Ny nettside

En god nettside bør se pen ut, men det aller viktigste er at design og innhold på nettsiden forsterker virksomhetens mål om vekst og konverteringer.  

Her har vi samlet nyttige tips til hva du bør tenke på når du skal lage ny nettside. 

En god nettside må ha responsivt design

I dag foregår mesteparten av trafikken på nett fra mobile enheter. Det må man ta hensyn til når man skal bygge en ny nettside – ikke bare for at siden din skal være brukervennlig, men fordi Google nedprioriterer nettsider som ikke er responsive i søkeresultatet. 

En responsiv nettside (RWD) er en nettside som kan vises på alle skjermstørrelser. Elementene på siden vil automatisk strekkes, krympes eller flyttes for å tilpasses skjermen man laster opp innholdet på. 

For at en nettside skal være responsiv må den være bygget opp med tre kjernefunksjoner:

  • Fleksible spalter
  • Fleksible media og bilder
  • Mediespørringer til å håndtere media og avgjøre enhetens skjermstørrelse

Ettersom stadig flere bruker smarttelefonen eller nettbrettet til å surfe på internett, er en responsiv nettside rett og slett avgjørende for å gi brukerne en god opplevelse. Har du ikke en slik hjemmeside fra før av, bør du investere i en ny nettside. 

Velg en brukervennlig publiseringsløsning

Alle hjemmesider bygges opp rundt en publiseringsløsning, eller CMS (Content Management System). Dette er en programvare som gjør at du enkelt kan endre og skape innhold på siden. 

Med moderne CMS er det enkelt å administrere en nettside og ved hjelp av ulike verktøy og forhåndsinnstillinger kan du enkelt kategorisere innhold og grupper av innhold på siden din. Et CMS gjør det også lettere for flere personer å redigere og publisere innhold. I mange bedrifter jobber flere skribenter på samme artikkel, eller man har behov for å endre innhold over tid. 

Det finnes mange ulike publiseringssystemer å velge mellom når du skal opprette en ny nettside. I Norden er Episerver det mest brukte publiseringssystemet blant større bedrifter og organisasjoner, mens Drupal, Joomla og WordPress er utbredt blant mindre bedrifter og bloggere. 

En god nettside bør være søkemotoroptimalisert

Hovedpoenget med en ny nettside er å bli synlig i Google, og for å bli synlig må du følge visse kriterier. For å hjelpe deg, har Google utviklet ulike algoritmer som skal sørge for at du får det svaret du trenger. 

Relevant innhold

Et av disse kriteriene er relevant innhold. For at nettsiden din skal rangere høyt i Googles søkeresultat, må du ha innhold som samsvarer med det brukeren søker etter. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å lage nettopp relevant innhold slik at din virksomhet blir synlig for potensielle kunder i Google. 

Autoritet

Men søkemotoroptimalisering handler også om autoritet, eller tillit. Dette er det andre kriteriet som Google bruker for å rangere resultater, og som avgjør hvor synlig du blir i søkefeltet. 

Autoritet er en tillitsscore som blant annet avgjøres av hvor mange som lenker inn til nettsiden din. Lenkebygging bør derfor være en viktig del av arbeidet når du skal lage en ny nettside. 

Usikker på hva du må gjøre? Her er noen enkle tips til hvordan du kan få fart på SEO:

  • Bruk PageSpeed Insights
  • Test siden for mobilvennlighet
  • Oppdater enkeltsider
  • Bruk søkeordplanlegger
  • Bruk en Google Plus-profil

Du kan lese mer om hvordan du kan bruke disse tipsene på din nye nettside her

En treg nettside jager bort besøkende

Når du skal lage en ny nettside, bør du tenke på hurtighet. Det er ingenting som er så irriterende som en nettside som bruker evigheter på å laste opp. Dersom nettstedet bruker tre sekunder eller mer på å laste opp, vil 25 % av trafikken forsvinne før siden er ferdig lastet. 

Vanlige årsaker til at en nettside er treg er for stor størrelse på bildene, eller en kildekode som er full av bugs og script. Ved å bruke tekniske løsninger som Pingdom Website Speed Test og Google PageSpeed Insights kan du måle nedlastingshastigheten på hjemmesiden din. 

Pingdom Website Speed Test

Pingdom gir informasjon om hvor hurtig eller sakte landingssiden laster og hvilke elementer på siden som brukes lengst tid på å laste opp. 

Google PageSpeed Insights

Dette verktøyet gir deg konkrete tips om hvordan du kan øke lastingshastigheten, både for mobil og desktop. 

Bruk begge testene til å se hvor hvor raskt siden din lastes opp. Dersom det er noen problemer, kan du rette opp i disse og ta en ny test etterpå for å se om hastigheten har bedret seg. 

Analyser data fortløpende

All digital markedsføring, fra annonsering på sosiale medier til å bygge en ny nettside, bør spores og analyseres kontinuerlig slik at man kan gjøre endringer fortløpende. For å vedlikeholde synlighet i Google er man også avhengig av å oppdatere og optimalisere innhold jevnlig. 

Ved å analysere hjemmesiden kan du gjøre de nødvendige endringene som kreves, slik at du får mest mulig ut av siden. Det nytter ikke å ha en statisk hjemmeside, den skal tross alt være et hjelpemiddel til å nå målene dine – enten det er salg til potensielle kunder, re-salg til eksisterende kunder eller økt kjennskap til merkevaren.

Nyttige ting å analysere på en ny nettside er:

  • Hvor kommer kundene fra?
  • Hva avgjorde at de besøkte din side?
  • Hvordan bruker kundene siden?
  • Hvor lenge oppholder de seg på siden?

Disse dataene kan du enkelt analysere med Google Analytics. Dette er en gratis statistikktjeneste som lar deg måle trafikken på hjemmesiden. Før du kan registrere en Google Analytics-konto trenger du først en Google Account

Ta steget videre

Trenger du hjelp til å opprette en ny nettside? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta kontakt med oss dersom du trenger hjelp til å bygge nettsider.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.

    Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

    Markus Fasting

    Markus Fasting

    Senior Account Manager
    [email protected]
    977 33 439
    Markus Fasting Linkedin
    Svein Stormyr

    Svein Stormyr

    Account Manager
    [email protected]
    452 94 211
    Svein Stormyr Linkedin

      Din kontaktinformasjon





      Henvendelsen gjelder *

      Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.