Digital markedsføring

Guide: Markedsføring i sosiale medier

Dersom markedsføring i sosiale medier gjøres riktig, har du en unik mulighet til å bygge kjennskap til merkevaren din og skape tillit til produktet eller tjenesten du ønsker å selge.

Gjennom sosiale medier kan du tiltrekke deg nye kunder, både effektivt og kostnadsvennlig. De største sosiale mediene i dag er Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Twitter og TikTok. Sjansen er stor for at kundegruppen din er aktiv i disse kanalene. Derfor må bedriften din også være aktive her. 

Men hvordan sikrer man kostnadseffektiv og målrettet markedsføring i sosiale medier? 

Det er fort gjort å bli én i mengden. For å få mest mulig ut av annonseringen din, må du finne en måte å skille deg ut på.

Skill deg ut med riktig innhold

Dessverre nytter det ikke å bare lage en profil på sosiale medier og håpe på det beste. 

Når du logger deg på f. eks. Facebook ligger det i utgangspunktet rundt 2000 nye poster som kan vises i nyhetsstrømmen. Facebook har imidlertid bare mulighet til å vise rundt 300 av disse – altså har siden allerede gjort en kraftig utsiling av flere variabler. 

Eksempler på slike variabler er hvor mye du har engasjert deg i siden eller vennen tidligere, hvilke typer bilder du engasjerer deg mest i, og om det er mange som har skjult posten eller avfulgt siden. 

Content is still king. Men siden dette har vært hovedslagordet for markedsføring i flere år, begynner det å bli greit vanskelig å skille seg ut. Jo grundigere forarbeid du gjør, desto bedre treffer du. 

I denne artikkelen vil vi se på hvordan du går frem for å sikre en vellykket markedsføring i sosiale medier. 

  • Definere en tydelig målgruppe
  • Finne rett tone og voice
  • Sette mål og delmål for markedsføringen
  • Utarbeide en strategisk publiseringskalender
  • Lage innhold som både engasjerer og selger
  • Analysere utviklingen og optimalisere innholdet
  • Samkjøre ulike sosiale kanaler

Er du klar for å komme i gang? Trykk på knappen under for å komme i kontakt med oss, eller les videre i vår guide. 

målgruppe innen markedsføring

1. Definer målgruppen

Hvem er det som kjøper produktet ditt? Ønsker du å nå ut til en gruppe mennesker som har behov for det du tilbyr, men som enda ikke har oppdaget deg? 

Fordelen med sosiale medier er at du kan henvende deg direkte til de menneskene du ønsker å nå, og dermed slipper å kaste bort penger på å være synlig for “alle”. Det er viktig å bli godt kjent med kundegruppen din, slik at du kan definere målgruppen så nøyaktig som mulig. 

Slik gjør du det i praksis:

Bruk verktøy som Facebook Insights og finn ut hva følgerne dine liker, kjønn, livsstil og generell aktivitet i sosiale medier. På grunnlag av dette kan du lage et egendefinert publikum med samme interesser.

Du kan også bruke kommentarfeltet i sosiale medier som Youtube, Instagram og Facebook for å kartlegge interesser og definere demografier: Hva snakker de om? Kan du se trender innen kjønn og alder blant målgruppen? Hvilke andre kanaler følger de? Kan dette hjelpe deg med å definere interesser? 

Når man kartlegger målgruppen kan man være kreativ. Prøv å sette deg i målgruppens sko – og følg dem. 

2. Finn bedriftens tone of voice

Jo bedre du kjenner kundene dine, jo bedre blir også kommunikasjonen. Skal du for eksempel selge helseprodukter til småbarnsfamilier? Eller er kundene dine profesjonelle håndverkere? Da må kommunikasjonen tilpasses. Uten riktig språk vil du ikke fange oppmerksomheten til de du henvender deg til. 

I tillegg har du kanskje en tone of voice som forsterker bedriftens merkevare. Tenk nøye gjennom hvordan du vil at verden skal oppfatte brandet ditt, og tilpass kommunikasjonen deretter. 

