Ny nettside

En god nettside skal ikke bare se pen ut, den skal også underbygge virksomhetens mål om vekst og konverteringer.

Her har vi samlet noen nyttige tips til hva du bør tenke på når du skal lage en ny nettside.

Responsivt design: Gjør hjemmesiden mobilvennlig

I dag foregår mesteparten av nettrafikk gjennom mobiltelefoner. Det må man også ta hensyn til når man skal lage en ny nettside.

En responsiv nettside (RWD) er en nettside som kan vises på alle skjermstørrelser. Elementene på siden vil automatisk strekkes, krympes eller flyttes for å tilpasses skjermen man laster opp innholdet på.

For at en nettside skal være responsiv må den være bygget opp med tre kjernefunksjoner:

  • Fleksible spalter
  • Fleksible media og bilder
  • Bruke mediespørringer til å håndtere media og avgjøre enhetens skjermstørrelse

Siden stadig flere bruker smarttelefonen eller nettbrettet til å surfe på internett, er en responsiv nettside avgjørende for å gi brukerne en god opplevelse. Har du ikke en slik hjemmeside fra før av, bør du investere i en ny nettside.

Velg en brukervennlig publiseringsløsning

Alle hjemmesider bygges opp rundt en publiseringsløsning, eller CMS (Content Management System). Dette er en programvare som gjør at du kan endre og skape innhold på siden enkelt på egenhånd.

Med moderne CMS er det enkelt å administrere en nettside og ved hjelp av ulike verktøy og forhåndsinnstillinger kan du enkelt kategorisere innhold og grupper av innhold på siden din. Et CMS gjør det også lettere for flere personer å redigere og publisere innhold. I mange bedrifter jobber flere skribenter på samme artikkel, eller man har behov for å endre innhold over tid.

Det finnes mange ulike publiseringssystemer å velge mellom når du skal opprette en ny nettside. I Norden er Episerver det mest brukte publiseringssystemet blant større bedrifter og organisasjoner, mens Drupal, Joomla og WordPress er utbredt blant mindre bedrifter og bloggere.

Søkemotoroptimalisert innhold: Bli synlig på nett

Hovedpoenget med en ny nettside er å bli synlig i Google, og for å bli synlig må du følge visse kriterier. Tenk bare på når du bruker søkefeltet selv. Et vanlig søk gir ofte millionvis av treff. Noen nettsteder tilbyr det du søker etter, andre er uinteressante. Hvordan finner du nettsiden som gir deg akkurat den informasjonen du er på jakt etter?

For å hjelpe deg har Google utviklet ulike algoritmer som skal sørge for at du får det svaret du trenger. Et av disse kriteriene er relevant innhold. For at Google skal rangere høyt opp i søkeresultatene må du ha innhold som samsvarer med det brukeren søker etter. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å lage nettopp relevant innhold slik at din virksomhet blir synlig i Google.

Men søkemotoroptimalisering handler også om autoritet. Dette er det andre kriteriet som avgjør hvor synlig du blir i søkefeltet. I tillegg til relevant og godt innhold, rangerer Google også nettsider etter hvor tillitsfullt nettstedet ditt er. Autoritet avgjøres blant annet etter hvor mange som lenker inn til nettsiden din. Lenkebygging bør derfor være en viktig del av arbeidet når du skal lage en ny nettside.

Trenger du litt hjelp på veien? Her er noen enkle tips til hvordan du kan få fart på SEO:

  • Bruk PageSpeed Insights
  • Test siden for mobilvennlighet
  • Oppdater enkeltsider
  • Bruk søkeordplanlegger
  • Bruk en Google Plus-profil

Du kan lese mer om hvordan du kan bruke disse tipsene på din nye nettside her.

Gi besøkende et tilbud av verdi: Skap tillit til kunden

Selv om du har en ny nettside med masse godt innhold, rask nedlastingstid og alle elementer er optimalisert, vil hjemmesiden likevel gi dårlig konvertering dersom du ikke tilbyr de besøkende noe interessant. På landingssiden kan du for eksempel ha to typer tilbud: Gratistilbud og rabatter.

Gratistilbud

Et vanlig eksempel på et gratistilbud er en e-bok, artikkel eller tilbudskupong i bytte mot den potensielle kundens e-postadresse. Et godt uttenkt tilbud skal være:

  • Lett å benytte seg av
  • Relevant for den potensielle kunden
  • Relevant for din kjernevirksomhet

Skal du tilby en e-bok bør den med andre ord ikke være for lang- En video på 30 minutter eller en bok på 3000 er mer enn nok til å gjøre nytten. Tilbudet må også være relevant for den potensielle kunden. Det vil si at det må gi merverdi til kunden, i tillegg til å være knyttet til din virksomhet.

