Ny nettside

En god nettside bør se pen ut, men det aller viktigste er at design og innhold på nettsiden forsterker virksomhetens mål om vekst og konverteringer. 

I denne artikkelen har vi samlet nyttige tips til hva du må tenke på når du skal lage ny nettside til din bedrift.

Trenger du bistand til utvikling og webdesign, eller en partner til å drifte den nye nettsiden? Ta kontakt med en av våre rådgivere for mer informasjon. Våre kunder inkluderer alt fra bankaktører og bemanningsbyråer til håndverkere samt små og store nettbutikker. Uansett bransje hjelper vi deg å nå målgruppen din. 

En god nettside må ha responsivt design

I dag foregår mesteparten av trafikken på nett fra mobile enheter. Det må man ta hensyn til når man skal bygge en ny nettside – ikke bare for at siden din skal være brukervennlig, men fordi Google nedprioriterer nettsider som ikke er responsive i søkeresultatet. 

En responsiv nettside (RWD) er en nettside som kan vises på alle skjermstørrelser. Elementene på siden vil automatisk strekkes, krympes eller flyttes for å tilpasses skjermen man laster opp innholdet på. 

For at en nettside skal være responsiv må den være bygget opp med tre kjernefunksjoner:

  • Fleksible spalter
  • Fleksible media og bilder
  • Mediespørringer til å håndtere media og avgjøre enhetens skjermstørrelse

Ettersom stadig flere bruker smarttelefonen eller nettbrettet til å surfe på internett, er en responsiv nettside rett og slett avgjørende for å gi brukerne en god opplevelse. Har du ikke en slik hjemmeside fra før av, bør du investere i en ny nettside. 

Velg en brukervennlig publiseringsløsning

Alle hjemmesider bygges opp rundt en publiseringsløsning, eller CMS (Content Management System). Dette er en programvare som gjør at du kan endre og skape innhold på siden på en enkel måte. 

Med moderne CMS er det enkelt å administrere en nettside og ved hjelp av ulike verktøy og forhåndsinnstillinger kan du enkelt kategorisere innhold og grupper av innhold på siden din. Et CMS gjør det også lettere for flere personer å redigere og publisere innhold. I mange bedrifter jobber flere skribenter på samme artikkel, eller man har behov for å endre innhold over tid. 

Det finnes svært mange ulike publiseringssystemer å velge mellom når du skal opprette en ny nettside. I Norden er Episerver det mest brukte publiseringssystemet blant større bedrifter og organisasjoner, mens Drupal, Joomla og WordPress er utbredt blant mindre bedrifter og bloggere. 

En god nettside bør være søkemotoroptimalisert

Hovedpoenget med en ny nettside er å bli synlig i Google, og for å bli synlig må du følge visse kriterier. For å hjelpe deg, har Google utviklet ulike algoritmer som skal sørge for at du får det svaret du trenger. 

Relevant innhold

Et av disse kriteriene er relevant innhold. For at nettsiden din skal rangere høyt i Googles søkeresultat, må du ha innhold som samsvarer med det brukeren søker etter. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å lage nettopp relevant innhold slik at din virksomhet blir synlig for potensielle kunder i Google. 

Autoritet

Men søkemotoroptimalisering handler også om autoritet, eller tillit. Dette er det andre kriteriet som Google bruker for å rangere resultater, og som avgjør hvor synlig du blir i søkefeltet. 

Autoritet er en tillitsscore som blant annet avgjøres av hvor mange som lenker inn til nettsiden din. Lenkebygging bør derfor være en viktig del av arbeidet når du skal lage ny nettside.

Usikker på hva du må gjøre? Her er noen enkle tips til hvordan du kan få fart på SEO:

  • Bruk PageSpeed Insights
  • Test siden for mobilvennlighet
  • Oppdater enkeltsider
  • Bruk søkeordplanlegger
  • Bruk en Google Plus-profil

Du kan lese mer om hvordan du kan bruke disse tipsene på din nye nettside her

En treg nettside jager bort besøkende

Når du skal lage en ny nettside, bør du tenke på hurtighet. Det er ingenting som er så irriterende som en nettside som bruker evigheter på å laste opp. Dersom nettstedet bruker tre sekunder eller mer på å laste opp, vil 25 % av trafikken forsvinne før siden er ferdig lastet. 

Vanlige årsaker til at en nettside er treg er for stor størrelse på bildene, eller en kildekode som er full av bugs og script. Ved å bruke tekniske løsninger som Pingdom Website Speed Test og Google PageSpeed Insights kan du måle nedlastingshastigheten på hjemmesiden din. 

Pingdom Website Speed Test

Pingdom gir informasjon om hvor hurtig eller sakte landingssiden laster og hvilke elementer på siden som brukes lengst tid på å laste opp. 

Google PageSpeed Insights

Dette verktøyet gir deg konkrete tips om hvordan du kan øke lastingshastigheten, både for mobil og desktop. 

Bruk begge testene til å se hvor hvor raskt siden din lastes opp. Dersom det er noen problemer, kan du rette opp i disse og ta en ny test etterpå for å se om hastigheten har bedret seg. 

