Ny nettside

En god nettside skal ikke bare se pen ut, den skal også underbygge virksomhetens mål om vekst og konverteringer.

Her har vi samlet noen nyttige tips til hva du bør tenke på når du skal lage en ny nettside.

Her har vi samlet nyttige tips til hva du bør tenke på når du skal lage ny nettside. 

Responsivt design: Gjør hjemmesiden mobilvennlig

I dag foregår mesteparten av nettrafikk gjennom mobiltelefoner. Det må man også ta hensyn til når man skal lage en ny nettside. 

En responsiv nettside (RWD) er en nettside som kan vises på alle skjermstørrelser. Elementene på siden vil automatisk strekkes, krympes eller flyttes for å tilpasses skjermen man laster opp innholdet på. 

For at en nettside skal være responsiv må den være bygget opp med tre kjernefunksjoner:

  • Fleksible spalter
  • Fleksible media og bilder
  • Bruke mediespørringer til å håndtere media og avgjøre enhetens skjermstørrelse

Siden stadig flere bruker smarttelefonen eller nettbrettet til å surfe på internett, er en responsiv nettside avgjørende for å gi brukerne en god opplevelse. Har du ikke en slik hjemmeside fra før av, bør du investere i en ny nettside. 

Velg en brukervennlig publiseringsløsning

Alle hjemmesider bygges opp rundt en publiseringsløsning, eller CMS (Content Management System). Dette er en programvare som gjør at du kan endre og skape innhold på siden enkelt på egenhånd. 

Med moderne CMS er det enkelt å administrere en nettside og ved hjelp av ulike verktøy og forhåndsinnstillinger kan du enkelt kategorisere innhold og grupper av innhold på siden din. Et CMS gjør det også lettere for flere personer å redigere og publisere innhold. I mange bedrifter er det flere skribenter på samme artikkel eller man har behov for å endre innhold over tid. 

Det finnes mange ulike publiseringssystemer å velge mellom når du skal opprette en ny nettside. I Norden er Episerver det mest brukte publiseringssystemet blant større bedrifter og organisasjoner, mens Drupal, Joomla og WordPress er utbredt blant mindre bedrifter og bloggere. 

Søkemotoroptimalisert innhold: Bli synlig på nett

Hovedpoenget med en ny nettside er å bli synlig i Google, og for å bli synlig må du følge visse kriterier. For å hjelpe deg, har Google utviklet ulike algoritmer som skal sørge for at du får det svaret du trenger. 

Relevant innhold

Et av disse kriteriene er relevant innhold. For at Google skal rangere høyt opp i søkeresultatene må du ha innhold som samsvarer med det brukeren søker etter. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å lage nettopp relevant innhold slik at din virksomhet blir synlig i Google. 

Autoritet

Men søkemotoroptimalisering handler også om autoritet. Dette er det andre kriteriet som avgjør hvor synlig du blir i søkefeltet. I tillegg til relevant og godt innhold, rangerer Google også nettsider etter hvor tillitsfullt nettstedet ditt er. Autoritet avgjøres blant annet etter hvor mange som lenker inn til nettsiden din. Lenkebygging bør derfor være en viktig del av arbeidet når du skal lage en ny nettside. 

Trenger du litt hjelp på veien? Her er noen enkle tips til hvordan du kan få fart på SEO:

  • Bruk PageSpeed Insights
  • Test siden for mobilvennlighet
  • Oppdater enkeltsider
  • Bruk søkeordplanlegger
  • Bruk en Google Plus-profil

Du kan lese mer om hvordan du kan bruke disse tipsene på din nye nettside her. 

En treg nettside jager bort besøkende

Når du skal lage en ny nettside, bør du tenke på hurtighet. Det er ingenting som er så irriterende som en nettside som bruker evigheter på å laste opp. Dersom nettstedet bruker tre sekunder eller mer på å laste ned, vil 25 % av trafikken forsvinne før siden er ferdig lastet. 

Vanlige årsaker til at en nettside er treg er for stor størrelse på bildene og en kildekode som er full av bugs og script. Ved å bruke verktøy som Pingdom Website Speed Test og Google PageSpeed Insights kan du måle nedlastingshastigheten på hjemmesiden din. 

Pingdom Website Speed Test

Pingdom gir informasjon om hvor hurtig eller sakte landingssiden laster og hvilke elementer på siden som brukes lengst tid på å laste opp. 

Google PageSpeed Insights

Dette verktøyet gir deg konkrete tips om hvordan du kan øke lastingshastigheten, både for mobil og desktop. 

Bruk begge testene til å se hvor hvor raskt siden din lastes opp. Dersom det er noen problemer kan du rette opp i disse og ta en ny test etterpå for å se om hastigheten har bedret seg. 

Analyser data fortløpende

All digital markedsføring bør spores og analyseres slik at man kan gjøre endringer fortløpende. For å opprette synlighet i Google er man også avhengig av å oppdatere og optimalisere innhold jevnlig. 

Ved å analysere hjemmesiden kan du gjøre de nødvendige endringene som kreves, slik at du får mest mulig ut av siden. Det nytter ikke å ha en statisk hjemmeside, den skal tross alt være et hjelpemiddel til målene dine – enten det er salg eller økt kjennskap til produktene.

Nyttige ting å analysere på en ny nettside er:

  • Hvor kommer kundene fra?
  • Hva avgjorde at de besøkte din side?
  • Hvordan bruker kundene siden?
  • Hvor lenge oppholder de seg på siden?

Disse dataene kan du enkelt analysere med Google Analytics. Dette er en gratis statistikktjeneste som lar deg måle trafikken på hjemmesiden. Før du kan registrere en Google Analytics-konto trenger du først en Google Account

Ta steget videre

Trenger du hjelp til å opprette en ny nettside? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne en prat med oss dersom du trenger hjelp til å få de gode resultatene. 

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.