Webanalyse

Webanalyse handler om måling, samling, analyse og rapportering av nettsidedata. 

		

Omega Media har lang erfaring med webanalyse og webutvikling for norske og internasjonale bedrifter. Vi har drevet med digital markedsføring siden 2004, og har i løpet av disse årene vært så heldige å få jobbe med noen av verdens største merkevarer

Kontakt oss gjerne for et pristilbud på webanalyse av din nettside. 

Webanalyse 101

Webanalyse er analyse og måling av kvalitative og kvantitative data fra din nettside, og fra konkurrentenes nettsider. En av de enkleste måtene å drive med webanalyse på er ved å bruke Googles eget verktøy for overvåking av nettdata, Google Analytics. Det finnes også mange andre digitale verktøy som du kan bruke. Innen webanalyse er det vanlig å bruke følgende to metoder:

  1. Logg-analyse
  2. Tag-analyse

Webanalyse er grunnlaget for all digital markedsføring. Analysen gir svar på hvilke kanaler det lønner seg å drive med markedsaktiviteter i, hvilke verdier som skapes og hvordan disse verdiene ble skapt på nettstedet. I tillegg får du informasjon om hva brukerne er interessert i, hvilke behov de har, hvilke knapper de trykker på og hvilken handling som fører til økt salg. 

Derfor trenger du webanalyse

Hvorfor har bedriften din en nettside? Er det for å selge produkter i en nettbutikk, dele opplysende informasjon eller for å markedsføre bedriften til potensielle kunder? 

Hvilke behov et nettsted skal dekke er avgjørende for utformingen av nettsiden. Her kan en webanalyse gi gode indikatorer på hvilke elementer dere skal fokusere på. Når nettsiden så er satt opp, starter den kontinuerlige markedsføringen. Også her vil dataene fra en webanalyse gi deg nyttig innsikt som er avgjørende for effektive aktiviteter. 

De fleste har flere mål med et nettsted – som alle kan optimaliseres gjennom analysen. Slik oppnår du bedre resultater.

Bedriftens ansikt utad

En webside er ikke bare en presentasjon av bedriften, eller en måte å få tak i kontaktinformasjon på. Slik var det kanskje før – men i vår digitale tidsalder er bedriftens nettsider en viktig bidragsyter til bedriftens verdiskapning, og et verktøy for forretningsutvikling. 

I nettsiden ligger verdifull data om potensielle kunder, eksisterende kunder og konkurrenter, synlighet, respons og trafikk, i tillegg til informasjon om markedsaktiviteter. Du må bare vite hvordan du skal finne dataene, og deretter bruke dem til å måle effekten av aktivitetene dine. Her kommer webanalyse inn i bildet.

Målrettet innhold

Hensikten med webanalyse er å forstå og optimalisere bruken av nettstedet. Det er viktig å ha kunnskap om potensielle kunder – uansett om du driver en butikk på nett eller en fysisk butikk. Uten nødvendig kunnskap og de rette verktøyene til å analysere hva som skjer på din nettside, er det ikke mulig å utvikle seg å nå de mål man har satt seg. Dette er en kontinuerlig prosess over tid. 

Innsikt i resultater

Webanalyse gir deg raskt innsikt i resultatene av dine markedsaktiviteter, slik kan vurdere fortløpende om de fungerer eller ikke. Analyse er blant annet en viktig del av søkemotoroptimalisering (SEO). SEO handler om å øke en nettsides synlighet ved å produsere kvalitetsinnhold som Google elsker. 

Ved bruk av webanalyse og tilhørende statistikk kan man finne ut av hva som fungerer og hvorfor, og finne ut av hvilke områder man har forbedringspotensiale på. 

Webanalyse og Omega Media

Webutvikling, webanalyse og data er en viktig del av den jobben vi gjør. Uten analyse hadde vi arbeidet i blinde. Vi benytter oss av flere analyseverktøy, som Google Analytics, Google Ads, Surfer SEO og SEMRush. 

Vi har lang erfaring med digital rådgivning, og gjør alt innen digital markedsføring, og kan blant annet hjelpe deg med følgende tjenester:

  • Markedsføring på sosiale medier
  • Organisk søk og SEO
  • BEtalt annonsering
  • Innholdsmarkedsføring
  • Utvikling av nettsider
  • Online Reputation Management

Ønsker du pris på webanalyse, enten som et ledd i anbud eller fra en fast partner? Da kan Omega Media være ditt nye webbyrå i Oslo. Vi hjelper deg å nå målene dine. 

Kontakt en av våre rådgivere i dag for en nærmere prat! 

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

Markus Fasting

Markus Fasting

Forretningsutvikler

[email protected]
977 33 439
Markus Fasting Linkedin
Svein Stormyr

Svein Stormyr

Account Manager

[email protected]
452 94 211
Svein Stormyr Linkedin
Jonatan Killingstad

Jonatan Killingstad

Account Manager

[email protected]
991 63 360
Svein Stormyr Linkedin

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.