Facebook annonsering

Over 2,7 millioner nordmenn bruker Facebook daglig. Sjansen er derfor stor for at også din kundegruppe er representert blant disse.

Facebook er en av de mest effektive plattformene for annonsering på nett. Takket være målrettingsalternativer kan du lage spesifikke annonser tilpasset publikum, etter sted, demografi og interesser.

Ønsker du å ta din Facebook annonsering til nye høyder? Da bør du lese videre.

Organisk vs. betalt synlighet

Når du poster et innlegg på Facebook, vil kun 6 prosent av de som følger deg se innlegget. Dette er fordi Facebook ikke har kapasitet til å vise mer enn 300 poster i nyhetsfeeden. Du kan med andre ord ikke forvente høy organisk rekkevidde. For å få en god organisk rekkevidde er du avhengig av godt innhold og at folk deler innleggene dine. Du kan også bedre den organiske synligheten ved å sørge for jevnlig aktivitet på siden din og dele virale Facebook-innlegg.

Når dette er gjort, er det på tide å betale for Facebook annonsering eller et sponset innlegg. For å få mest mulig utbytte av disse må du ha fokus på målrettet Facebook annonsering. Målsettingen kan være konverteringer til nettsiden, engasjement på et innlegg eller en video eller å styrke merkevaren blant potensielle kunder. Uansett hva du ønsker å oppnå, er det viktig at du setter deg et tydelig mål helt fra starten av. Dette hjelper deg til å følge resultatene underveis, og ikke minst avgjøre om annonsene er effektive.

Sikt deg inn på de som allerede er interessert

Dersom du allerede har en Facebook-side, har du mest sannsynlig også en følgerskare. Mange glemmer å pleie forholdet til de som allerede er interessert i siden i jakten på nye følgere. Men hvordan målretter du Facebook annonsering til de som allerede følger deg? Dette kalles for øvrig retargeting og er et begrep du bør kjenne til for å oppnå effektiv annonsering på Facebook.

Det første du må gjøre er å sette opp pikselen. En Facebook piksel er en liten bit av en HTML-kode som du legger inn på nettstedet ditt. Dette gjøres for å plassere cookies i de besøkendes nettlesere. Cookiene gjør det mulig å måle, optimere og bygge publikum for annonsekundene dine senere, og ikke minst følge opp de som har vist interesse for siden din.

Slik lager du pikselkode:

  1. Klikk på annonseadministrasjon og velg “Piksel” fra menyen.
  2. Deretter velger du “Opprett piksel”. Navngi pikselen.
  3. Velg en passende plattform fra listen eller lim inn koden på nettsiden din.
  4. Dersom du velger det siste, sender du enten koden som dukker opp til en webutvikler, eller lim inn HTML-koden i head-elementet på nettstedet.

Når pikselen er opprettet, kan du begynne å sikte deg inn på de som har vist interesse for siden. For å finne tilbake til publikummet som har utført handlinger på siden din, må du opprette et egendefinert nettstedspublikum.

Slik lager du egendefinert nettstedspublikum:

  1. Klikk på annonseadministrasjon og velg “Publikum”.
  2. Deretter klikker du på “Opprett publikum” og “egendefinert publikum” (Custom Audience).
  3. Velg mellom Kundefil, Trafikk på nettstedet, Appaktivitet eller engasjement på Facebook.

Disse valgene lar deg velge et egendefinert publikum ut i fra visse handlinger som er blitt gjort på siden din. Trafikk på nettstedet gir for eksempel langt større muligheter til å målrette Facebook annonsering enn Kundefil. Velg et alternativ som passer dine mål. Remarkedsføring er en effektiv form for Facebook annonsering, da den sikter seg inn på folk som allerede har vist interesse. Ettersom markedsføring i sosiale medier handler om tillit, er du allerede kommet et skritt videre med dette publikummet, noe som gjør det lettere å få dem over på nettsiden din.

Bruk Facebooks speilpublikum

Speilpublikum, eller lookalike audience, er et av de mest effektive verktøyene når du skal skalere opp din Facebook annonsering. Verktøyet lar deg finne nye personer som kan være interessert i bedriften din, basert på like interesser blant de som allerede følger deg. Dette kan gjøres gjennom e-postlister, besøkende på nettstedet ditt eller gjennom følgere på Facebook.

E-postlister har vist seg å være fremgangsmåten som gir høyest kvalitet på speilpublikummet, da dette er personer som allerede har handlet fra bedriften din eller vist sterk interesse. Følgere på Facebook vil til motsetning gi deg et bredt speilpublikum med følgere som kanskje ikke er like interesserte i å besøke nettsiden din. Man trenger ikke like en side for å være interessert i bedriftens tjenester.

