Lage hjemmeside

For mange bedrifter er nøkkelen til suksess en pen og ryddig hjemmeside. Dette er det digitale ansiktet utad og ofte det første møtet potensielle kunder har med bedriften.

En god, innbydende og informativ nettside kan være en av de beste investeringene firmaet ditt gjør. I denne artikkelen har vi samlet noen nyttige tips til deg som skal lage hjemmeside. 

Hva trenger du for å lage hjemmeside?

En nyttig hjemmeside kan spare bedriften store summer. Bedriften behøver nemlig ikke å bruke så mange ressurser på kundebehandling dersom kundene finner alt de behøver av informasjon på hjemmesiden. 

For å lage en hjemmeside trenger du hovedsakelig:

  • Domene
  • Webhotell
  • Design
  • Innhold

De fleste forbrukere forventer å finne den informasjonen de trenger med et enkelt søk på Google, noe som gjør at det stilles helt andre krav til hvordan man skal lage en hjemmeside i dag enn for bare noen få år siden. 

Hva er målet med siden?

I dag finnes det flere måter å lage hjemmeside på, enten du velger å utvikle siden fra bunnen av eller benytter deg av ferdige CMS-systemer. Hvilken plattform som passer din bedrift best, avhenger av formålet med siden, hvor mange som skal bruke den og hvor mye du ønsker å investere i det å lage en hjemmeside.

Før du lager hjemmesiden må du derfor definere formålet med siden:

  • Skal du selge et produkt?
  • Skal du dele innhold og kunnskap? 
  • Skal du skape synlighet for bedriften? 

Ofte vil en hjemmeside utfylle flere av disse rollene og for å lykkes må en hjemmeside både være brukervennlig og ha godt innhold. Med et tydelig mål for hjemmesiden blir det lettere å finne en passende plattform, og ikke minst hvilket innhold du skal fylle hjemmesiden med.

Hvilken publiseringsløsning skal jeg velge?

Når du har funnet ut hva hjemmesiden skal brukes til, er det lettere å velge en publiseringsløsning som passer ditt behov. Alle hjemmesider er bygget opp rundt en publiseringsløsning, enten du benytter deg av HTML eller CMS (Content Management System). 

For de fleste bedrifter vil et CMS gi den mest brukervennlige løsningen. Et CMS et system som lar deg opprette og redigere innhold fra et sentralt styringssystem. 

Populære publiseringsløsninger er Joomla og WordPress. Disse sidene støtter de fleste plattformer (mobil, nettbrett og PC), noe som blir et stadig mer avgjørende kriterium for valg av publiseringssystem. Når du benytter deg av et CMS, kan du ofte velge mellom flere tusen maler, i tillegg til at det finnes en rekke plugins som du kan installere ved siden av – som kalender, nettbutikk eller fotogalleri. 

Et enkelt system gjør jobben lettere

Uansett hvilken publiseringsløsning du velger, bør du lage en hjemmeside med et system som er lett å opprettholde og redigere. Det kan også være lurt å sørge for at siden lastes opp raskt og at innholdet er oversiktlig og brukervennlig for de besøkende. Husk at brukere krever mer av en hjemmeside i dag. 

Hvordan velge webhotell til din hjemmeside?

Når du skal lage hjemmeside, må du også ha et webhotell. Et webhotell er en plass hvor man kan lagre hjemmesiden, slik at den alltid er tilgjengelig på internett. Plassen på webhotellet knyttes som regel til et domenenavn og vil ofte inkludere e-postadresser. 

Tilpass webhotell programmeringsspråk

Webhotell er tilgjengelig på flere plattformer, men mest utbredt er Linux og Microsoft. Valg av webhotell avgjøres i hovedsak av hvilket programmeringsspråk du skal benytte deg av. Dersom du skal kjøre PHP må du hos de fleste leverandører velge Linux, mens du Microsoft er knyttet til ASP eller ASP.NET. 

Pris og kostnader på webhotell

Hvor mye et webhotell koster varierer og bestemmes ut i fra funksjonalitet, hvor stort det er og hvor mye trafikk man genererer hver måned. I dag er markedet for webhotell svært konkurranseutsatt og man finner derfor leverandører (ISP) som tilbyr alt fra high end hosting for store bedrifter til budsjetthosting for privatpersoner. 