Slik gjør du det i praksis:

Også her er kommentarfeltet din beste venn. Hvilket annet sted får du best visualisert målgruppens faktiske tone of voice? Prøv å legg deg på samme bølgelengde som målgruppen din, og legg til din personlige vri. 

3. Sett mål og delmål

Uten mål og mening kan du like greit stille deg opp på Oslo S å rope. Sett deg tydelige mål for hva du ønsker å oppnå med markedsføringen din, og la dette være veiviseren for alle avgjørelser du tar. Målene kan for eksempel være:

  • Få flere følgere på sosiale medier
  • Øke lojaliteten blant de eksisterende kundene
  • Øke salget
  • Øke trafikken inn til hjemmesiden

Alle disse er vekstmål, og du bør definere dem så tydelig at de kan måles. 

Slik gjør du det i praksis:

“ Å få flere følgere” er et dårlig mål. Målet ditt må kunne måles, for eksempel “øke følgerskaren fra 5000 til 15 000 innen tre måneder”. Når målet er godt definert, er det enkelt å evaluere innsatsen og resultatene i ettertid. 

Bruk SMART-goals: 

  • Specific
  • Measureable
  • Achievable
  • Relevant
  • Time-bound

Svarer du på alle fem punkter, har du et godt og målbart mål. 

publiseringskalender

4. Lag en publiseringskalender

Etter at du har fått på plass gode mål for markedsføringen, kan du lage en kalender over hvilket innhold som skal lages og når det skal publiseres. Mange bedrifter hiver seg ut i sosiale medier og er kjempeaktive med innholdsproduksjonen i starten. Deretter flater det ut. Med en publiseringskalender som tar for seg en lengre periode unngår du denne fellen. 

Slik gjør du det i praksis:

Ha dine strategiske mål klart for deg når du lager en kalender, og benytt deg av merkedager, høytider, salgssesonger og lignende. Gjør gjerne en audit av eksisterende innhold for å avdekke hull. Er det en type innhold du har lite eller mye av? Tilpass. 

Bestem deg for et par innholdstyper som passer målgruppen din, og fordel disse utover perioden. Sett opp ansvarlige for produksjon, godkjenning og publisering. 

Tenk langsiktig – det gjør det enklere å bemanne riktig og bruke ressursene du har tilgjengelig. 

5. Skap innhold som selger og engasjerer

Sosiale medier og markedsføring er en vinnende kombinasjon fordi du kan A/B-teste annonsene dine og måle resultater i sanntid. Test deg frem med ulike kombinasjoner av tekst, bilde og foto, så finner du ut hvilken annonse som hjelper deg best med å nå målene dine. 

Innholdet ditt skal både bidra til å øke salget og engasjere følgerne dine. Sosiale medier er ypperlige kanaler til å styrke merkevaren og skape tillit, og dette kan du gjøre ved å lage innhold som gir merverdi for kundene. Du bør også være tilgjengelig og transparent overfor kunder på sosiale medier – svar på kommentarer, takk for tilbakemeldinger og svar på spørsmål som kommer inn.  

Slik gjør du det i praksis:

Først og fremst må innholdet tilpasses plattformen du publiserer på. Lengre tekster fungerer på Facebook og Linkedin, mens bilder og videoer er best på Snapchat, Instagram og TikTok. 

Husk å målrette innholdet for SEO, enten ved å skrive søkemotoroptimaliserte tekster eller legge til målrettede alt tags og hash tags. 

Vær personlig. La følgerne komme på innsiden av bedriften din og la dem bli kjent med de ansatte. Del innhold som faktisk gir merverdi, som egen statistikk, infografikk eller innsikt i fagområder.

Og ikke minst: vær kreativ. Lek deg frem, finn en type innhold som treffer målgruppen – og gjør mer av dette.

