Annonsering på Facebook

Facebook er et av dagens sterkeste verktøy når det kommer til digital markedsføring og målrettede annonser.

I Norge har 84 prosent av befolkningen en Facebook-profil, og av disse er 86 prosent pålogget daglig. Det sier litt om hvor stort potensiale dette mediet har når det kommer til effektive resultater. Kombinert med målrettingsverktøy, gir Facebook deg muligheten til å nå akkurat de du ønsker med annonsene dine.

Med annonsering på Facebook kan du:

  • Lage målrettede kostnadseffektive annonser
  • Nå kundene dine der de er
  • Utnytte Facebooks kraftige segmenteringsverktøy

Her har vi samlet en del nyttig informasjon til deg som ønsker å oppnå bedre resultater med din annonsering på Facebook.

Sett deg et mål

Før man starter med annonsering på Facebook, gjelder det å sette seg et konkret mål. Ønsker du å styrke merkevaren? Skal du lede mer trafikk inn på hjemmesiden? Er målet å styrke tillit til kunden?

Uansett hvilket mål du velger, er det viktig at du har en klar tanke for hva du ønsker å oppnå. Ellers har du ingenting å måle resultater opp mot, og markedsføringen vil ikke føre noen steder. Med konkrete mål kan du måle konkrete tall, noe som gir deg noe å jobbe videre med.

Sørg for konverteringer

Uten et tydelig konverteringsmål for annonsen er det fort gjort å kaste bort unødvendige penger på annonser som ikke treffer. Dette målet bør også ha sammenheng med salg. Antall likes på Facebook hjelper lite når målet er å få penger inn i kassa. Målet med annonsering på Facebook er at de skal få lyst til å klikke seg inn på annonsen og lande på hjemmesiden din – i håp om selge eller dele en tjeneste eller et produkt. Videre må landingssiden ha et klart konverteringsmål.

Dette kan enten være et kontaktskjema, forslag til relaterte bloggposter eller produkter som du ønsker å selge. Landingssiden bør også ha en tydelig relasjon til annonsen som ledet dem inn på siden, ellers vil kunden føle seg lurt og forlate siden din.

Finn ut hvem som er publikummet ditt

Før du kan lage innhold, må du vite hvem publikummet ditt er. Hvor gamle er de? Hvor bor de? Hva er de interessert i? Jo mer målrettet innhold du klarer å lage, desto bedre resultater vil du oppnå. Det som gjør Facebook til en av de beste markedsføringsplattformene, er nettopp det at du kan bestemme ned i minste detalj hvem som skal se annonsen.

Ofte har man også flere kundegrupper, slik at innholdet må tilpasses flere grupperinger. Ikke minst vil man ha kunder i ulike deler av kjøpsfasen. Det nytter for eksempel ikke å prakke produktinnhold på nye kunder. Her må man først skape tillit, og det gjøres ved å tilby verdifullt innhold og presentere produktet på en forsiktig måte.

Kunder som er kommet lenger i kjøpsfasen er derimot mer mottakelig for mer salgsfremmende innhold. Her bør du også vurdere remarketing som en del av din annonsering på Facebook.

Lag målrettet innhold

Denne henger sammen med punktet ovenfor. Ettersom kundene dine vil være i ulike faser, er det viktig at du tar hensyn til dette når du jobber med annonsering på Facebook.

For å få mest mulig ut av din markedsføring, deriblant annonsering på Facebook, gjelder det å lage målrettet innhold. Takket være ny teknologi og stadig større fokus på målrettingsmuligheter, er dette lettere enn noen gang. Derfor bør du også utnytte disse mulighetene i din markedsføring. Her er Facebook i en liga for seg selv, da du har enkel tilgang til detaljert informasjon om alle brukerne.

Definer annonsene med segmenter

For å sikre målrettet annonsering på Facebook, bør du opprette spesifikke segmenter for hvem som skal se annonsene. Dermed vil annonsen gå ut til akkurat den målgruppen som er tilbøyelig for å kjøpe produktene du ønsker å selge.

Lag målgruppe-segmenter ut i fra:

  • Geografi
  • Alder
  • Kjønn
  • Interesser
  • Andre demografier (utdanning, yrkesstilling, sivilstatus)

Dersom bedriften selger klær og sko til småbarn, kan du for eksempel målrette annonsen mot kvinner i 20-30 års alderen. Er butikken kun representert i Oslo, bør annonsen også rettes inn mot Oslo-distriktet.

Test flere versjoner av samme annonse

En vanlig feil mange gjør når de jobber med annonsering på Facebook, er at de setter alle penger og ressurser på én annonse. Selv om du har gjort grundige markedsføringsundersøkelser på kundene dine, er det ikke sikkert du har kommet frem til riktig cocktail av tekst, bilde og budskap som fenger dem.

Skal du for eksempel selge kjøkkenkniver, er det ikke sikkert at et bilde av knivene er nok til at kunden klikker seg inn på annonsen. For at kunden virkelig skal føle at dette er den beste kniven på markedet, må du skape en situasjon som viser det. Når du jobber med annonsering på Facebook, gjelder det å fortelle en historie som kunden kan relatere til. Et bedre bilde er derfor å vise frem fantastiske retter som knivene kan bidra til å lage.

Hvilket bilde eller hvilken overskrift som er best, er vanskelig å forutse på forhånd. Derfor er det viktig å teste ut flere versjoner av samme annonse. Det første man legger merke til når man scroller ned i newsfeeden er helt klart bildet. Det kan derfor være lurt å starte med å teste ut dette. Kjør gjerne flere variasjoner av samme annonse på samme tid, slik at du kan måle resultatene opp mot hverandre. La dem gå i et par dager, før du bytter ut bildene på de to annonsene som gjør det dårligst.

Når du har funnet et godt bilde, kan du kjøre samme taktikk på tekst. En slik optimalisering av din annonsering på Facebook er en kontinuerlig prosess og bør være et fokusområde hele veien.

Rapporter og analyser

For å oppnå effektiv annonsering på Facebook, gjelder det også å rapportere resultatene kontinuerlig. Samtidig hjelper det ikke å rapportere en rekke tall dersom disse ikke brukes til noe.

Å rapportere er i og for seg enkelt: Du henter ut tall fra et valgt verktøy. Analysen derimot – det er den som avgjør om du faktisk får gode resultater. Det er den som gjør tallene om til forbedringer. Tallene du henter ut må selvsagt stå til målene du har satt deg. En god analyse krever at du kan iscenesette tallene du henter ut fra rapporten. Men en analyse trenger ikke være avansert. I det store og det hele handler en analyse om at du setter i gang en handling ut i fra de relevante data du har hentet ut i fra dine mål.

ROI

ROI er en forkortelse for det engelske uttrykket “Return on investment”. Begrepet brukes ofte i markedsføringssammenheng for å forklare hvor mye man får igjen for hvert krone som blir brukt til markedsføring. Når du vurderer hvor mye penger du skal sette av til annonsering på Facebook, er dette en viktig faktor å ta hensyn til.

Formelen ser slik ut: ROI = (Fortjeneste av investering – kostnad av investering) / Kostnad av investering.

La oss si du bruker 1000 kroner på en annonse – som fører til konverterte kunder til en verdi av 2000 kroner. Dette gir en ROI på 1. Les mer om hvordan du kan oppnå høy ROI her.

Ta steget videre

Trenger du hjelp til målrettet annonsering på Facebook? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne en prat med oss dersom du trenger hjelp til å få de gode resultatene.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.