I tillegg til webhotellet må du som regel betale en årlig avgift for domenenavnet, men det finnes leverandører som inkluderer dette i prisen. 

Lag hjemmeside med responsivt design

Responsive nettsider

En responsiv nettside er en side som kan vises på alle skjermstørrelser. Avhengig av hvilken plattform du er på vil elementene på siden automatisk strekkes, krympes eller flyttes for å tilpasses den tilgjengelige skjermplassen.

Hvordan bygge en responsiv nettside?

For å lage en hjemmeside som er responsiv må den være bygget opp med følgende tre kjernefunksjonaliteter:

  • Fleksible spalter
  • Fleksible media og bilder
  • Bruke mediespørringer til å håndtere media samt avgjøre enhetens skjermstørrelse

Selv om de fleste bruker mobilen til å surfe på nett i hverdagen, er det ikke alle bedrifter som på stående fot er klar over viktigheten av responsivt design. Skal du lage en ny hjemmeside bør du derfor implementere et responsivt design på den nye siden. Det kan være verdt å ha i bakhodet at mer enn halvparten av all internettbruk gjøres fra mobilen. 

Sørg for å ha godt innhold

For å bli synlig på nett må du lage en hjemmeside med godt innhold. Når vi snakker om synlighet på nett, snakker vi ofte om betalt og organisk synlighet. For begge gjelder det å tilby relevant innhold til potensielle kunder, men dette er særlig viktig for sistnevnte. 

Betalt synlighet kan du skaffe gjennom annonser i Google. Dermed vil du under annonsens periode havne øverst i søkefeltet. Organisk synlighet er vel så viktig, men kan ikke kjøpes for penger. Her handler det om å skape relevant innhold som av den grunn rangeres høyt av Google. 

Relevant innhold er også viktig for å få potensielle kunder til å bli værende på siden din. Derfor må også innholdet på siden kundene havner på samsvare med søkeresultatet i Google. 

Noen gode tips til godt innhold:

Gode visuelle elementer

Gode visuelle elementer er en forutsetning for at hjemmesiden skal oppfattes som seriøs. Bruk bilder av høy kvalitet og et grafisk uttrykk som står til tjenestene eller produktene du ønsker å selge, men pass på at bildefilene likevel ikke er så store at siden bruker lang tid på å laste opp. Sørg også for at bedriftens grafiske profil kommer godt til syne på siden og er gjennomgående på alle plattformer dere er til stede, enten det er Facebook, Instagram, blogg eller hjemmeside. 

Relevant innhold

Sørg for at du produserer relevant innhold til hjemmesiden. Innholdet må også oppdateres jevnlig. La det også komme tydelig frem hvem dere er, hva dere gjør og hva dere tilbyr som de andre ikke kan tilby. Her kan du lese mer om hvordan du kan lage et budskap som selger

SEO-vennlig innhold

For at en hjemmeside skal være synlig, må den plukkes opp av en søkemotor. Når du taster inn et søk i Google, vil Google alltid forsøke å presentere det mest relevante søkeresultatet. Har du ikke innhold som matcher det en person søker etter, vil du heller ikke dukke opp i søkeresultatet. 

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler derfor om å skape innhold med relevans. 

Etter at Google har plukket ut alle relevante treff, blir resultatene rangert etter hvor mye Google stoler på nettstedet. Denne autoriteten er et matematisk uttrykk og kommer blant annet til uttrykk i hvor mange som lenker inn til nettstedet ditt. 

Spre innholdet i sosiale medier 

I dag er sosiale medier, og særlig Facebook, den viktigste kilden til deling av hjemmesider. Her kan man i tillegg opprette annonser som sikter seg inn på akkurat den målgruppen du har satt for produktet eller tjenesten din, slik at du får en mest mulig målrettet annonsering. 

Ta steget videre

Trenger du hjelp til å lage hjemmeside? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen web, SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne en prat med oss dersom du trenger hjelp til å få de gode resultatene. 

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.