En oppdatert versjon av speilpublikum lar deg også sette en verdi på hver enkelt kunde etter hvor mye penger de har brukt på produktene dine. Dette gjør du ved å opprette et egendefinert levetidspublikum basert på hva du forventer at den enkelte kunde vil bidra med i verdier – gjennom hele kundens levetid. Kunder er like forskjellige som mennesker ellers, så noen vil bruke mer penger enn andre. Med verdibasert speilpublikum kan du velge hvilke kunder som har mest verdi for bedriften, og dermed skape en mest mulig optimal Facebook annonsering.

Dette verktøyet fungerer best dersom du har mange personer i e-postlisten. Er antallet under 5000 vil det bli vanskelig for Facebook å finne det rette publikummet. Selv om speilpublikummet er likt ditt eksisterende publikum, må du likevel skape tillit og etablere et forhold til brukerne før du presenterer dem for produktannonser og tilbud. Samtidig kan speilpublikum være et viktig verktøy for å finne nye kunder dersom du allerede har brukt mye tid og penger på din Facebook annonsering.

Lag et budskap som selger

En vanlig svakhet som går igjen når det gjelder Facebook annonsering er et dårlig utformet budskap. For å oppnå høy konverteringsrate og relevanspoeng må du ha et budskap som treffer og engasjerer.

I takt med at vi som forbrukere blir eksponert for reklame i stadig flere kanaler, stiller vi også strengere krav til hva vi faktisk velger å ta inn over oss. Har vi ikke tillit til et produkt eller en bedrift, scroller vi oss rett og slett forbi. Derfor er et tilpasset og godt utarbeidet budskap viktigere enn noen gang. Budskapet må også samhandle med målene for din Facebook annonsering.

Generelle tips for godt budskap på Facebook annonsering:

  1. Stoppeffekt. Lag innhold som fanger folks interesse, gjerne basert på hva du vet kundene dine er interessert i.
  2. La avsender komme tydelig frem i innlegget.
  3. Hold deg til en kort og relevant tekst.
  4. Bruk en personlig tone på innleggene. Henvend deg gjerne til publikummet ditt.
  5. Bruk bilder med levende farger. Det er bevist at bilder med hunder eller barn som motiv er spesielt effektive for å fange folks oppmerksomhet.
  6. Pass på at du bruker riktig format på din Facebook annonsering. Det er forskjell på mobil- og PC-annonser.
  7. Bruk lenker og led inn til en landingsside.

Skal du skaffe nye kunder til bedriften? Da lønner det seg å skape engasjement for det du skal selge – før du introduserer produktet. For å få potensielle kunder interessert i bedriften din, må du først gi dem innhold av verdi. Dette kan gjøres på mange måter, men du bør generelt prøve å gi publikummet en opplevelse gjennom din Facebook annonsering.

Facebook annonsering for e-handel

Når det kommer til sosiale medier, ligger Facebook på en overlegen førsteplass når det gjelder salg til forbrukere. I tillegg forteller godt over halvparten av brukerne at de har lest produktomtaler som er delt av sine Facebook-venner.

I mange tilfeller er Facebook et mer effektivt og kraftigere verktøy enn Google når det gjelder å trekke nye kunder til en nettbutikk. Ved hjelp av dynamiske produktannonser (DPA) kan du vise personaliserte annonser til en potensiell kunde, basert på hvilke produkter han eller hun har kikket på i e-butikken din.

Dette gir deg enorme fordeler av tre grunner:

  1. Det skjer automatisk: Tidligere ble du nødt til å opprette Facebook-kampanjer manuelt for å målrette mot nettstedspublikummet. Med dynamiske produktannonser blir annonser målrettet mot ditt publikum automatisk. Pikselen holder orden på hva nettstedspublikummet har kikket på – noe som gjør remarkedsføring såre enkelt.
  2. Du vil øke salget: Remarkedsføring er en effektiv måte å hente opp salget på. Dette henger sammen med at kampanjene blir personalisert basert på hva potensielle kunder har vist interesse for. Når kampanjene dine blir spesifisert og personlige, trenger du ikke å gjette hvilke produkter som fenger mest – la heller DPA gjøre denne jobben for deg.
  3. Nye kunder blir sporet opp: Inntil nylig kunne du bare målrette DPA mot kunder som hadde besøkt hjemmesiden din. I 2017 oppdaterte Facebook derimot sine dynamiske produktannonser, slik at det nå er mulig å målrette DPA mot Facebook-brukere som har vist interesse for produkter på konkurrentenes nettsider.

Ta steget videre

Trenger du hjelp til å lykkes med din Facebook annonsering? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne en prat med oss dersom du trenger hjelp til å få de gode resultatene.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.