Lage hjemmeside

For mange bedrifter er nøkkelen til suksess en pen og ryddig hjemmeside. Dette er det digitale ansiktet utad og ofte det første møtet potensielle kunder har med bedriften.


En god, innbydende og informativ nettside kan være en av de beste investeringene firmaet ditt gjør. For eksempel kan man spare store summer på kundebehandling, dersom kundene finner alt de trenger av informasjon på hjemmesiden. De fleste forbrukere forventer å finne den informasjonen de trenger med et enkelt søk på Google, noe som gjør at det stilles helt andre krav til hvordan man skal lage en hjemmeside i dag enn bare for noen få år siden.

For å lage en hjemmeside trenger du hovedsakelig:

  • Domene
  • Webhotell
  • Design
  • Innhold

I denne artikkelen har vi samlet noen nyttige tips til deg som skal lage hjemmeside.

Hva er målet med siden?

I dag finnes det flere måter å lage hjemmeside på, enten du velger å utvikle siden fra bunnen av eller benytter deg av ferdige CMS-systemer. Hvilken plattform som passer din bedrift best, avhenger av formålet med siden, hvor mange som skal bruke den og hvor mye du ønsker å investere i det å lage en hjemmeside.

Før du lager hjemmesiden må du derfor definere formålet med siden:

  • Skal du selge et produkt?
  • Skal du dele innhold og kunnskap?
  • Skal du skape synlighet for bedriften?

Ofte vil en hjemmeside utfylle flere av disse rollene og for å lykkes må en hjemmeside både være brukervennlig og ha godt innhold. Med et tydelig mål for hjemmesiden blir det lettere å finne en passende plattform, og ikke minst hvilket innhold du skal fylle hjemmesiden med.

Dersom du ikke allerede har en hjemmeside, bør du skaffe en. Hjemmesiden er din største salgsressurs og endestasjonen når du ønsker å generere leads og salg. Den er også et ypperlig ledd i markedsføringssammenheng når man ønsker å styrke merkevaren eller skape tillit til potensielle kunder.

Hvilken publiseringsløsning skal jeg velge?

Når du har funnet ut hva hjemmesiden skal brukes til, er det lettere å velge en publiseringsløsning som passer ditt behov. Alle hjemmesider er bygget opp rundt en publiseringsløsning, enten du benytter deg av HTML eller CMS (Content Management System). For de fleste bedrifter vil et CMS gi den mest brukervennlige løsningen. Kort fortalt er et CMS et system som lar deg opprette og redigere innhold fra et sentralt styringssystem.

Populære publiseringsløsninger er Joomla og WordPress. Disse sidene støtter de fleste plattformer (mobil, nettbrett og PC), noe som blir et stadig mer avgjørende kriterium for valg av publiseringssystem. Når du benytter deg av et CMS, kan du ofte velge mellom flere tusen maler, i tillegg til at det finnes en rekke plugins som du kan installere ved siden av – som kalender, nettbutikk eller fotogalleri.

Uansett hvilken publiseringsløsning du velger, bør du lage en hjemmeside med et system som er lett å opprettholde og redigere. Det kan også være lurt å sørge for at siden lastes opp raskt og at innholdet er oversiktlig og brukervennlig for de besøkende. Husk at brukere krever mer av en hjemmeside i dag. Finner du ikke det du leter etter med en gang, har vi en tendens til å klikke oss ut av siden og fortsette jakten hos konkurrentene.

Hvordan velge webhotell til din hjemmeside?

Når du skal lage en hjemmeside, må du også ha et webhotell. Et webhotell er en plass hvor man kan lagre hjemmesiden, slik at den alltid er tilgjengelig på internett. Plassen på webhotellet knyttes som regel til et domenenavn og vil ofte inkludere e-postadresser.