Rabatt

Fordelen med rabatt er at kunden må gjøre en transaksjon med bedriften din. Et godt tilbud skal ha sterk sammenheng med din kjernevirksomhet og ha en lav inngangspris. Det kan derfor gjerne kombineres med en tilbudskupong eller nedsatt pris for førstegangskjøpere. Dette kan være en god måte å fart på salgskonverteringene når du oppretter en ny nettside.

Bruk sosiale medier til å lede trafikk inn på hjemmesiden

Det hjelper ikke med en god hjemmeside som bugner av nyttig innhold dersom det ikke kommer trafikk inn på den. Når du skal etablere en ny nettside, kan sosiale medier være en et nyttig verktøy for å generere trafikk. Særlig Facebook er ypperlig når du skal få klikk inn på hjemmesiden. Lag et innlegg på virksomhetens Facebookside for å dele hjemmesiden med de som allerede følger deg, eller opprett en målrettet annonse for å nå ut til nye potensielle kunder.

Fordelen med Facebook er at du kan målrette annonsene spesifikt mot din kundegruppe – helt ned til minste detalj. I dag er Facebook blitt et av de kraftigste plattformene for annonsering – nettopp fordi man kan målrette innholdet med ulike segmenter.

For eksempel: Dersom du skal opprette en annonse for en bedrift som selger feriehus i Spania til nordmenn, kan du målrette annonsen til menn i 60-årene som nylig er pensjonert.

Takket være ny teknologi og stadig større fokus på målrettingsmuligheter, er det blitt lettere enn noen gang å oppnå kostnadseffektive resultater med din annonsering. Derfor bør du også utnytte disse mulighetene i markedsføringen av din nye nettside. Her er Facebook i en liga for seg selv.

En treg nettside jager bort besøkende

Når du skal lage en ny nettside, bør du tenke på hurtighet. Det er ingenting som er mer irriterende enn en nettside som bruker evigheter på å laste opp. Dersom nettstedet bruker tre sekunder eller mer på å laste ned, vil 25 % av trafikken forsvinne før siden er ferdig lastet.

Vanlige årsaker til at en nettside er treg er for stor størrelse på bildene og en kildekode som er full av bugs og script. Ved å bruke verktøy som Pingdom Website Speed Test og Google PageSpeed Insights kan du måle nedlastingshastigheten på hjemmesiden din.

Pingdom Website Speed Test

Pingdom gir informasjon om hvor hurtig eller sakte landingssiden laster og hvilke elementer på siden som brukes lengst tid på å laste opp.

Google PageSpeed Insights

Dette verktøyet gir deg konkrete tips om hvordan du kan øke lastingshastigheten, både for mobil og desktop.

Bruk begge testene til å se hvor hvor raskt siden din lastes opp. Dersom det er noen problemer, kan du rette opp i disse og ta en ny test etterpå for å se om hastigheten har bedret seg.

Analyser data fortløpende

All digital markedsføring bør spores og analyseres, slik at man kan gjøre endringer fortløpende. For å opprette synlighet i Google er man også avhengig av å oppdatere og optimalisere innhold jevnlig. Ved å analysere hjemmesiden kan du gjøre de nødvendige endringene som kreves, slik at du får mest mulig ut av siden. Det nytter ikke å ha en statisk hjemmeside, den skal tross alt være et hjelpemiddel til målene dine – enten det er salg eller økt kjennskap til produktene.

Nyttige ting å analysere på en ny nettside er:

  • Hvor kommer kundene fra?
  • Hva avgjorde at de besøkte din side?
  • Hvordan bruker kundene siden?
  • Hvor lenge oppholder de seg på siden?

Disse dataene kan du enkelt analysere med Google Analytics. Dette er en gratis statistikktjeneste som lar deg måle trafikken på hjemmesiden. Før du kan registrere en Google Analytics-konto trenger du først en Google Account. Analysen starter så snart du har lagt inn sporingskoden på sidene dine. Husk at du må legge inn en sporingskode for hver side du ønsker å spore, ikke bare forsiden.

Ta steget videre

Trenger du hjelp til å opprette en ny nettside? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne en prat med oss dersom du trenger hjelp til å få de gode resultatene.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.