6. Analyser og optimaliser

Har du allerede en konto på Facebook eller et annet sosialt medie? Hvis svaret er ja råder vi deg til å gjøre en analyse av innholdet og trafikken som allerede finnes på siden. Få en oversikt over hva som har fungert og ikke fungert, og hvilke innlegg som har gitt de beste resultatene. 

Finner du en rød tråd? Er det noe du er spesielt god på, eller noe som treffer spesielt godt hos følgerne dine?

Har du ikke allerede har en konto, må analysen gjøres fortløpende mens du driver markedsføring i sosiale medier. 

Når du analyserer markedsføringen i sosiale medier, bør du også ta en titt på hva konkurrentene dine gjør. Gjør de noe som fungerer som du ikke har tenkt på? Det er lov å hente inspirasjon hos andre, men ikke kopier. Lag heller bedre innhold som kan utkonkurrere dem. 

Basert på tall og fakta fra analysene dine, kan annonsene optimaliseres.

Slik gjør du det i praksis:

Tall som bør analyseres og overvåkes er rekkevidde, antall følgere, enagsjement, klikk og konverteringer. De fleste sosiale medier har egne integrerte verktøy som gir denne innsikten, men vi anbefaler å bruke et eksternt verktøy som kan samle all dataen fra flere medier på ett sted. 

Her finnes det en rekke alternativer. Velg et verktøy som møter dine behov og opprett et dashboard som gir deg en enkel oversikt. 

7. Samkjør de ulike kommunikasjonskanalene

Alt du produserer i bedriftens navn bør henge sammen, uavhengig av plattform. 

Annonsene du oppretter på sosiale medier leder til det samme stedet, uavhengig av plattform – nemlig hjemmesiden din. Derfor er det viktig at alle plattformene har sammenheng med landingssiden de leder til.

Det kan kanskje virke overveldende, men det er viktig å ha flere trafikkanaler å lene seg på. Hvis du er avhengig av Facebook og det skulle skje noe som gjør at du mister trafikk, vil du også miste store deler av omsetningen din. Vi anbefaler alle bedrifter å jobbe med minst tre forskjellige trafikkanaler, for eksempel Facebook, organiske Google søk og annonsørinnhold i nettaviser. 

Slik gjør du det i praksis: 

Selv om Facebook og LinkedIn er to forskjellige medier, skal mottakeren se at annonsene dine kommer fra samme avsender. Bruk bedriftens brand guide til å bestemme hvilke farger, fonter og logovariasjoner som skal brukes. Dette gjør at publikum kjenner deg igjen, uansett hvilken trafikkanal du bruker. 

digital markedsføring

8. Bygg relasjoner med kundene

På sosiale medier handler det om å bygge relasjoner. Bruk derfor kanalene dine til å lage innhold av merverdi for kundene. Skap en opplevelse som fanger oppmerksomheten deres. 

Husk at kvalitet trumfer kvantitet. Det nytter ikke å pøse ut masse innhold dersom det faktisk ikke er av verdi for publikum. I dag handler markedsføring generelt om relevant innhold, og gjelder spesielt på sosiale medier. 

Ved å bruke sosiale medier i markedsføringen har du en unik mulighet til å følge kunden gjennom hele kundereisen. 

Slik gjør du det i praksis: 

Ha en tydelig tilstedeværelse. Følger du ikke opp henvendelser som kommer inn, vil du miste potensielle kunder. Husk at sosiale medier er en interaktiv plattform. Vær også aktiv på andre relevante kontoer – lik, del og kommenter. 

Skap en personlig tone of voice. Det skaper tillit og kjennskap til merkevaren og får deg til å skille deg ut i mengden.

Trenger du hjelp med markedsføring i sosiale medier? 

La Journey Agency bistå deg med din digtale suksess. Vi er et byrå med ekstra forkjærlighet for synlighet på nett, enten det er webutvikling, Google eller sosiale medier. 

Kontakt en av våre digitale rådgivere i dag for en uforpliktende prat om hvordan vi kan ta markedsføringen din til neste nivå!

Kom i kontakt med oss i dag