Webhotell er tilgjengelig på flere plattformer, men mest utbredt er Linux og Microsoft. Valg av webhotell avgjøres i hovedsak av hvilket programmeringsspråk du skal benytte deg av. Dersom du skal kjøre PHP må du hos de fleste leverandører velge Linux, mens du Microsoft er knyttet til ASP eller ASP.NET.

Hvor mye et webhotell koster varierer og bestemmes ut i fra funksjonalitet, hvor stort det er og hvor mye trafikk man genererer hver måned. I dag er markedet for webhotell svært konkurranseutsatt og man finner derfor leverandører (ISP) som tilbyr alt fra high-end hosting for store bedrifter til budsjetthosting for privatpersoner.

I tillegg til webhotellet må du som regel betale en årlig avgift for domenenavnet, men det finnes leverandører som inkluderer dette i prisen.

Lag hjemmeside med responsivt design

Internett er i dag tilstede på de fleste plattformer. Det betyr at kommunikasjonsvanene våre har endret seg mye de siste årene. Mobilen brukes til det meste, og de aller fleste bruker også denne når de skal surfe på internett eller finne et produkt eller en tjeneste. Derfor bør du også lage en hjemmeside som tar høyde for denne inngangen til siden.

Responsive nettsiderEn responsiv nettside er en side som kan vises på alle skjermstørrelser. Avhengig av hvilken plattform du er på vil elementene på siden automatisk strekkes, krympes eller flyttes for å tilpasses den tilgjengelige skjermplassen.

For å lage en hjemmeside som er responsiv må den være bygget opp med følgende tre kjernefunksjonaliteter:

  • Fleksible spalter
  • Fleksible media og bilder
  • Bruke mediespørringer til å håndtere media samt avgjøre enhetens skjermstørrelse

Selv om de fleste bruker mobilen til å surfe på nett i hverdagen, er det ikke alle bedrifter som på stående fot er klar over viktigheten av responsivt design. Skal du lage en ny nettside bør du derfor implementere et responsivt design på den nye siden. Det kan være verdt å ha i bakhodet at mer enn halvparten av all internettbruk gjøres fra mobilen.

Sørg for å ha godt innhold

For å bli synlig på nett må du lage en hjemmeside med godt innhold. Når vi snakker om synlighet på nett, snakker vi ofte om betalt og organisk synlighet. For begge gjelder det å tilby relevant innhold til potensielle kunder, men dette er særlig viktig for sistnevnte. Betalt synlighet kan du skaffe gjennom annonser i Google. Dermed vil du under annonsens periode havne øverst i søkefeltet. Organisk synlighet er vel så viktig, men kan ikke kjøpes for penger. Her handler det om å skape relevant innhold som av den grunn rangeres høyt av Google.

Relevant innhold er også viktig for å få potensielle kunder til å bli værende på siden din. Derfor må også innholdet på siden kundene havner på samsvare med søkeresultatet i Google. Annonserer du for rørleggertjenester i Oslo, må siden også handle om rørleggertjenester. Ellers vil de potensielle kundene trykke på Tilbake-knappen og besøke en konkurrent i stedet.

Noen gode tips til godt innhold er:

Gode visuelle elementer

Gode visuelle elementer er en forutsetning for at hjemmesiden skal oppfattes som seriøs. Bruk bilder av høy kvalitet og et grafisk uttrykk som står til tjenestene eller produktene du ønsker å selge, men pass på at bildefilene ikke er så store at siden bruker lang tid på å laste opp. Sørg også for at bedriftens grafiske profil er godt synlig på siden, og at den videre er gjennomgående tilstede på alle plattformer dere er til stede – enten det er Facebook, Instagram, blogg eller hjemmeside. Det er ingenting som er mer avskrekkende enn en utdatert og gammel hjemmeside.

