Webdesign

Godt webdesign øker brukervennligheten på hjemmesiden, noe som fører til økt synlighet på nett og flere konverteringer.


Bak et appellerende og brukervennlig webdesign ligger det mye kunnskap om hvordan ulike elementer henger sammen, og i noen tilfeller også ulike programmeringsspråk, avhengig av hvilken plattform nettsiden publiseres på.

En webdesigner jobber ofte kun med innhold og layout på en nettside, men mange designere har også programmeringskunnskaper. Webdesign er det visuelle som møter oss når vi besøker en side. Designet settes sammen slik at det appellerer til riktig publikum, og dette innebærer at det også vil være nødvendig å forstå digital markedsføring.

Synes du dette høres interessant ut? Følg med videre for å lære mer om hva et godt webdesign innebærer, og hva du kan gjøre for å få en bedre, brukervennlig og målrettet nettside.

Riktig webdesign: Dette bør du tenke på

Før du begynner å designe eller re-designe en nettside bør du tenke på:

  • Hvem du ønsker å nå ut til: Analyser kundene dine. Målgruppen vil for eksempel påvirke valg av farge, presentasjon og andre visuelle faktorer.
  • Hvilke ressurser kunder og potensielle kunder behøver for å velge deg fremfor andre som tilbyr lignende tjenester og produkter.
  • Hva du ønsker å oppnå med webdesignet. Det kan for eksempel være økt kundeaktivitet, engasjement, vekke interesse, økt salg osv.
  • Hvilken oppfatning du ønsker at kundene skal ha av din bedrift. Hva ønsker du å fortelle utad?
  • Hvordan du kan gjøre nettsiden din mest mulig brukervennlig: Manglende brukervennlighet kan føre til både fall i rangeringer i Google og besøkstall. Forbedret brukervennlighet kan for eksempel være færre menyer, søkemulighet og generell oversiktlighet.
  • Universell utforming: Det finnes mange brukere som er avhengige av at nettsider er funksjonelle, også for dem. Her kan du for eksempel bruke supplerende bilder, illustrasjoner og multimedia. Universell utforming er faktisk et lovkrav, og du bør derfor være sikker på at din nettside støtter disse kravene. Du kan lese mer om ulike løsningsforslag for webdesign på Difis hjemmesider.

Les mer: Lage hjemmeside

Webdesign: Unngå statiske nettsider

For å få et optimalt webdesign må du implementere digital markedsføring, og designe og redesigne nettsiden deretter. Dette er en praksis som ofte blir kalt for Growth-Driven Design (GDD). Et slikt design innebærer at du har en nettside som er i konstant utvikling i takt med kundeoppførsler. Her vil det være stadig behov for analysering av for eksempel hva besøkende gjør, hvor lang tid de er inne på siden, og hvilke tjenester de benytter seg mest av.

Ved tradisjonelt webdesign er casen ofte slik: En kunde har behov for en ny nettside. Nettsiden blir designet, og deretter vedlikeholdt og redesignet etter hvert andre eller tredje år. For noen kan dette være optimalt, men mange går også glipp av gode markedsførings- og salgsmuligheter fordi utviklingen går for tregt.

Med metoden Growth-Driven-Design får du et webdesign som du kan endre og utvikle i takt med kundene, og på denne måten vil du se en raskere vekst i antall besøk. Det trenger ikke være store forandringer, og ofte er dette noe du fint kan endre og strukturere på egen hånd, uten programmeringskunnskaper.

Fordeler med growth-driven-webdesign:

  • Resultatdrevet betyr flere resultater: Når du tilpasser design og innhold etter brukererfaringer, vil du få en nettside som appellerer bedre til rett publikum.
  • Fleksibilitet: Du er ikke låst til et design, men har mulighet til å forandre og tilpasse det underveis.
  • Kontinuerlig forbedring.
  • Du får en nettside som samsvarer med kundens ønsker og behov.
  • Mer forutsigbart: Du baserer ikke webdesignet på ren gjetning, men gjennomfører designet steg for steg basert på analyser.
  • Du vil spare deg for unødvendige kostnader: GDD tillater deg å gjøre små justeringer, og tester ut effekten over en kortere periode. Tidligere gjorde man gjerne en stor justering, for så å ikke forandre på nettsiden igjen før om noen år.

Det kan være lønnsomt å få profesjonell hjelp til ditt webdesign. Bruker du eksterne byråer vil dette spare deg for unødvendige kostnader, og du kan justere budsjettet etter behov.

Webdesign og responsive nettsider

For å få et optimalt webdesign, må designet tilpasses alle skjermstørrelser. Mange av oss benytter oss stadig mer av mobiler og nettbrett, og derfor bør du sørge for at nettsiden er tilpasset alle plattformer.

Er du usikker på hvordan hjemmesiden ser ut på mobilen, kan du endre størrelsen på nettleseren din og se hvordan elementene flytter på seg. Ender siden opp med å se litt merkelig ut, er siden mest sannsynlig ikke responsiv.

For at en side skal være responsiv, må den være bygget opp med:

  1. Fleksible media og bilder
  2. Fleksible spalter
  3. Bruke mediespørringer

Les mer: Ny nettside

Webdesign for økt synlighet

SEO, eller søkemotoroptimalisering, er viktig for å få økt synlighet, flere treff og flere besøkende. Skal du lansere en ny nettside er det derfor viktig at du implementerer SEO inn i webdesignet ditt.

SEO handler i korte trekk om å øke synligheten i søkemotorer ved organiske søk. Dette gjøres ved å veilede søkemotorroboter inn på din nettside, slik at de kan indeksere de ulike URL-ene dine. For at dette skal skje må du ha relevant innhold, tilpasset søketermen.

Du kan implementere SEO inn i ditt webdesign ved å tenke på hvordan du navngir URL-er, hvilke titler de ulike sidene har samt ordlyd i bildetekst, page title og meta descriptions.Her kommer også brukervennlighet inn i bildet – en nettside med god brukervennlighet vil få høyere rangering i Google enn en som mangler dette.


Les mer: Få flere kunder inn i butikken din med digital markedsføring

Behøver du hjelp med ditt webdesign?

Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen web, SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Vi jobber med spennende teknologi for å skape økonomisk vekst for våre kunder, og har blant annet en kundeportefølje med kunder som Manpower, Storspiller, Enklere Liv, Axo Finans, Settl og mange flere.

Vi hjelper deg med webdesign og webutvikling slik at du får en nettside du kan være stolt av. Ta gjerne en prat med oss dersom du trenger hjelp til å få de gode resultatene!

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.