Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.
Webanalyse
Webanalyse handler om måling, samling, analyse og rapportering av nettsidedata.
Hos Omega Media har vi lang erfaring med webanalyse og webutvikling for norske og internasjonale bedrifter. Vi har drevet med digital markedsføring siden 2004, og har i løpet av disse årene vært så heldige å få jobbe med noen av verdens største merkevarer.
Kontakt oss gjerne for et pristilbud på webanalyse.
Innholdsoversikt
Dette er webanalyse
Webanalyse er analysen av kvalitative og kvantitative data fra din nettside, og fra konkurrentenes nettsider. En av de enkleste måtene å drive med webanalyse på er ved å bruke Googles eget verktøy for overvåking av nettdata, Google Analytics. Det finnes også mange andre digitale verktøy som du kan bruke.
Innen webanalyse er det vanlig å bruke følgende to metoder:
- Logg-analyse
- Tag-analyse
Webanalyse er grunnlaget for all digital markedsføring. Analysen gir svar på hvilke kanaler det lønner seg å drive med markedsaktiviteter i, hvilke verdier som skapes og hvordan disse verdiene ble skapt på nettstedet. I tillegg får du opplysninger om hva brukeren er interessert i, hvilke knapper de trykker på og hva som fører til økt salg.
Derfor trenger du webanalyse
Hvorfor har bedriften din en hjemmeside? Hvis svaret er “fordi alle andre har det”, har du mye å lære. Faktisk er det slik at de aller fleste bedrifter har en vei å gå, når det gjelder å utnytte digitalt potensial.
Ansikt på bedriften utad
En webside er ikke bare en presentasjon av bedriften, eller en måte å få tak i kontaktinformasjon på. Slik var det kanskje før – men i vår digitale tidsalder er bedriftens nettsider en viktig bidragsyter til bedriftens verdiskapning, og et verktøy for forretningsutvikling.
I nettsiden ligger verdifulle data om potensielle kunder, eksisterende kunder og konkurrenter, synlighet, respons og trafikk, i tillegg til informasjon om markedsaktiviteter. Du må bare vite hvordan du skal finne dataene, og bruke dem til å lære noe. Her kommer webanalyse inn i bildet.
Innhold tilpasset målgruppen
Hensikten med webanalyse er å forstå og optimalisere bruken av nett. Det er viktig å ha kunnskap om potensielle kunder – uansett om du driver en butikk på nett eller en fysisk butikk. Uten nødvendig kunnskap og de rette verktøyene til å analysere hva som skjer på din nettside, er det ikke mulig å utvikle seg og skille seg ut på nett.
Innsikt i resultater
Webanalyse gir deg raskt innsikt i resultatene av dine markedsaktiviteter, slik kan vurdere fortløpende om de fungerer eller ikke. Analyse er blant annet en viktig del av søkemotoroptimalisering (SEO). SEO handler om å øke en nettsides synlighet ved å produsere kvalitetsinnhold som Google elsker.
Ved bruk av webanalyse kan man finne ut av hva som fungerer og hvorfor, og finne ut av hvilke områder man har forbedringspotensiale på.
Webanalyse og Omega Media
Webutvikling og webanalyse er en viktig del av den jobben vi gjør her hos Omega Media. Uten analyse hadde vi arbeidet i blinde. Vi har tidligere jobbet med webutvikling og søkemotoroptimalisering for kunder som Coca Cola, Sony Playstation og Warner Bros., men vi gjør også mindre konsulentoppdrag innen mobil- og webutvikling.
Vi har lang erfaring med digital rådgivning, og gjør alt innen digital markedsføring, og kan blant annet hjelpe deg med følgende (klikk for å lese mer):
- Markedsføring på sosiale medier
- Google annonsering
- Innholdsmarkedsføring
- Utvikling av nettside
- Responsive nettsider
- Online Reputation Management
Ønsker du pris på webanalyse, enten som et ledd i anbud eller fra en fast partner? Da kan Omega Media være ditt nye webbyrå i Oslo.