Relevant innhold

De aller fleste som besøker en hjemmeside ønsker å finne det de leter etter – raskt og enkelt. Det betyr at de ikke ønsker å ramle inn på en tom side, men de ønsker heller ikke lese lange avhandlinger for å komme frem til poenget. Sørg for at du produserer relevant innhold til hjemmesiden. Innholdet må også oppdateres jevnlig. La det også komme tydelig frem hvem dere er, hva dere gjør og hva dere tilbyr som de andre ikke kan tilby. Her kan du lese mer om hvordan du kan lage et budskap som selger.

SEO-vennlig innhold

For at en hjemmeside skal være synlig, må den plukkes opp av en søkemotor. Når du taster inn et søk i Google, vil Google alltid forsøke å presentere det mest relevante søkeresultatet. Har du ikke innhold som matcher det en person søker etter, vil du heller ikke dukke opp i søkeresultatet.

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler derfor om å skape innhold med relevans. Og dette må man jobbe aktivt med hele tiden, ikke bare når man setter opp en ny hjemmeside. Synligheten din avhenger også av autoritet. Etter at Google har plukket ut alle relevante treff, blir resultatene rangert etter hvor mye Google stoler på nettstedet. Denne autoriteten er et matematisk uttrykk og kommer blant annet til uttrykk i hvor mange som lenker inn til nettstedet ditt. Her kan du lese mer om enkle SEO-grep som kan hjelpe deg å skyte fart på den organiske synligheten.

Markedsføring og deling

En ting er å ha en oversiktlig og pen hjemmeside liggende på nett, en annen ting er å få denne ut til de riktige folkene. For at hjemmesiden skal kunne oppfylle sin funksjon må den være tilgjengelig for potensielle kunder. Derfor må den aktivt markedsføres og deles på andre digitale flater.

Du kan markedsføre hjemmesiden gjennom:

  • Søkemotoroptimalisering
  • Google Adwords
  • Sosiale medier
  • E-post

I dag er sosiale medier, og særlig Facebook, den viktigste kilden til deling av hjemmesider. Her kan man i tillegg opprette annonser som sikter seg inn på akkurat den målgruppen du har satt for produktet eller tjenesten din, slik at du får en mest mulig målrettet annonsering. En annen effektiv markedsføringskanal er e-post. Ofte glemmer vi hvor effektive nyhetsbrev på mail er. Her kan du lage dedikerte kampanjer til både potensielle og eksisterende kunder.

Vi hjelper deg å lage hjemmeside

Omega Media er et digitalt markedsføringsbyrå i Oslo, spesialisert på å lage hjemmesider og apps for større norske og internasjonale bedrifter.

Siden 2004 har vi levert innovative nett- og mobilløsninger og laget hjemmesider og apps for større norske og internasjonale bedrifter. Omega Media kan hjelpe deg med å lage hjemmeside, både når det kommer til design samt utvikling av responsive og søkemotoroptimaliserte nettsider.

Vi behersker et bredt spekter av programmeringsspråk som ASP.net og PHP. Vi jobber også med kjente CMS-løsninger som WordPress og Joomla, samt nettbutikksystemer som WooCommerce og Magento.

Vi kan lage hjemmeside med:

  • HTML5/CSS, Javascript/Ajax, ASP.net og PHP
  • Alle typer API-er (REST/JSON, WebServices, m. fl.)
  • MySQL, MsSQL, MariaDB, m. fl.
  • WordPress
  • Joomla
  • Drupal
  • Squarespace
  • Umbraco CMS
  • WooCommerce WordPress netthandelsplugin
  • Magento 1.0 og 2.0, for større nettbutikker/netthandel
  • Shopify, for mindre nettbutikker

Blant våre tidligere kunder finner du giganter som Coca Cola, Sony Playstation, Warner Bros., Manpower, Full Tilt Poker, Crown & Champa Resorts og Momondo.com. Vi gjør imidlertid også mindre konsulentoppdrag innen hjemmesider for små- og mellomstore norske bedrifter.

Ta steget videre

Trenger du hjelp til å lage hjemmeside? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen web, SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne en prat med oss dersom du trenger hjelp til å få de gode resultatene.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.