Analyser data fortløpende

All digital markedsføring, fra annonsering på sosiale medier til å bygge en ny nettside, bør spores og analyseres kontinuerlig slik at man kan gjøre endringer fortløpende. For å vedlikeholde synlighet i Google, er man også avhengig av å oppdatere og optimalisere innhold jevnlig. 

Ved å analysere hjemmesiden kan du gjøre de nødvendige endringene som kreves, slik at du får mest mulig ut av siden. Det nytter ikke å ha en statisk hjemmeside, den skal tross alt være et hjelpemiddel til å nå målet ditt – enten det er salg til potensielle kunder, re-salg til eksisterende kunder eller økt kjennskap til merkevaren hos målgruppen.

Nyttige ting å analysere på en den nye nettsiden er:

  • Hvor kommer kundene fra?
  • Hva avgjorde at de besøkte din side?
  • Hvordan bruker kundene siden?
  • Hvor lenge oppholder de seg på siden?

Disse dataene kan du enkelt analysere med tjenester som Google Analytics. Dette er en gratis statistikktjeneste som lar deg måle trafikken på hjemmesiden. Før du kan registrere en Google Analytics-konto trenger du først en Google Account

Skap et godt inntrykk av din bedrift

For å få målgruppen til å bli nysgjerrig på din bedrift, er det også viktig at nettsidene har godt innhold og et ryddig design. En nettside er en gyllen mulighet til å gi et godt inntrykk av bedriften din, og i motsatt retning kan en rotete nettside få potensielle kunder til å sky unna. 

Beskriv dine tjenester eller produkter på best mulig måte

Mange potensielle kunder er utålmodige når de ser etter en bedrift som tilbyr det de ser etter. Derfor gjelder det å beskrive klart og tydelig akkurat hva dere tilbyr. I mange tilfeller kan det også lønne seg å oppgi priser på tjenestene dine, spesielt hvis du tilbyr lavere priser enn konkurrentene. 

Vær tilgjengelig for kundene

En av fordelene med nettsider er at bedriften din er tilgjengelig for potensielle kunder døgnet rundt. Sørg for å bruke denne muligheten til å gjøre det enkelt for kundene dine å kontakte deg. Bruk Call to Action-knapper og opprett en egen side med kontaktinformasjon slik at det er enkelt for potensielle kunder å kontakte deg eller bestille en av dine tjenester. 

Vurder å lage en blogg på nettsiden

De siste årene har flere og flere bedrifter begynt å blogge. Dette kan gi bedriften flere fordeler, uten at det krever så alt for mye tid eller innsats. Ikke bare gir en blogg et mer personlig inntrykk av bedriften din, det kan også gjøre at du får mer trafikk fra søkemotorer som Google.

Sørg for at designet ser ryddig og oppdatert ut

Et profesjonelt og ryddig design har mye å si for hva slags inntrykk potensielle kunder får av bedriften din. Kanskje har du opplevd selv hvor irriterende det er å komme inn på en nettside med prangende farger, forskjellige skriftstørrelser og bilder som er plassert hulter til bulter på nettsiden. Dette kan gjøre at kunden klikker seg rett ut fra nettsiden din og velger en annen bedrift istedenfor. 

Derfor er det veldig viktig at nettsiden ser profesjonell og moderne ut. Unngå for mange forskjellige skriftstørrelser, bruk bilder av høy kvalitet og sørg for at nettsidene gir best mulig inntrykk av din bedrift. 

Skap en god brukeropplevelse

UX-design står for User Experience, og handler om å forbedre totalopplevelsen en bruker får av en nettside, tjeneste, app eller lignende. 

Noe av det viktigste man kan gjøre for å skape en god brukeropplevelse er å gjøre det enkelt for brukeren å finne informasjonen han/hun leter etter. 

Forsøk å gjøre nettsiden din så enkel å navigere seg rundt på som mulig, både på desktop og mobil. Hør gjerne med noen utenforstående om hvordan de opplever nettsiden din – noen ganger kan man få mange gode innspill ved å få et friskt blikk på nettsiden.

Ta kontakt – la oss hjelpe deg med nettsiden din

Trenger du hjelp til å opprette en ny nettside? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering, sosiale medier og digital markedsføring. 

Vi har lang erfaring innen alt digitalt, med særlig ekspertise på Google. Vi kan blant annet hjelpe deg med å skape nye nettsider som ikke bare ser bra ut, men som gir deg bedre synlighet på Google. Men du trenger ikke kun ta vårt ord på det – les hva våre kunder sier her

Ta kontakt med oss i dag dersom du har spørsmål eller trenger hjelp til å bygge nettsider. Vi ser frem til å høre fra deg! 

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

Markus Fasting

Markus Fasting

Forretningsutvikler

[email protected]
977 33 439
Markus Fasting Linkedin
Svein Stormyr

Svein Stormyr

Account Manager

[email protected]
452 94 211
Svein Stormyr Linkedin
Jonatan Killingstad

Jonatan Killingstad

Account Manager

[email protected]
991 63 360
Svein Stormyr Linkedin

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.