde på mobilen vil ikke ha samme format som et større ikon på laptopen.

Ønsker du å ta markedsføring i sosiale medier til nye høyder? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat om hvordan vi kan bistå din bedrift med organisk og betalt synlighet på sosiale medier.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.