Topic Clusters – Slik arbeider du med temaklynger

I digital markedsføring brukes clusteranalyse til å finne flere måter å rangere på det samme hovedsøkeordet. Ved å arbeide med temaklynger kan du kapre bedre plasseringer for de aller viktigste søkeordene dine. 

For å gjøre en clusteranalyse må du tilbake i tenkeboksen og gjøre god gammeldags brainstorming.

Måten vi arbeider med SEO på endrer seg hele tiden. Tidligere hadde vi et høyt fokus på å rangere på mange og korte søkeord, og etter hvert fikk vi øynene opp for long tail keywords med lave søkevolum.

For å oppsummere hva vi har snakket om tidligere: Søkeord er gjerne ett eller to ord som brukes i et søk, og som kjennetegnes av høye søkevolum eller høy konkurranse. Dette gjelder typiske søk som “Frisør” med 5500 søk i måneden, eller “Restaurant Oslo” med 4000 søk. 

Relaterte søkeord er andre søk som ligner – for eksempel “Billig frisør” (40 søk) eller “Beste restaurant Oslo” (40 søk).

Long tail keywords derimot er lengre søkefraser, altså en mer komplett setning eller et helt spørsmål. En av hovedforskjellene mellom disse to måtene å søke på er intensjonen bak søket, ettersom long tail keywords er veldig spesifikke.

For eksempel: «Italiensk restaurant Oslo glutenfri pasta». 

Long tail keywords, eller søkeord i den lange halen på norsk. Kilde: ahrefs

En annen vesentlig forskjell er søkevolumet. Long tail keywords har gjerne lave søkevolum, men utgjør til gjengjeld 90% av alle globale søk. “Italiensk restaurant Oslo glutenfri pasta” har for eksempel bare 10 søk i måneden. Konkurransen om å rangere er lavere fordi man når ut til færre kunder, men disse kundene er til gjengjeld viktigere å treffe fordi de er på rett sted i kjøpsreisen. 

Vi anbefaler ofte en kombinert strategi av noen få utvalgte søkeord, supplert med både relaterte og lange søkefraser.

Dette bringer oss til dagens tema: Temaklynger.

Hva er temaklynger?

Topic clusters oversettes til temaklynger på norsk. Temaklynger er en strategi som er viktig i digital markedsføring, fordi Googles robot stadig blir flinkere til å forstå det tematiske innholdet på en side.

Å lage en temaklynge handler kort fortalt om å samle ulike variasjoner og temaer knyttet til den samme søkefrasen, sentrert rundt ett enkelt søkeord – gjerne et søkeord som er svært viktig og som har høy konkurranse. 

For eksempel: Du driver et hotell i Oslo, og ønsker å rangere høyt når noen googler “Hotell Oslo”. Dette er vanskelig fordi “Hotell Oslo” har over 7000 søk i måneden, og du konkurrerer mot sammenligningssider som TripAdvisor og Hotels.com.

Dette er rett og slett en umulig oppgave. Samtidig er “Hotell Oslo” ditt viktigste søkeord, og du kan simpelthen ikke la være å jobbe med det. En god strategi her vil derfor være å arbeide med temaklynger.

Slik gjør du det:

Fase 1: Main Keyword

I første fase søkemotoroptimaliserer du hjemmesiden din for hovedsøkeordet: “Hotell Oslo”. Dette innebærer å lage en landingsside med godt og relevant innhold som samsvarer med søkeordet, og bygge sterke lenker som går direkte inn til landingssiden. 

Denne landingssiden er den viktigste siden på nettsiden din, etter forsiden. Du bør lenke direkte til den fra forsiden, og den bør være svært konverterings- og brukervennlig. I tillegg bør du arbeide månedlig med å oppdatere og optimalisere siden for hovedsøkeordet. 

