Facebook annonsering

Over 2,7 millioner nordmenn bruker Facebook daglig. Sjansen er derfor stor for at også din kundegruppe er representert blant disse.

Facebook er en av de mest effektive plattformene for annonsering på nett. Takket være målrettingsalternativer kan du lage spesifikke annonser tilpasset publikum, etter sted, demografi og interesser. 

Ønsker du å ta din Facebook annonsering til nye høyder? Da bør du lese videre.

Organisk vs. betalt synlighet

Når du poster et innlegg på Facebook, vil kun 6 prosent av de som følger deg se innlegget. Dette er fordi Facebook ikke har kapasitet til å vise mer enn 300 poster i nyhetsfeeden. Du kan med andre ord ikke forvente høy organisk rekkevidde. For å få en god organisk rekkevidde er du avhengig av godt innhold og at folk deler innleggene dine. 

Du kan også bedre den organiske synligheten ved å sørge for jevnlig aktivitet på siden din og dele virale Facebook-innlegg. 

For å få mest mulig utbytte av innleggene må du ha fokus på målrettet Facebook annonsering. Målsettingen kan være konverteringer til nettsiden, engasjement på et innlegg eller en video eller å styrke merkevaren blant potensielle kunder. Uansett hva du ønsker å oppnå, er det viktig at du setter deg et tydelig mål helt fra starten av.

Sikt deg inn på de som allerede er interessert

Dersom du allerede har en Facebook-side, har du mest sannsynlig også en følgerskare. Mange glemmer å pleie forholdet til de som allerede er interessert i siden, i jakten på nye følgere. Men hvordan målretter du Facebook annonsering til de som allerede følger deg? 

Det første du må gjøre er å sette opp pikselen. En Facebook piksel er en liten bit av en HTML-kode som du legger inn på nettstedet ditt. Dette gjøres for å plassere cookies i de besøkendes nettlesere. Cookiene gjør det mulig å måle, optimere og bygge publikum for annonsekundene dine senere, og ikke minst følge opp de som har vist interesse for siden din. 

Slik lager du pikselkode

    1. Klikk på annonseadministrasjon og velg “Piksel” fra menyen.
    2. Deretter velger du “Opprett piksel”. Navngi pikselen.
    3. Velg en passende plattform fra listen eller lim inn koden på nettsiden din. 
    4. Dersom du velger det siste, sender du enten koden som dukker opp til en webutvikler, eller lim inn HTML-koden i head-elementet på nettstedet. 

    Når pikselen er opprettet, kan du begynne å sikte deg inn på de som har vist interesse for siden.

Bruk Facebooks speilpublikum

Speilpublikum, eller lookalike audience, er et av de mest effektive verktøyene når du skal skalere opp din Facebook annonsering. Verktøyet lar deg finne nye personer som kan være interessert i bedriften din, basert på like interesser blant de som allerede følger deg. Dette kan gjøres gjennom e-postlister, besøkende på nettstedet ditt eller gjennom følgere på Facebook.

Sikt deg inn mot verdifulle kunder

Du kan også sette en verdi på hver enkelt kunde etter hvor mye penger de har brukt på produktene dine. Dette gjør du ved å opprette et egendefinert levetidspublikum basert på hva du forventer at den enkelte kunde vil bidra med i verdier – gjennom hele kundens levetid. Med verdibasert speilpublikum kan du velge hvilke kunder som har mest verdi for bedriften, og dermed skape en mest mulig optimal Facebook annonsering.

Skap tillit til kundene

Speilpublikum fungerer best dersom du har mange personer i e-postlisten. Er antallet under 5000 vil det bli vanskelig for Facebook å finne det rette publikummet. Selv om speilpublikummet er likt ditt eksisterende publikum må du likevel skape tillit og etablere et forhold til brukerne før du presenterer dem for produktannonser og tilbud. 

Samtidig kan speilpublikum være et viktig verktøy for å finne nye kunder dersom du allerede har brukt mye tid og penger på din Facebook annonsering.

Lag et budskap som selger

En vanlig svakhet som går igjen når det gjelder Facebook annonsering er et dårlig utformet budskap. For å oppnå høy konverteringsrate og relevanspoeng må du ha et budskap som treffer og engasjerer. 

I takt med at vi som forbrukere blir eksponert for reklame i stadig flere kanaler, stiller vi også strengere krav til hva vi faktisk velger å ta inn over oss. Har vi ikke tillit til et produkt eller en bedrift, scroller vi oss rett og slett forbi. Derfor er et tilpasset og godt utarbeidet budskap viktigere enn noen gang.

Generelle tips for godt budskap på Facebook annonsering

  1. Stoppeffekt. Lag innhold som fanger folks interesse, gjerne basert på hva du vet kundene dine er interessert i.
  2. La avsender komme tydelig frem i innlegget. 
  3. Hold deg til en kort og relevant tekst.
  4. Bruk en personlig tone på innleggene. Henvend deg gjerne til publikummet ditt.
  5. Bruk bilder med levende farger. Det er også vist at bilder med hunder eller barn som motiv er spesielt effektive for å fange folks oppmerksomhet. 
  6. Pass på at du bruker riktig format på din Facebook annonsering. Det er forskjell på mobil og PC-annonser. 
  7. Bruk lenker og led inn til en landingsside.

Skal du skaffe nye kunder til bedriften? Da lønner det seg å skape engasjement for det du skal selge – før du introduserer produktet. For å få potensielle kunder interessert i bedriften din, må du først gi dem innhold av verdi. Dette kan gjøres på mange måter, men du bør generelt prøve å gi publikummet en opplevelse gjennom din Facebook annonsering. 

Ta steget videre

Trenger du hjelp til å lykkes med din Facebook annonsering? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne en prat med oss dersom du trenger hjelp til å få de gode resultatene.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.

    Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

    Markus Fasting

    Markus Fasting

    Senior Account Manager
    [email protected]
    977 33 439
    Markus Fasting Linkedin
    Svein Stormyr

    Svein Stormyr

    Account Manager
    [email protected]
    452 94 211
    Svein Stormyr Linkedin

      Din kontaktinformasjon





      Henvendelsen gjelder *

      Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.