Fase 2: Relaterte søkefraser

I fase 2 bryter du ned søkeordet i relaterte søkefraser og -ord. Dette kan du for eksempel gjøre ved å bruke Google’s forslag til relaterte søk:

Scroll ned til bunnen av søkeresultatet for å se Google’s egne forslag til relaterte søk:

Vi foretrekker å bruke et mer avansert verktøy som gir oss mer innsikt, som ahrefs. Her har vi brukt Keywords Explorer til å søke på “Hotell Oslo”, og sortert resultatet på maks 600 søk i måneden. Da får vi opp en liste med relaterte søkeord med lavere søkevolum som vi kan jobbe videre med:

Vi ekskluderer forslag til søkeord som ikke er relevante for oss, som “Hotell Oslo lufthavn” og “Trivago hotell Oslo”. Da ender vi opp med en liste med søkefraser som vi lager optimaliserte landingssider for. Alle landingssidene skal inneholde en lenke som går inn til hovedsiden “Hotell Oslo”. I tillegg må hver side ha sterke eksterne lenker.

Usikker på hvordan du skal bygge lenker? Les mer om hva SEO er her

Fase 3: Relaterte tema

I fase 3 skal du gjøre omtrent som i fase 2, men nå handler det om relaterte tema – ikke relaterte ord. Dette kan du enten løse ved å skrive en blogg, eller ved å lage dedikerte landingssider. Vi anbefaler deg å velge blogg da dette vil gjøre hjemmesiden din levende og mer variert.

Dette er selvsagt mer tidkrevende, men belønningen vil være desto større.

I denne fasen skal du demonstrere for Google at du har mye kunnskap om temaet ditt, og dine fremtidige kunder får nyttig innhold som treffer på rett sted i kjøpsreisen. Se for deg hva dine idealkunder er interessert i, og lag en liste over relaterte temaer.

Det kan for eksempel være:

  • Topp 10 tips til en dag i Oslo
  • Oslo på budsjett
  • Slik pakker du kofferten
  • Ukjente perler i hovedstaden
  • Hva du bør gjøre i Oslofjorden
  • Romantiske tips til bryllupsreisen

Er det først og fremst businessmarkedet du retter deg mot, bør du tenke annerledes:

  • Slik gjennomfører du en vellykket konferanse
  • Pakk smart til forretningsreisen
  • Dette må du vite om å leie bil i Oslo
  • Topp 10 lunsjrestauranter
  • Møtelokaler med flott utsikt i Oslo 

Hvert punkt på listen brukes som utgangspunkt for innhold på siden din. Du bør fokusere på variert visuelt innhold, som tekst, video, bilder, nedtrekksmenyer og andre interaktive elementer.

Selv om fokuset ikke ligger på konverteringer her, kan alle innleggene startes eller avsluttes med en Call-to-Action (CTA)-knapp som lenker inn til hovedartikkelen: “Hotell Oslo”. I tillegg bør de lenke inn til relevante landingssider fra fase 2. 

La Omega Media hjelpe deg med temaklynger

Hos Omega Media møter du eksperter på søkemotoroptimalisering (SEO).

Å gjøre en clusteranalyse og arbeide med temaklynger, er en krevende og langvarig jobb. Det krever dedikerte eksperter som arbeider kontinuerlig og målrettet med det som er målet: Å få hovedsøkeordet til å rangere.

En bonus her er at du får mange flere innganger til hjemmesiden din. Dette vil ikke bare gi deg økt trafikk, men også mer relevant trafikk – du blir funnet av mennesker som er interessert i det du allerede tilbyr, og det er tross alt disse som er dine fremtidige kunder.

La oss i Omega Media hjelpe deg med temaklynger. Vi er et team av dedikerte SEO-eksperter som vet hva som skal til for å kapre de beste plasseringene. Kontakt oss for en uforpliktende prat om digital markedsføring:  

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

Markus Fasting

Markus Fasting

Forretningsutvikler

[email protected]
977 33 439
Markus Fasting Linkedin
Svein Stormyr

Svein Stormyr

Account Manager

[email protected]
452 94 211
Svein Stormyr Linkedin
Jonatan Killingstad

Jonatan Killingstad

Account Manager

[email protected]
991 63 360
Svein Stormyr Linkedin

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.